۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۴۴۹۱۹
آیت‌الله جوادی آملی:

تنها شخصیتی همچون امام راحل می‌‌توانست انقلاب را به ثمر برساند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که در شرایط بحرانی تنها از کسی کار برمی‌آید که نژادش عقل و عدالت باشد، امام راحل را نمونه‌ای از این‌گونه افراد برشمرد و گفت: از همچون امام(ره) کار برمی‌آید، هیچ چیز او را عوض نمی‌کند.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر با اشاره به آیه «رَفِیعُ ٱلدَّرَجَـٰتِ ذُو ٱلْعَرْشِ یُلْقِى ٱلرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِۦ عَلَىٰ مَن یَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِۦ لِیُنذِرَ یَوْمَ ٱلتَّلَاقِ ﴿١٥﴾»، گفت: بعد از این‌که بخشی از معارف توحید و نبوت را ذکر کرد، مسأله معاد را که اثربخش‌ترین موضوع برای تذهیب است را ذکر کرد.

وی افزود: فرمود آن روز روز تلاقی است، حالا یا تلاقی ابدان با ارواح یا تلاقی فرشتگان با زمینیان یا تلاقی اولین با آخرین یا تلاقی انسان با پروردگارش یا تلاقی هرکسی به جزای اعمال خودش است.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیات «یَوْمَ هُم بَـٰرِزُونَ ۖ لَا یَخْفَىٰ عَلَى ٱللَّهِ مِنْهُمْ شَىْءٌۭ ۚ لِّمَنِ ٱلْمُلْکُ ٱلْیَوْمَ ۖ لِلَّهِ ٱلْوَ‌ٰحِدِ ٱلْقَهَّارِ ﴿١٦﴾، «ٱلْیَوْمَ تُجْزَىٰ کُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا کَسَبَتْ ۚ لَا ظُلْمَ ٱلْیَوْمَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِیعُ ٱلْحِسَابِ ﴿١٧﴾»، افزود: آن روز ظلمی در کار نیست، اگر ظلمی بخواهد فرض شود یا از ناحیه قاضی یا از شاهد یا از مأموران اجرا است، درباره قاضی در سوره مبارکه کهف فرمود خداوند عدل محض است و به هیچ کس ظلم نمی‌کند.

وی گفت: سهو و نسیان هم در خداوند راه ندارد و خداوند فراموش‌کار نیست، شاهدان هم که اعضا و جوارح ما هستند، پرونده هم که پرونده مغلوط نیست، چون انسان هر کاری می‌کرد فرشتگان همان جا می‌نوشتند، شاهدان هم غیر از انبیا و اولیا اعضا و جوارح ما هستند و وقتی دست حرف می‌زند که شما فلان کار را انجام دادید، دیگر ظلمی رخ نمی‌دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که در روز قیامت فرض ندارد که ظلمی باشد، خاطرنشان کرد:یک مسأله باقی می‌ماند و آن معطلی آن روز است، اولین و آخرین در روز پنجاه‌هزارسال هستند که معطل شوند، اما خداوند می‌فرماید «إن الله سریع الحساب»، یعنی خداوند حساب انسان را به سرعت می‌رسد.

وی اظهار کرد: در روز قیامت جزا هم عین عمل است و در این صورت ظلم فرض ندارد، اگر کسی توهم کند که معاذ الله در برابر این همه جمعیت اشتباه و تأخیری هست، خداوند می‌فرماید این طور نیست خداوند سریع الحساب است.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة گفت: اگر کسی نامه اعمالش به دست اوست همانجا بهشت را می‌بیند و معطل نیست و اگر بنا شد کسی کیفر ببیند او را معطل نمی‌کند، بنابراین از پنج شش وجه راه دارد برای استحاله ظلم خداوند، بالاتر از همه این است که جزا عین عمل است.

وی ادامه داد: اگر گفتند گناه سم و آبروبر است و اگر این گناه به این صورت درآمد این ظلم فرض ندارد زیرا در قیامت همان را می‌بیند و این‌که انبیا و فرشتگان شاهد هستند و اعضا و جوارح شاهد هستند، این‌ها دلایل بیرونی است، عمل بد آبروبر است، باطن گناه این است، وقتی متن عمل حاضر باشد به هیچ وجه جایی برای ظلم باقی نمی‌ماند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: معطلی در قیامت وجود ندارد مگر این‌که سرگردانی کیفر باشد، عده‌ای محکوم به سرگردانی هستند، این طور نیست که بلاتکلیف چندسال بماند و خداوند حسابش طول بکشد این ظلم بشود، بلکه خداوند برخی‌ها را با این سرگردانی و با این بلاتکلیفی کیفر می‌کند.

سرگردانی در قیامت

وی افزود: سرگردانی و معطلی در آن روز پنجاه‌هزار سال نیست مگر آن که آن روز پنجاه هزار سال کیفرش شود، کسی که کار مردم را انجام نداده و دیگران را معطل کرده است، آنجا هم معطل می‌شود.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: بر اساس روایت فرد مؤمن به اندازه یک نماز واجب باید صبر کند تا به بهشت برود،  آنان که از گناهان عبور کردند آنجا نیز به سرعت عبور می‌کنند،‌ اما آنان که معطل کردند و کار مردم را راه نینداختند، آنجا نیز سرگردان می‌شوند.

وی با اشاره به آیه «وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ ٱلْءَازِفَةِ إِذِ ٱلْقُلُوبُ لَدَى ٱلْحَنَاجِرِ کَـٰظِمِینَ ۚ مَا لِلظَّـٰلِمِینَ مِنْ حَمِیمٍۢ وَلَا شَفِیعٍۢ یُطَاعُ ﴿١٨﴾» خاطرنشان کرد: یوم آزفه از نام‌های قیامت است،‌ آن روز روزی است که خیلی دور نیست و نزدیک است،‌ یک تمثیل ذکر می‌کند، یعنی از شدت غم دل حرکت کرده به سمت حنجره و می‌خواهد بیرون بریزد،‌ برای این‌که خودشان مشکلشان را نمی‌توانند حل کنند.

‌حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: نه کسی از آنان است که به عنوان دوست گرم و صمیمی آنان باشد و شفیعی هم نمی‌تواند مشکل اینان را حل کند، دوست اگر عادی باشد در دنیا در آخرت دشمنان یکدیگر هستند اما دوستانی که حمیم و گرم باشند، وجود ندارد.

وی در ادامه تفسیر آیه 18 با بیان این‌که شفیعی هم مشکل اینان را حل نمی‌کند، یادآور شد: برای این‌که شفیع دو قسمت است بعضی‌ها حق شفاعت ندارند که مشرکان خیال می‌کردند حق شفاعت دارند، اما انبیا و اولیا هم که حق شفاعت دارند از کسانی شفاعت می‌کنند که مرتضی‌المذهب باشند.

تا بشر حرف انبیا را نفهمد دچار اعوجاج و داعشی‌ها خواهد بود

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیاة بیان کرد: هر چه را که اینان انجام دادند با همان هستند، کارهای آنان ایشان را رها نمی‌‌کند، آن چه را که کردند آن قدر با آن‌ها هستند که آن را کهنه می‌کند، یعنی رهایشان نمی‌کنند.

وی با اشاره به آیه «یَعْلَمُ خَآئِنَةَ ٱلْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِى ٱلصُّدُورُ ﴿١٩﴾»، ابراز کرد: بعضی از امور هست که برای دیگران مخفی است اما برای «الله» مخفی نیست، خائنة‌الاعین نه یعنی گناه چشم، این که انسان به نامحرم نگاه کند، «خائنة‌الاعین» نیست، خیانت عین آن است که طرزی انسان گناه بکند که فقط خودش می‌فهمد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در بیان معنای «خائنة‌الاعین» ادامه داد: طرزی می‌بیند که گویا نمی‌بیند،‌ این خیانت چشم است، این را خداوند می‌بیند و «و ما تخفی الصدور» را هم خداوند تأیید می‌کند، کاری که در دل دارد که کسی با خبر نیست و طرزی گناه چشم دارد که گویا نگاه نمی‌کند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در بیانی فرمود انبیا این گونه نیستند که با گوشه چشم اشاره بکنند که فلان کس را بکشید و خیانت کنند، کار هیچ پیامبری نیست، انبیا با مردم صریح هستند، شفاف حکم می‌کنند و شفاف عمل می‌کنند، مرموز و مستور بودن کار انبیا نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‌که انبیا الگوهای بشر هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر می‌فرماید «ان الانبیا لایقتلون بالاشاره» این فکر برای همیشه زنده است، بشر تا این فکر را درک نکند، گرفتار همین اعوجاج است، حالا این داعش نشد، یک داعش دیگر، بشر را عقل اداره می‌کند، بشر را علم اداره می‌کند.

نژاد امام خمینی عدل و عقل بود

وی گفت: این کتاب قرآن چه قدر شیرین است، فرمود انبیا آمدند تا مردم را به قیام قسط وادار کنند «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، اما وقتی بحران جهانی شد، عقل و علم و عدل کافی نیست، قرآن نفرمود همیشه عاقل و عادل باشید، در شرایط عادی عقل، عدل و علم کارساز است، اما در شرایط بحرانی باید قوّامین به قسط باشیم،‌«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ».

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که قرآن توصیه می‌کند باید قوم متعقل و قوم عالم شوید، افزود: برخی نژادشان عقل است که مانند امام(ره) باشند که به هیچ وجه کوتاه نیایند، گروه خونتان باید عقل و علم باشد اما می‌گوید در هنگام بحران از یک کسی که گروه خونش عقل باشد همچون امام(ره) کار برمی‌آید، هیچ چیز او را عوض نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر کسی قائم به عدل و قسط باشد چه او را خسته می‌کند، ما گروه ترک و عرب و عجم و سریانی داریم، اما گروه و قوم عقل هم داریم، در آن مواضع خطر از علما و افراد عادی و صلحا کار ساخته نیست کسی می‌تواند انقلاب را به ثمر برساند که او قائم به عقل و قائم به عدل و قائم به علم باشد، آن کسی که بتواند بحران جهان را حل کند القائم بالعدل و القائم بالقسط است./914/پ201/ج

ارسال نظرات