۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۴۷۸۱۵
معاون رییس جمهور:

حضور مراجع در عراق پشتوانه‌ای برای عبور از حوادث ناگوار است

خبرگزاری رسا ـ اسحاق جهانگیری در جریان سفر به عراق در جمع اعضای «هم‌پیمانی ملی» عراق حضور یافت و گفت: از اینکه در جمع صمیمانه برادران و خواهران خودم و شخصیت‌های فرهیخته از هم‌پیمانی ملی عراق هستم خوشحالم و خدا را سپاسگزارم که توفیق دیدار از سرزمین عراق و دیدار با شما را عطا فرمود.
اسحاق جهانگيري در جريان سفر به عراق

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار با مقامات بلند‌پایه عراق و تعمیق و گسترش مناسبات دو کشور، به مدت سه روز به عراق سفر کرد و افزون بر دیدارهای سیاسی به زیارت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام)، حضرت عباس (علیه‌السلام) و امام علی (علیه‌السلام) رفت و شبه گذشته به میهن اسلامی بازگشت.



اسحاق جهانگیری صبح دوشنبه پس از گفتگویی کوتاه با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد و تشریح اهداف سفر سه روزه خود به عراق، در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.



وزرای امور صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رییس جمهور در امور مجلس، رییس سازمان حج و زیارت، رییس سازمان ملی استاندارد، دبیر هیات دولت، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در این سفر دکتر جهانگیری را همراهی کردند.



سفر دکتر جهانگیری به عراق به دعوت رسمی حیدر العبادی نخست وزیر این کشور و در پاسخ به سفر وی در مهر ماه سال جاری به تهران صورت گرفت.



معاون اول رییس جمهور در این سفر با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس و رییس مجلس اعلای قرار دیدار و گفت‌وگو کرد.



شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق، بحث و تبادل نظر با مقامات عراقی درباره لزوم مشارکت و همکاری دو کشور برای حل پدیده ریزگردها و جلوگیری از پیامدها و خسارات زیانبار زیست محیطی ناشی از آن، مراسم امضای چندتوافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری و انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق از جمله برنامه‌های معاون اول رییس جمهور در این سفر سه روزه بود.



مجلس اعلا می‌تواند نقشی سازنده و اثرگذار در روند تحولات عراق داشته باشد



اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه‌های خود در سفر به کشور عراق، (سه‌شنبه) در دیدار سیدعمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق با اشاره به نقش پراهمیت مرجعیت شیعه در ناکام گذاشتن داعش تصریح کرد: یکبار دیگر نقش مرجعیت شیعه در تاریخ بر همگان مشخص شد و بر همگان آشکار گردید که فتوای مرجعیت شیعه چگونه می‌تواند در بزنگاه‌ها موثر باشد و همه بخوبی دیدند که این فتاوا چگونه توانست مردم را به صحنه آورد تا توطئه داعش را خنثی کند.



معاون اول رییس جمهور از پدیده داعش به عنوان جریانی خطرناک یاد کرد و گفت: داعش امروز بدنبال لطمه زدن به اعتبار اسلام است و در تمام دنیا چهره اسلام را چهره‌ای خشن جلوه می‌دهد.



وی با بیان اینکه مردم عراق در حقیقت به نیابت از همه مردم دنیا در حال مبارزه با داعش هستند، گفت: همه کشورها باید از مردم عراق در این زمینه حمایت کنند.



دکتر جهانگیری در ادامه با تاکید بر اهمیت گسترش روابط اقتصادی میان ایران و عراق اظهار داشت: ایران و عراق فرصت‌های فراوانی برای کارهای جدی و گسترش همکاری‌ها دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، برق و راه با یکدیگر همکاری کنند.



رییس مجلس اعلای عراق نیز در این ملاقات نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق را نقشی ویژه و پراهمیت خواند و بر لزوم گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور تاکید کرد.



عمار حکیم با بیان اینکه روابط تهران بغداد دارای ابعاد استراتژیک است، گفت: رابطه میان دو کشور رابطه‌ای مستحکم و ناگسستنی است.



وی وجود عتبات مقدسه در این کشور و نیز تعلق خاطر دو ملت به اهل بیت را فرصت و زمینه‌ای برای تعمیق روابط دو کشور برشمرد و گفت: ایران و عراق از فرصتی طلایی در مقطع فعلی برای تعمیق روابط برخوردار هستند.



رییس مجلس اعلای عراق با اشاره به ظرفیت‌های فراوان عراق برای توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: امروز انگیزه خوبی در میان مسئولین دو کشور برای گسترش مناسبات وجود دارد و ما باید از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را ببریم.



حضور مراجع در عراق، پشتوانه‌ای برای عبور از حوادث ناگوار است


معاون اول رییس جمهور گفت: حضور مراجع عظام در عراق، پشتوانه ای معنوی و ستونی محکم و قابل اتکا در مسیر عبور از طوفان‌ها و حوادث ناگوار است.



دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه‌شنبه) در جریان سفر به عراق در جمع اعضای «هم‌پیمانی ملی» عراق حضور یافت و اظهار داشت: از اینکه در جمع صمیمانه برادران و خواهران خودم و شخصیت‌های فرهیخته از هم‌پیمانی ملی عراق هستم خوشحالم و خدا را سپاسگزارم که توفیق دیدار از سرزمین عراق و دیدار با شما را عطا فرمود.



معاون اول رییس جمهور افزود: در ابتدا لازم است سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را به شما ابلاغ نمایم و همچنین لازم می‌دانم بار دیگر موفقیت‌های دولت و ملت عراق در تحکیم روند دموکراتیک، تقویت وفاق سیاسی و نیز تشکیل دولتی جدید بر مبنای اصل مشارکت ملی را تبریک بگویم.



وی با بیان اینکه عراق سرزمینی غنی و برخوردار از ثروت‌های عظیم معنوی و مادی است، تصریح کرد: ملت بزرگ عراق شایستگی آن را دارد که علاوه بر برخورداری از رفاه اقتصادی و امنیت و آرامش، نقش موثر خود را از طریق دولت و نخبگان خود در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا نماید.



دکتر جهانگیری افزود: درایت رهبران جریان‌های سیاسی عراق نقش موثری در تحکیم دولت داشته و زمینه گام برداشتن در راه پیشرفت را فراهم می‌کند.



معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیروزی‌های ارتش، دولت و ملت عراق در مقابل داعش خاطرنشان کرد: عراق به نیابت از همه دنیا با گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کند و امیدوارم این سرزمین از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی شود.



دکتر جهانگیری ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در کنار دولت و ملت عراق می‌داند و آماده است تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار خواهران و برادران عراقی قرار دهد.



دکتر جهانگیری با بیان اینکه ایران وعراق در همه زمینه‌ها از امکان توسعه روابط برخوردار هستند افزود: با اراده‌ای که در مسئولین دو کشور وجود دارد امیدوارم روابط روز به روز گسترده‌تر و زمینه سعادت و پیشرفت دو ملت فراهم شود.



ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق و رییس اعضای هم‌پیمانی ملی این کشور در این دیدار با قدردانی از حضور هیئت ایرانی در جمع این ائتلاف، روابط دو کشور را عمیق و ریشه‌دار خواند و بر لزوم گسترش همه جانبه آن تاکید کرد.



وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران الگوی مناسبی از زندگی مسالمت آمیز اقوام و گروه‌های مختلف است و ملت عراق نیز باید در این زمینه همانند ایران، متحد و یکپارچه در برابر دشمنان باشند.


ابراهیم جعفری با تاکید براینکه برای مقابله با داعش و تروریست همه کشورها باید همکاری کنند خاطرنشان کرد: داعش تنها یک تهدید برای عراق نیست بلکه برای کل منطقه و جهان خطر محسوب می‌شود.



وی با اشاره به کاهش بهای نفت افزود: ما در عراق با کمک همه گروه‌های دینی و سیاسی تلاش می‌کنیم که اقتصاد عراق را تقویت کرده و آن را در مقابل کاهش قیمت نفت مقاوم سازیم.



رییس اعضای هم‌پیمانی ملی عراق از جمهوری اسلامی ایران به خاطر اتخاذ مواضع خوب در حمایت از عراق قدردانی و اظهار امیدواری کرد حمایت‌های ایران از عراق تداوم داشته باشد.



دیدار نوری مالکی با معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران



نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق با حضور در محل اقامت دکتر جهانگیری در بغداد با یکدیگر در خصوص مهمترین تحولات منطقه و آخرین وضعیت عراق گفتگو و رایزنی کردند.



دکتر اسحاق جهانگیری در این دیدار با قدردانی از نوری مالکی بخاطر تلاش در دوران نخست وزیری در جهت توسعه روابط گفت: همه مسئولین ایران نسبت به شما نگاه مثبتی دارند و بر نقش شما در گسترش مناسبات واقف هستند.



معاون اول رییس جمهور بر لزوم توسعه مناسبات و ارتقاء سطح روابط فیمابین تاکید و اظهار امیدواری کرد عراق بتواند دوران سخت را پشت سر گذاشته و از مشکلات عبور کند.


نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق نیز در این ملاقات بر نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق و انتقال تجربیات در مبارزه با داعش قدردانی کرد و گفت: مشاوره و تجربیات ایران باعث شد عراق از محاصره سخت رها شود.



وی بر اهمیت همکاری کشورهای منطقه تاکید کرد و خواستار گسترش روابط و همکاریهای تهران - بغداد در جهت برقراری هرچه بیشتر ثبات و امنیت در منطقه شد.



جهانگیری حرمین شریفین کاظمین را زیارت کرد



اسحاق جهانگیری در جریان سفر به عراق، شامگاه (دوشنبه) در آخرین بخش از برنامه‌های روز نخست سفر به عراق، با حضور در کاظمین، حرمین شریفین امام موسى کاظم و امام محمّد تقى علیهما السّلام زیارت کرد و در این مکان مقدس و نورانی به راز و نیاز پرداخت.




جهانگیری حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را زیارت کرد


اسحاق جهانگیری شامگاه (سه شنبه) در پایان دومین روز از سفر به کشور عراق، با حضور در کربلای معلی، حرم مقدس و بارگاه نورانی سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) را زیارت کرد و در این اماکن متبرکه به اقامه نماز پرداخت و با پروردگار خویش راز و نیاز کرد.



معاون اول رییس جمهور کشورمان همچنین صبح چهارشنبه مجدداً به زیارت حرم امام حسین (ع) و ابالفضل العباس (ع) مشرف شد و به غبار روبی ضریح سرور و سالار شهیدان پرداخت.


در مراسم غبارروبی از ضریح امام حسین (ع) مداحان اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی و قرائت زیارت عاشورا پرداختند.



دیدار معاون اول رئیس جمهوری با آیت الله حکیم



اسحاق جهانگیری در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و دکتر روحانی به آیت الله سید سعید حکیم تصریح کرد: همواره نیازمند نظرات سازنده و راهگشای حضرت عالی هستیم و خوشحال می‌شویم از مشاوره‌های مرجعیت استفاده کنیم.


معاون اول رییس جمهور با اشاره به توطئه‌ها و ستم‌های فراوان بر مسلمانان و بخصوص شیعیان جهان گفت: امیدوارم همه بتوانیم مسئولیت تاریخی خود را ایفا کرده و از حقوق مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان دفاع کنیم.



وی اظهار امیدواری کرد شرایط و تحولات جهان به گونه ای باشد تا حقوق مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان محقق گردد.



معاون اول رییس جمهور همچنین هدف از سفر خود به عراق را پاسخ به دعوت رسمی نخست وزیر این کشور و پیگیری مسائل فی مابین تهران - بغداد عنوان کرد و گفت: امیدوارم روابط خوب اقتصادی میان دو کشور روز به روز توسعه پیدا کرده و بتوانیم گامی در جهت رفاه مردم مسلمان دو کشور برداریم.



آیت الله سید سعید حکیم، مرجع شیعیان در عراق نیز در این دیدار با تاکید براینکه مشکل اصلی مردم عراق مشکل اقتصاد و جمعیت نیست، گفت: مسائل اصلی ناشی از پایداری مردم این کشور برای حفظ هویت خود از طریق شرکت در انتخابات است.


وی با تاکید بر لزوم اتحاد، انسجام و همبستگی میان شیعیان جهان خاطرنشان کرد: آنچه در جهان امروز اتفاق می‌افتد تندروی‌های مذهبی است که نماینده آن داعش است و هدف اصلی این تندروی‌ها شیعیان هستند.



آیت الله حکیم با بیان اینکه بیشتر قربانیان در مقایسه با سایر گروه‌ها شیعیان هستند اظهار داشت: متاسفانه هنوز جهان حاضر نیست بپذیرد که شیعیان مورد حمله و کشتار جمعی واقع شده‌اند و سازمان ملل و شورای امنیت هم حاضر نیستند اعلام کنند که شیعیان هدف تروریست‌ها هستند.



وی با طرح این پرسش که اگر جهان به دنبال این است که از دشمنان شیعه حمایت کند پس چرا شیعیان متحد نمی‌شوند، تصریح کرد: ایران وعراق دو پایگاه اصلی شیعیان هستند و لازم است ظلم بر شیعیان را از طریق سازمانهای بین المللی پیگیری کنند.



وی تصریح کرد: سیاستمداران شیعه مسئولیت تاریخی در این زمینه دارند و باید نسبت به احقاق حقوق شیعیان همه تلاش خود را بنمایند.



جهانگیری با حضرت آیت الله العظمی سیستانی دیدار کرد


اسحاق جهانگیری (چهارشنبه) پس از حضور در نجف اشرف، با حضرت آیت الله العظمی سیستانی دیدار و سپس در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات این دیدار پرداخت.



معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: در این دیدار مراتب تقدیر خود را از فتوای تاریخ ساز ایشان که در مقطعی بسیار مهم و سرنوشت ساز صادر شد اعلام کردم.


وی افزود: با فتوای مهم ایشان جهان اسلام و عراق که در معرض تروریست و افراطی گری قرار گرفته بود نجات پیدا کرد و جلوی روند آسیب به عراق گرفته شد.



دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: در دیدار با حضرت آیت الله العظمی سیستانی گزارشی از روابط ایران وعراق و مسائل فی مابین در همکاریهای مشترک ارائه شد و بر اهمیت توسعه روابط دو ملت و بهبود اقتصاد دو کشور تاکید گردید.



معاون اول رییس جمهور همچنین هدف از سفرخود به عراق را پاسخ به دعوت رسمی نخست وزیر این کشور و بررسی مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی برشمرد و گفت: در این سفر با مقامات عراق در خصوص مسائل مختلف رایزنی و تبادل نظر شد.


وی در پایان تصریح کرد: حضرت آیت الله العظمی سیستانی نیز در این دیدار سلام‌های خود را به رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند و بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و همه جانبه دو کشور تاکید نمودند.



گفتنی است معاون اول رییس جمهور پس از دیدار با حضرت آیت الله العظمی سیستانی، در منزل امام خمینی (ره) در شهر نجف حضور یافت و آن را مورد بازدید قرار داد.



علما و مرجعیت نقش مهمی در مبارزه با داعش دارند



اسحاق جهانگیری در این دیدار که بعداز ظهر (چهارشنبه) انجام شد، اظهار داشت: عراق با یک توطئه بزرگ که می‌توانست به کل این کشور و شیعیان آسیب برساند مواجه شد اما با تدبیر و فتوای مرجعیت، مردم به صحنه آمدند و خطرها تا حد زیادی رفع گردید.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور داعش را گروهی خطرناک توصیف کرد و افزود: این گروه تروریستی فقط به عراق اکتفا نکرده بلکه به دنبال گسترش درگیری‌ها به سایر کشورها و آسیب رساندن به چهره اسلام در دنیا می‌باشد.



وی ادامه داد: عراق در حقیقت به نیابت از جهان اسلام و حتی دنیا با تروریست‌ها مبارزه می‌کند و امیدواریم مردم عراق و سوریه بتوانند از شر این تروریست‌ها نجات پیدا کنند.


دکتر جهانگیری بر نقش مرجعیت و علمای شیعه برای مبارزه با داعش از طریق ایدئولوژی تاکید و از پیروزیهای دولت، ملت و ارتش عراق ابراز خرسندی کرد.


حضرت آیت الله اسحاق فیاض هم در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دولت رسمی شیعه در دنیا یاد کرد و گفت: به همین دلیل ایران دشمنان زیادی دارد و این ایجاب می‌کند که دولت ایران روز به روز قوی‌تر شود.


وی با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند و امن است، خاطرنشان کرد: امروز ایران از جایگاه بالایی در دنیا برخوردار است و این باعث افتخار شیعیان جهان می‌باشد.


حضرت آیت الله اسحاق فیاض تصریح کرد: نام امام اول شیعیان حضرت علی (ع) تنها از تلویزیون و رادیوی ایران به گوش می‌رسد و این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است.


اقامه نماز ظهر جهانگیری در منزل حضرت آیت الله بشیر نجفی



اسحاق جهانگیری با تاکید بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای کمک به عراق در زمینه‌های مختلف، از آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات و توانمندی‌ها به عراق خبر داد.



معاون اول رییس جمهور با ابلاغ سلام‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران به حضرت آیت الله بشیر نجفی، گزارشی از برنامه‌های سفر خود به عراق ارائه کرد.


وی همچنین به گروه تروریستی داعش نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه و به لطف خدا خطر داعش با فتوای مرجعیت تا حد زیادی رفع شد و با به صحنه آمدن مردم، این توطئه که نه تنها برای عراق بلکه برای جهان اسلام بود، خنثی گردید.



جهانگیری تصریح کرد: ما همواره به راهنمایی مراجع نجف و قم و ارشادات آنها دلگرم هستیم و هر زمان که مشکلی بوجود آید از راهنمایی ایشان استفاده می‌کنیم.


حضرت آیت الله بشیر نجفی نیز در این دیدار از معاون اول رییس جمهور کشورمان خواست که سلام‌های ایشان را به رهبر معظم انقلاب و دکتر روحانی ابلاغ کند.



وی همچنین بر لزوم همکاری کشورهای منطقه و بخصوص ایران برای پایان دادن به درگیری‌های عراق تاکید کرد و گفت: هر مقدار که این درگیری‌ها در عراق به طول بیانجامد، مشکلات ناشی از آن دامن‌گیر سایر کشورهای منطقه نیز خواهد شد.



بازدید معاون اول رییس جمهور از مساجد مقدس کوفه و سهله


معاون اول رییس جمهور در جریان سفر به عراق، در بخش پایانی این سفر، در شهر کوفه حضور یافت و از مساجد مقدس کوفه و سهله بازدید کرد



در پایان سفر سه روزه معاون اول رییس جمهور به عراق صورت گرفت:


صدور بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق


در جریان سفر سه روزه معاون اول رییس جمهور کشورمان به عراق، به منظور تعمیق روابط میان دو کشور یک بیانیه مشترک در پایان این سفر از سوی دو کشور منتشر شد که متن کامل آن بدین شرح است:



در راستای تعمیق، تحکیم و توسعه مناسبات مودت آمیز دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق جناب آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی عالی رتبه به دعوت رسمی جناب آقای حیدر العبادی، نخست وزیر جمهوری عراق به منظور برگزاری سومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور از تاریخ 27 لغایت 29 بهمن ماه 1393 از کشور عراق دیدار نمودند.


جناب آقای دکتر جهانگیری در این سفر با رییس جمهور، نخست وزیر ، رییس مجلس، وزیر خارجه و مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری عراق در فضائی گرم دیدار و گفتگو نموده و به زیارت عتبات مقدسه و ملاقات با مراجع عظام نائل گردید. در این دیدارها ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.



طرفین با نگاه مشترک به تحولات سیاسی و امنیتی جاری در منطقه، ضرورت استمرار رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه برای عبور از چالش‌های امنیتی ،‌تقویت مناسبات منطقه‌ای و نیز گسترش روابط و همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری فی‌مابین را مورد تاکید قرار دادند و با توصیف خطر تروریسم‌ به عنوان مهمترین چالش پیش روی منطقه و جهان، تقبیح بکارگیری ابزاری تروریست‌ها به منظور دستیابی به اهداف سیاسی و مخالفت با رویکردهای دوگانه برخی طرف‌ها در خصوص پدیده تروریسم بر ضرورت همکاری مسئولانه همه طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در مقابله با این پدیده شوم تاکید کردند.


دو طرف همچنین بر لزوم تلاش مشترک و جلب مشارکت موثر و مثبت سایر کشورهای منطقه به منظور یافتن راه حل‌های سیاسی، مسالمت آمیز و ملی برای بحران‌های منطقه‌ای به دور از مداخله در امور داخلی کشورها تاکید نمودند.



جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم مورد تاکید قرار داد و طرف عراقی در این رابطه از کمک‌های صادقانه و به موقع جمهوری اسلامی ایران به عراق در مقابله با تروریست‌ها تقدیر و تشکر نمود.


دو طرف طی برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک دو کشور با بررسی ابعاد راهبردی مناسبات دو جانبه بر اراده جدی خویش مبنی بر ارتقاء روابط فی‌مابین بر اساس منافع مشترک تاکید کرده و درهمین راستا اسنادی در زمینه های مختلف به امضاء طرفین رسید.


در استمرار تلاش‌های مشترک به منظور ارتقاء بیش از پیش همکاریهای فی مابین، طرفین توافق نمودند چهارمین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور در تاریخ مناسب تعیین شده توسط مجاری دیپلماتیک در تهران برگزار گردد./840/د101/ف

ارسال نظرات