۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۴۷۱۴۷
دیپلمات آمریکایی:

ایران در میدان تحولات یمن پیروز شد و آمریکا شکست خورد

خبرگزاری رسا ـ یک دیپلمات با سابقه آمریکایی تاکید کرد که تحولات یمن شکستی دیگر در کارنامه سیاست خارجی دولت باراک اوباما است.
انقلاب يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا در حالی که تحولات یمن،‌ نگرانی‌های کشورهای عربی و غربی به ویژه آمریکا را به دنبال داشته، یک دیپلمات باسابقه آمریکایی تحولات یمن را شکست سیاست خارجی اوباما خواند.

 

"فرد گدریچ" در پایگاه آمریکایی "بریت بارت" نوشت: پس از آنکه گروه شیعه حوثی که با ایران روابط نزدیکی دارد دولت یمن را سرنگون کرد، بسیاری از آمریکایی‌ها وقتی عدم آمادگی دوباره دولت اوباما در یک کشور ناامن خاورمیانه را دیدند،‌ شگفت زده شدند.

 

وی تاکید داشت: این سومین بار در زمان ریاست جمهوری اوباما است که به خاطر درگیری‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز در خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکا مجبور به تعطیلی نهادهای دیپلماتیک خود شد.  آخرین مورد بستن سفارت آمریکا نه تنها به مقاصد و اهداف منطقه‌ای آمریکا ضربه می‌زند بلکه در مقابل تلاش‌های ضد تروریسم واشنگتن مانع جدی ایجاد می‌کند.

 

عضو سابق وزارتخانه‌های دفاع و خارجه در ادامه افزود: سپتامبر سال گذشته بود که اوباما اتحاد مقابله با تروریسم بین دولت آمریکا و حکومت‌های یمن را مدلی موفق در جنگ با القاعده در شبه جزیره عرب و دیگر گروه‌های تروریستی خواند. امروز با عزل حکومت مورد حمایت یمن، این اتحاد تکه تکه شده و آمریکایی‌ها و مردم اطراف و اکناف جهان با نمایش زشت فرار دیپلمات‌ها، پرسنل اطلاعاتی و تفنگداران دریایی آمریکا روبرو هستند.

 

"گدریچ" همچنین تصریح کرد: یمن کشوری فقیر با حدود 26 میلیون نفر است که با خطوط کشتیرانی کانال سوئز و عربستان سعودی مرز دارد. حدود 65 درصد جمعیت آن مذهب سنی داشته و بقیه ساکنان شیعه هستند که حوثی‌ها را هم دربر می‌گیرد.

 

این آمریکایی در توصیف الحوثی‌ها اینطور نوشت: حوثی متعلق به گروه شورشی موسوم به انصارالله یا حافظان خدا است و آنها به زیدیه که شاخه‌ای از شیعه است، وفادار هستند. تا سال 1962 زیدی‌ها برای هزار سال بر شمال یمن حکومت کردند. دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی حوثی‌ها را تروریست اعلام کرده‌اند.

 

این مقام پیشین آمریکایی تسلط حوثی‌ها بر یمن را از منظر استراتژیکی و جغرافیای سیاسی به نفع ایران دانسته و تاکید کرد: این موضوع به ایران در کنار اتحادهای مهمش در عراق، سوریه،‌لبنان و غزه،‌ یک متحد مهم دیگر می‌دهد. یکی از اولین کارهایی که حوثی‌ها و طرفدارانش پس از قدرتگیری در صنعا پایتخت یمن کردند همان شعارهایی بود که در تظاهرات‌های ایران می‌شنویم و آن "مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل" است.

 

وی تصریح کرد: چشم انداز فوری یمن و رابطه‌اش با آمریکا، تاریک و دلسردکننده است. این کشور اکنون احتمالا به سمت جنگ داخلی فرقه‌گرایانه خواهد رفت و نیز دو دشمن آمریکا (القاعده در شبه جزیره عرب و الحوثی‌) با هم به میدان مبارزه خواهند آمد و برنده این نبرد هم همچنان به تهدید واضح و جاری خود در قبال منافع امنیتی آمریکا ادامه خواهد داد.

 

دیپلمات سابق نوشت: اکنون بسیاری از آمریکایی‌ها‌ تشخصی می‌دهند که رویکرد دولت اوباما برای مقابله با تهدید داعش ناکافی و غیرموثر است. سازمان اطلاعات آمریکا و مشاوران امنیت ملی کاخ سفید در شناخت تهدید در حال ایجاد حوثی‌های مورد حمایت ایران برای حکومت مورد حمایت یمن شکست خورده و ناکام ماندند.

 

"گدریچ" با هشدار درباره تزلزل امنیت آمریکا در قبال تحولات یمن توصیه کرد: سیاست‌گذاران کاخ سفید و قانونگذاران آمریکایی باید در وهله اول با برگذاری جلسات پرسش و پاسخ و شرکت در جلسات استماع مشخص کنند درباره سیاست‌های ما در قبال یمن چه چیزی اشتباه شده است.  تشخیص تهدید رو به افزایش تروریسم در سطح جهانی تا زمانی که این تهدید برطرف شود./1321/د102/ک

ارسال نظرات