۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۴۵۶۷۷
شاعر آیینی تاجیکستان:

انقلاب اسلامی ایران در پیدایش شعر آیینی تاجیکستان مؤثر بود

خبرگزاری رسا ـ شاعر آیینی تاجیکستان، دین گرایی و اخلاق گرایی در همه بخش های هنری از جمله شعر را از دستاوردهای این کشور، بعد از فروپاشی شوروی عنوان کرد و گفت: با شناخت ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی ایران و افغانستان، چهره های دینی در شعر فارسی جایگاه خود را در این کشور پیدا کرد.
شعر آييني

شاه منصور خاجه اف متخلص به شاه منصور شاه میرزا، شاعر آیینی تاجیک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه مراسم شب شعر «رسول عشق» که شب گذشته در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح پیشینه شعر آیینی در تاجیکستان پرداخت.

 

وی افزود: تا قبل از فروپاشی شوروی، شعر مذهبی در تاجیکستان وجود نداشت و با توجه به سیاست های دولت، از آن استقبال نمی شد و جایگاهی در این کشور نداشت اما با فروپاشی شوروی و کسب استقلال، بحث های خودشناسی و بازگشت به هویت، مذهب و اصل و نسب، باعث شد که مردم به مسائل اعتقادی روی آورند.

 

شاه منصور شاه میرزا، دین گرایی و اخلاق گرایی در همه بخش های هنری از جمله در شعر را از دستاوردهای این کشور، بعد از فروپاشی شوروی عنوان و تصریح کرد: شاعران آیینی  تاجیک، اشعاری در مدح و ستایش خدا، رسول اکرم(ص) و امام رضا(ع)  دارند و در این زمینه تحقیق هایی نیز ارائه کرده اند از جمله این شاعران در جشنواره شعر رضوی شرکت کرده اند.

 

این شاعر آیینی، با بیان این که ادبیات فارسی انقلاب اسلامی ایران و افغانستان در پیدایش شعر آیینی در این کشور تأثیر داشته است، اظهار کرد: با شناخت ادبیات فارسی چهره های دینی در شعر فارسی جایگاه خود را پیدا کرد.

 

وی در خصوص نقش شاعران آیینی در واکنش به عملکرد جبهه استکبار در توهین به پیامبر (ص)، اذعان کرد: در این مسائل همیشه نخبگان و روشنفکران باید پیش قدم باشند و ابتکار را در دست خود بگیرند، چون شاعر و شعر بیشترین تاثیر را نسبت به سایر هنرها دارد.

 

شاه منصور شاه میرزا، با بیان این که شعر، زنگوله بیداری است، گفت: شعر در شناخت انسان ها و ساختن یک جامعه تأثیر بسیار دارد.

 

این شاعر آیینی، با اشاره به واکنش جهان اسلام در برابر توهین به پیامبر مهربانی ها، خاطرنشان کرد: با توجه به دولت دموکراتیک و دنیوی حاکم بر تاجیکستان اعتراض گسترده به این بی حرمتی نیاز به هماهنگی و گرفتن مجوز از دولت است، بنابراین نسبت به عمل موهن به ساحت مقدس اسلام در این کشور نیز اعتراض هایی به صورت انفرادی و جداگانه انجام شد.

 

وی با بیان این که ریشه و اعتقاد همه ما خدا، رسول خدا، قرآن و اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: 95 درصد مردم تاجیک مسلمان و اهل سنت هستند اما با توجه به به این که به این مشترکات، اختلاف مذهبی و تفرقه بین مذاهب مختلف در این کشور وجود ندارد.

 

شاه منصور شاه میرزا، با اشاره به این که پیام شاعر باید پیام وحدت باشد، گفت: با توجه به این که همه ادیان اهل کتاب هستند و مقصد همه آن ها راه راست، است، بنابراین بین آن ها نباید اختلافی بین آن ها باشد./1310/ت302/ب5

ارسال نظرات