۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۴۷۲۸۴
استاد دانشگاه:

سید قطب خشونت و فساد در فرهنگ غرب را مورد نقد قرار می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: سید قطب خشونت و فساد در فرهنگ غرب را مورد نقد قرار می‌دهد اما با توجه به این‌که غرب یک شأن حقانیت و یک شأن واقعیت داشته، آنها مجبورند که با غرب تعامل داشته باشند.
عليخاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر علیخانی استاد دانشگاه، شامگاه دوشنبه در همایش علمی بررسی اندیشه‌های سیدقطب و هم‌چنین بررسی تحولات آخر جهان اسلام با محوریت (تمدن اسلامی، جریانات تکفیری و وحدت اسلامی) که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سید قطب به مباحث متعددی چون نفی ظلم و ستم، جاهلیت، استعمار خارجی و تبیین حاکمیت اسلامی پرداخته است.

 

وی افزود: سیاست و اجتماع واقعی‌ترین عرصه جامعه بشری است، شاید در هچ حوزه‌ای از اجتماع بشری به اندازه سیاست دشمنی به خاطر تضاد منافع صورت نگرفته باشد.

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در سیاست و اجتماع واقعیت به سرعت پیش رفته و تابع شرایط علی و معلولی خود است هیچ کس نمی‌تواند به میل خود جریانات سیاسی را تغییر دهد اقدامات سیاسی در چارجوب و تابع شرایط اجتماعی است.

 

علیخانی اظهار داشت: در تحولات اجتماعی شاید بشود با تحریک احساسات جامعه را سر پا نگه داشت اما  در نهایت جامعه بر اساس واقعیات پیش می‌رود زیرا مسائل مردم در سیاست و نظام باید در بستر عقلانیت پیش رود.

 

وی با اشاره به دیدگاه‌های سید قطب بیان کرد: سید قطب خشونت و فساد در فرهنگ غرب را مورد نقد قرار می‌دهد اما  با توجه به این‌که غرب یک شان حقانیت و یک شان واقعیت داشته و آنها  مجبورند که با غرب تعامل داشته باشند به ویژه دنیای جهان سوم  که وابسته‌تر بوده و بخشی از اقتصاد، علم و بسیاری از نیازهای ضروری آنها به فرهنگ غرب گره خورده بعد نقد باید راه‌حل بعدی را بدهند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فرهنگ فاسد غرب می‌خواهد خود را ترویج کند و نکته غم‌انگیز گرایش جوانان در دنیای اسلام به فرهنگ غرب است نقد غرب کافی نیست باید راحل داده شود، اما راه‌حلی عمیق و علمی که بتوان جامعه را نجات داد در دیدگاه سید قطب دیده نمی‌شود.

 

علیخانی افزود: ایجاد نفرت سبب تولید گروه‌های تندرو می‌شود و زمینه را برای کشتن میلیون‌ها انسان فراهم می‌شود دیدگاه او در نقد غرب نظرات یک طرفه است که در نهایت نتیجه عکس داده و به نفع آمریکا و گرایش بیشتر جوانان به فرهنگ غرب می‌شود، اگرچه صرفا دیدگاه سید قطب عامل تولید گروه‌های تکفیری نشده و مجموع علل و عوامل در این امر دخالت دارند.

 

وی با اشاره به عدالت اجتماعی، عنوان کرد: در دیدگاه سید قطب چند مولفه خیلی بارز است که سبب برانگیخته شدن احساسات افراد می‌شود که یکی از آنها برقراری عدالت اجتماعی است در حالیکه‌ عدالت اجتماعی برقرار کردن سیستم نظریه دانشمندان در سالهای متمادی را می‌طلبد و امر ساده‌ای نیست.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: هر دیدگاه دو وجه تخریبی یا تاسیسی دارد در اولی فرد فقط نقد و تخریب می‌کند و افرادی را که روحیات تند دارند را به میدان می‌آورد اما در تاسیسی نهادسازی ارزش دارد، دیدگاه اول و دوم با هم برای نهادسازی می‌تواند باشد اما اولی بدون دومی تخریبی است.

 

وی خاطرنشان کرد: بیشتر نظریات سید تخریبی و فاقد نظریه به معنای علمی است شاید دلیل شکل‌گیری این‌گونه دیدگاه‌ها در سید قطب زندگی کردن او در جغرافیایی اهل سنت باشد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات