راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، تمرکز روی موضوعات جهتساز است
حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در منطقه غرب، بیان کرد: از نگاه دینی، هدایت، پایه مدل پیشرفت اسلامی است که یک سطح آن سطح نظری است اما هدایت نیاز به عوامل غیرنظری نیز دارد؛ اگر مدیران جامعه بر موضوعات جهتساز تمرکز کنند، هدایت حاصل میشود که نتیجه آن ارائه مدلهای علمی و عینی جدید است.
وی ضمن برشمردن موضوعاتی که میتواند به عنوان موضوع جهتساز مطرح شود، اظهار کرد: هر موضوعی با امر هدایت ارتباط داشته باشد، به عنوان موضوع جهتساز مطرح میشود و از لوازم هدایت این است که در راستای تحول در علوم انسانی، حجم طبقهبندی علوم کمتر از حال حاضر شود؛ مبنا یعنی فکر محققکننده اهداف، انقلاب اسلامی با مبنای نظامسازی اسلامی ورود پیدا کرده است و فکر اصلیاش نظامسازی است؛ نظامات آموزشی، نظامات امنیتی، نظامات سیاسی، نظامات فرهنگی و غیره و همه اینها را باید محقق کند.
حجت الاسلام کشوری خاطر نشان کرد: مبنای حرکت انقلاب اسلامی که نظامسازی اسلامی است، در چند مرحله محقق میشود؟ امام خامنهای این بحث را مطرح کردند که نظامسازی اسلامی در پنج مرحله؛ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت اسلامی محقق میشود.
وی افزود: بر اساس تقریر ایشان ما در مرحله دولت اسلامی هستیم؛ در نقشه راه در یک بحث مفصل، این مراحل را معنا کردهایم: که مثلاً دولت اسلامی یعنی چه؟ مرحله نظام اسلامی یا مرحله جامعه اسلامی یعنی چه؟ اینها جزء قسمت دوم جهت هستند، قسمت سوم از مفهوم جهت هم، بحث از موضوع انتقال هرمرحله به مرحله دیگر است، که بحث راجع به این موضوع را به وقت دیگری موکول می کنیم ولی به صورت اجمال باید بدانیم که موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی تولید الگوی پیشرفت اسلامی است، این یعنی ما بدون الگوی پیشرفت نمی توانیم به جامعه اسلامی مدنظر انقلاب برسیم، بنابراین باید بپرسیم که الگوی پیشرفت چگونه تولید می شود؟
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: وقتی از نقشه راه سوال میشود که چگونه الگوی پیشرفت اسلامی را تولید کنیم؟ جواب ما یک کلمه است: پردازش موضوعات جهتساز! موضوعات جهتساز یعنی چه؟ یعنی موضوعاتی که یا «همه» مردم همین الآن به آن فکر میکنند یا «بخشی» از جامعه روی آن موضوع فکر میکند، مثلاً موضوعی به اسم پیشگیری از جرم داریم که قوهقضاییه به عنوان بخشی از جامعه روی آن فکر میکند یا مثلاً موضوع اقتصاد که همه مردم به آن فکر میکنند، موضوعات جهتساز به صورت فنی عبارتند از موضوعات غیرقابلانکار؛ یعنی مثلاً شما و خانوادهتان سر سفره شام راجع به اقتصاد صحبت میکنید، این مساله ذهن خانواده شما را هم درگیر کرده است.
وی تصریح کرد: راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، تمرکز روی موضوعات جهتساز است و ما استدلالی برای این قضیه داریم، استدلال ما این است که اگر روز اول به مردم یا نخبگان بگوییم بیایید روی موضوع پیشرفت الگوی اسلامی فکر کنیم، کسی اصلاً معنای موضوع الگوی پیشرفت اسلامی را متوجه نمیشود، پس مجبوریم از جایی شروع کنیم که جامعه به آن مساله نیاز دارد، وقتی روی موضوعات جهتساز متمرکز شوید، همه مردم به حرف شما توجه میکنند و اصلاً حرف هم نزنی روی آن موضوع فکر میکنند، اگر از اینجا شروع کنیم، دیگر نیازی به فرهنگسازی برای توجه به مسأله الگوی پیشرفت نداریم؛ یکی از بزرگترین ضعفهای فرهنگی ما این است که بحث را از موضوعات جهت ساز شروع نمی کنیم و می خواهیم با جایزه و مسابقه و اردو، توجه اولیه به موضوع ایجاد کنیم.
حجت الاسلام کشوری در ادامه گفت: اما آیا باید به هر مساله غیرقابلانکاری توجه کنیم؟ البته که نه؛ باید به مسائل غیرقابلانکاری توجه کنیم که قابل ترجمه به بحث الگو باشد یعنی با بحث الگوی اداره کشور و الگوی پیشرفت ارتباط داشته باشد، اگر این کار را کنیم، با هر موضوع جهت ساز، توجه بخشی از جامعه را به مسأله الگو جلب میکنیم و از زاویه آن موضوع جهتساز، مساله را در ذهنش متبلور میکنیم؛ ما در نقشه راه 81 موضوع جهت ساز را شناسائی کرده ایم.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان کرد: یکی از این موضوعات جهتساز، بحث پیشگیری از جرم است، طبق گزارش مسؤولان قوه قضاییه، ورودیهای پرونده در این قوه، در حال زیاد شدن است، این قوه می گوید: باید برای راههای جلوگیری از وقوع جرم فکر کنیم، اگر ما از این موضوع شروع کنیم، از جایی شروع کرده ایم که غیر قابل انکار قوه قضاییه است.
وی اظهار داشت: ما در نقشه راه در تحلیل چگونگی پیشگیری از جرم ایدهای ارائه دادیم به نام «پیشگیری بنیادین اسلامی»، در این ایده، ارتباط بین الگوی اداری جامعه و وقوع جرم را با سه مقدمه بحث کردیم؛ سوال اول این است که آیا کسانی که جرم انجام میدهند و مرزهای اجتماعی را میشکنند، به شخصیت و تربیتشان مرتبط است یا نیست؟ مخاطب ما قطعاً جواب خواهد داد آری و جواب این سوال مثبت است. سوال دوم را مطرح میکنیم: آیا شخصیت و تربیت افراد که اگر بد شد وقوع جرم نتیجهاش است با نهاد خانواده مرتبط است یا نه؟ بلافاصله کارشناس و متخصص امر پاسخ خواهد داد آری. سوال سوم را مطرح میکنیم: آیا اینکه خانوادهای خوب یا بد باشد، به الگوی آموزش جامعه ارتباط دارد یا نه؟ مرتبط است؛ چون وقتی ما آموزش ندادیم که خانواده چه لوازمی دارد و چگونه با شوهر و همسر رفتار کنیم. چگونه بچهها را تربیت کنیم؛ وقتی پسر یا دختر سر خانه خودش میرود اصلاً نمیداند که چگونه باید رفتار کند. وقتی روابط خانواده به هم ریخت، آنگاه بچه تربیت خوبی نخواهد داشت و وقتی بچه خوب تربیت نشد، میتواند در آینده مرتکب جرایمی شود. پس ببینید الگوی آموزش خانواده روی نهاد خانواده و تربیت فرزندان تاثیر دارد و نتیجه عدم تربیت، وقوع جرم شد. ما مساله جرم را تحلیل کردیم و رسیدیم به بخشی از الگوهای اداری جامعه مثل الگوی آموزش.
حجت الاسلام کشوری در ادامه افزود: حالا سوال میکنم آیا آموزش فعلی ما جزء الگوی توسعه غربی است یا خیر؟ مجدداً به بحث الگو رسیدیم، ولی قوه قضاییه یا قاضی که به مساله ما فکر میکند، دیگر نمیتواند بگوید که مساله الگوی پیشرفت اسلامی به من ربطی ندارد، میگوید الگوهای اداری جامعه در تربیت افراد تاثیر دارد، البته در اینجا تنها الگوی آموزش را مثال زدیم، در حالی که الگوی تولید، الگوی مصرف، الگوی امنیت و... هم تأثیرگذار است، پس اگر بخواهیم جرم را کنترل کنیم باید الگوهای اداره جامعه را تغییر دهیم؛ تا خانواده تقویت شود و بعد در خانواده تقویت شده و خانواده اسلامی، شخصیت درست شکل بگیرد، شخصیت قوی و مستحکم، مرزها را نمیشکند و جرم وقوع پیدا نمیکند.
وی تصریح کرد: اگر ما این تئوری های 81 گانه را مطرح کنیم، موجی در جامعه ایجاد خواهد شد؛ که مهمترین مسأله ما، مسأله تولید الگوی پیشرفت اسلامی است، این روش، روشی است در مقابل روشهای نظری؛ که الان مطرح است و برای آن همایش میگیرند و سعی میکنند با طرح نظری مبانی اسلامی، مساله الگوی پیشرفت را تولید کنند؛ آن روش در بلند مدت بر روی نخبگان تأثیراتی دارد ولی اگر روش پردازش موضوعات جهتساز را استفاده کنیم، تقریباً همه اقشار جامعه ضرورت مساله الگو را متوجه میشوند.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: نقشه راهِ تولید شده، آغاز کننده کار تولید الگو است، نه آن کاری که تکمیل کننده باشد، این نقشه محصول 15 سال مطالعه است، درست است که تدوین این نقشه 4 الی 5 سال طول کشیده ولی مطالعه راجع به انقلاب را از 10 سال قبل از این پروژه شروع کرده بودیم؛ تقریباً با همه نحله های فکری که راجع به انقلاب بحث کردند در این 15 سال ارتباط و جلسات مفصلی داشتیم.
وی خاطر نشان کرد: عرض ما این است: کسانی که در کشور، سوال ذهنشان چگونگی کمک به فرایند تولید الگوی پیشرفت اسلامی است، برای این دوستان یک سری نشستها برگزار میکنیم و سوال «چگونه الگوی پیشرفت را تولید کنیم؟» را تشریح میکنیم، موضوع نشستها، مساله چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی است و جوابمان هم معرفی نخستین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی است، این نقشه در فضای مجازی در دسترس است.
حجت الاسلام کشوری اظهار داشت: برگزاری نشستهای ما هم تابع یک آیین نامه است که آن هم در «پایگاه اطلاعرسانی نقشه راه» در اختیار علاقهمندان است، پس اگر در هر جایی از کشور دوستانی هستند که مسأله امام خامنهای مسأله ذهنشان شده است و میخواهند توان خودشان را صرف این موضوع مهم کنند، حاضریم در حد بضاعت فکری نشستهایی را برگزار کنیم./967/ت301/ب4