تفقه در دین با تعقل و فلسفه معنا پیدا می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله غلامرضا فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و عضور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در همایش «ضرورت فلسفه در جهان معاصر» که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه برای حوزه ها و نیز فرزانگان به خصوص فعالان در علوم انسانی ضرورت دارد.
وی با بیان این که در سند تأسیس حوزه های علمیه، تفقه در دین اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: جهاد در جبهه فرهنگی عظیم تر از جهاد در جبهه نظامی است چرا که جبهه فرهنگی دفاع از دین و هویت دینی را انجام می دهد و به همان مقدار که روح بر جسم مزیت دارد، کار در جبهه فرهنگی و تفقه دین بالاتر از جهاد است.
تفقه در دین با تعقل و فلسفه معنادار می شود
رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی دین را دارای سه بخش، عقاید، اخلاقیات و احکام دانست و با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «مداد العلماءافضل من دما الشهداء» ادامه داد: روایت یادشده در واقع تفسیر علمایی است که در تفقه دین تلاش و فعالیت می کنند.
مدیر مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی تآکید کرد: کار حوزه ها تفقه در عقاید است، تفقه یعنی فهم عمیق پیدا کردن و این فهم بدون تعقل و انطباق با مبادی تثبیت عقاید تحقق نمی یابد بنابراین حوزه ها باید به بخش علم وفلسفه بپردازند تا تفقه در دین معنادار شود.
بیشترین هجوم دشمن به عقاید و اخلاقیات جامعه است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآور شدن این که بیشترین هجوم دشمنان اسلام به عقاید و اخلاقیات جامعه ما است و به وسیله رسانه در خانه ها نفوذ کرده اند، خاطر نشان کرد: عقاید اصیل و اخلاق در واقع بدنه دین و احکام آن شاخ و برگ هایی است که برای بارور کردن، تثبیت و حفظ و حراست از اعتقادات و اخلاقیات تشریع شده است بنابراین اگر وظیفه حوزه ها تفقه دین باشد باید تفقه در عقاید یعنی تبیین دقیق عقاید دینی و پاسخگویی به شبهات موجود، انجام شود.
استاد حوزه علمیه قم با معرفی عقل به عنوان یکی از منابع اصلی در فقه، اظهار کرد: شکی نیست که عقل در همه انسان ها وجو دارد ولی تنها اصل وجود آن کافی نیست و نیاز به تمرین و بحث و وارد شدن در امور عقلی دارد؛ در اعتقادات بخشی وجود دارد که عقل تنها منبع موجود است مانند اصل وجود خدا که در قرآن نیز برای بیان این مسأله و معاد از استفهام انکاری استفاده شده یعنی خداوند می خواهد عقل بشر را متنبه کند.
وی با بیان این که ضرورت نبوت، عقل است، تصریح کرد: عمده کار پیامبران الهی در تنبه دادن آن چه را که عقل می فهمد و دیگر چیزهایی که عقل نمی فهمد و تا آخر بشریت نیز نخواهد فهمید، است به همین دلیل پیامبران آمده اند تا عقل را به عنوان گنجینه وجودی انسانیت فعال کنند./844/پ202/ب5