۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۴۷۲۴۳
واشنگتن پست:

اسرائیل اطلاعات گمراه‌کننده درباره چشم انداز توافق با ایران را درز می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه آمریکایی نوشته است مقامات این کشور تصور می‌کنند اسرائیل اطلاعات گمراه‌کننده درباره چشم انداز توافق با ایران را درز می‌دهد.
نتانياهو

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، مقامات دولت اوباما بر این باورند که اسرائیل اطلاعات گمراه‌کننده درباره چشم انداز توافق با ایران را درز می‌دهد.

 

تصمیم آمریکا برای کاهش تبادل اطلاعات حساس درباره ایران با اسرائیل در پی آن اتخاذ شد که نگرانی‌هایی در مورد اینکه دفتر نتانیاهو جزئیات حساسی از موضع ایالات متحده در مذاکرات را - از جمله اینکه به عنوان بخشی از توافق نهایی، واشنگتن پیشنهادی ارائه کرده است که به تهران اجازه می‌دهد با 6500 دستگاه سانتریفیوژ یا بیشتر به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد - در اختیار روزنامه‌نگاران اسرائیلی قرار می‌دهد، به وجود آمد.

 

مقامات دولت آمریکا بر این باورند که که این گزارش‌ها گمراه‌کننده هستند زیرا تعداد سانتریفیوژها بخشی از بسته‌ پیشنهادی است که شامل میزان ذخیره هسته‌ای و نوع سانتریفیوژهایی است که ایران می‌تواند به کار گیرد.

 

شب گذشته بود که کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد آمریکا دیگر اسرائیل را در جریان ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران قرار نمی‌دهد.

 

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست این اقدام دولت اوباما را پاسخی به طرح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا عنوان کرد.

 

شبکه دو اسرائیل اعلام کرد کاخ سفید به‌دلیل اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با موضوع ایران در هفته‌های گذشته خشمگین است. همچنین به‌زعم دولت اوباما تل‌آویو یک موضوع حساس برای امنیت ملی آمریکا را وارد بازی سیاسی کرده و در عین حال در سیاست داخلی آمریکا مداخله می‌کند.

 

بر اساس گزارش این شبکه اسرائیلی دولت اوباما همچنین از استفاده جهت‌دار مقامات اسرائیل از اطلاعات در خصوص پیشرفت گفتگوهای هسته‌ای ایران، عصبانی است.

 

همچنین وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که به‌طور معمول به همتای اسرائیلی خود روند مذاکرات را گزارش می‌داد دیگر این اقدام را انجام نخواهد داد چرا که واشنگتن معتقد است تل‌آویو از این اطلاعات برای مقاصد سیاسی داخلی استفاده می‌کند.

 

دولت اوباما همچنین به سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل دستور داده است تا ارتباط با یوسی کوهن مشاور امنیت ملی نتانیاهو را قطع کند.

 

جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا ماه قبل از نتانیاهو دعوت کرد تا در 12 اسفند ماه در کنگره آمریکا سخنرانی کند، اقدامی که باعث خشم کاخ سفید و نقض پروتکل‌های مرسوم ارزیابی شده است.

 

از سوی دیگر یک مقام وزارت خارجه آمریکا خبر کانال دو اسرائیل را رد و اعلام کرد شرمن با کوهن و یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل در مونیخ دیدار کرده و در این هفته نیز مجدداً کوهن را ملاقات خواهد کرد./982/د102/ک

 

ارسال نظرات