۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۴۷۸۰۴
آیت الله جوادی آملی تبیین کرد؛

جایگاه و مقام شهدای عرصه روحانیت

خبرگزاری رسا ـ مفسر برجسته قرآن کریم گفت: اگر در زمانی مرکب عالمی مؤثر تر از خونش باشد خداوند پاداش همان قلم زدن را در قیامت برای وی محسوب می کند؛ اما اگر کسی با قلم و خون خود اثر گذار باشد، جامع بین وزن و موزون می شود.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم در پیامی تصویری به همایش اندیشه های علمی و عملی آیت الله شهید سید محمد سرور واعظ بهسودی کابلی با درخواست علو از خداوند درجات برای این عالم شهید گفت: عالمی که شربت شهادت می نوشد بین وزن و موزون را جمع کرده است.

 

وی افزود: علما به چند سنخ تقسیم می شوند، برخی از علما تک بعدی و برخی دیگر چند بعدی هستند؛ برخی از علما فقط در عقلیات تبهر دارند و برخی دیگر در نقلیات فعالیت می کنند، گروهی نیز جامع بین منقولات و معقولات هستند.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که برخی از افراد در قیامت به جامعیت می رسند، اظهار داشت: این افراد ممکن است که در دنیا جامعه نباشند اما در قیامت به این مقام مهم می رسند، در صحنه قیامت اعمال، عقاید، اخلاق، گفتار و منش تمام افراد سنجیده می شود.

 

وی میزان وترازوی در قیامت را حق دانست و ادامه داد: هر میزان نیازمند به وزن و موزون است، همانگونه که در دنیا اجناس با واحد هایی وزن می شوند، در قیامت نیز  اعمال انسان با حق به عنوان میزان سنجیده می شود.

 

استاد درس برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه«وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ» اظهار داشت: این آیه بدان معنا است که در قیامت و بر کفه ای از ترازو حق قرار داده شده و در طرف دیگر اعمال انسان قرار داده می شود.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند زمانی که می خواهند مداد و مرکب علما را مورد سنجش قرار دهند، خون شهید را در کفه مقابل می گذارند، از همین روز ورن مرکب عالمان و موزون خون شهیدان است؛ بنابراین مشخص می شود که مرکب و مداد عالم وزین تر از خون شهید است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه رفیع شهدای روحانی گفت: شهیدان روحانی همانند شهید اول و دیگر شهدا جامع بین وزن و موزون هستند، در قیامت در کفه ای خونشان و در کفه ای دیگر مرکبشان قرار می گیرد، از همین رو برخی از اعمالشان با عمل دیگر آنها سنجیده می شود؛ خداوند در قرآن بشارت داده است که در قیامت اعمال بهتر پارسایان را ملاک قرار می دهد.

 

وی افزود: اگر شهیدی در مقطعی خونش بیشتر از مرکبش تأثیر گذار باشد خداوند مرکب او را به اندازه خونش به حساب می آورد، همچنین اگر در زمانی مرکب عالمی مؤثر تر از خونش باشد خداوند پاداش همان قلم زدن را در قیامت برای وی محسوب می کند؛ اما اگر کسی با قلم و خون خود اثر گذار باشد، جامع بین وزن و موزون می شود.

 

این مفسر برجسته اظهار داشت: دین می فرماید علوم و دانش هایی که در حوزه و دانشگاه خوانده می شود می تواند نردبانی برای رسیدن به قله اصلی علم باشد، امام علی(ع) می فرماید که اگر کسی علوم را به صورت صحیح و خالص فرا بگیرد و همان گونه عمل کند می تواند ورثه انبیا باشد؛ وظیفه همه این است که به مقام وارثی علما برسند./1323/پ202/ش

ارسال نظرات