وجوه تعمیم روشهای تریبتی قرآن کریم در قم بررسی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی وجوه تعمیم روشهای تربیتی قرآن کریم پیش از ظهر امروز به همت گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
سید علی حسین زاده مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه بحث گفت: این نشست در پاسخ به این شبهه است که آیا روشهای تربیتی موجود در قرآن میتواند الگویی برای روشهای تربیتی انسان واقع شود؟
وی در پاسخ به این شبهه با اشاره به آیه دوم سوره بقره تصریح کرد: قرآن کریم یک کتاب تربیتی است و کتاب تربیتی مبتنی بر روشهای تربیتی است و چون قرآن تربیت را از طریق عمل و اخلاق فعلی دعوت کرده امکان ندارد که از روشهای خود منع کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پیامبر خلیفه خدا بر روی زمین است و خلیفه الهی باید کارهای الهی انجام دهد و روشهای تربیتی از افعال خداوند است بنابراین استناد افعال تربیتی انسان به افعال تربیتی خداوند ممکن است.
این متخصص علوم تربیتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطر نشان کرد: انسان به اذعان قرآن خلیفه الهی است یعنی یا همه انسانها خلیفه هستند یا برخی از انسانها و یا هر انسانی میزانی از خلافت الهی را دارا است که در هر سه صورت انسان میتواند بر اساس سیره تربیتی الهی سیره تربیتی خود را تبیین نماید.
وی با اشاره به آیه واعتصموا به حبل الله جمیعا و لا تفرقوا تأکید کرد: در برخی از آیات و روایات قرآن و پیامبر(ص) به عنوان حبل الله معرفی شدند و برخی آیات قرآن محتوای تربیتی دارد پس چنگ زدن به حبل الهی، چنگ زدن به موارد تربیتی قرآن است.
این استاد دانشگاه افزود: آیات، روایات و ادعیه بسیاری وجود دارد که از خداوند درخواست هدایت برای انسان دارد و اگر موارد تربیتی خداوند با موارد تربیتی انسان مطابق نباشد محتوای این آیات روایات لغو خواهد بود.
حسین زاده با اشاره به آیه ان الله یأمر بالعدل و الاحسان تصریح کرد: وقتی خداوند خود در قرآن انسان را به عدل و احسان امر میکند دال بر این است که روشهای تربیتی الهی نسبت به انسان در روشهای تربیتی انسان به انسان نیز قابل استفاده است.
وی با اشاره به اذعان قرآن کریم مبنی بر انسان بودن پیامبران الهی خاطرنشان کرد: خداوند پیامبران را با کتابی ارسال کرده که بر زبان قوم باشد و پیامبر نیز بشری مانند بقیه انسانها است پس اگر پیامبر بتواند بر اصول عملی قرآنی رفتار کند دیگر انسانها نیز میتوانند عمل کنند زیرا که پیامبر اسوه دیگر انسانها معرفی شده است.
حسین زاده بیان داشت: در بسیاری از روایات روشهای تربیتی الهی را برای ما بیان و کلام خود را به آیات قرآن استناد کردهاند که حاکی از آن است که کل قرآن کریم برای همه انسانها قابل استفاده است.
وی در پایان با اشاره به اسوه بودن پیامبر(ص) بر بقیه انسانها گفت: پیامبر اسوه است چون معصوم است و چون معصوم است اعمالش حجت است و به طریق اولی افعال خداوند برای انسانها حجت است بنابراین انسان میتواند براساس رفتار خداوند رفتار تربیتی داشته باشد./1329/پ202/ی