۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۲
کد خبر: ۲۴۸۱۹۵
حجت‌الاسلام یعقوبی:

خروجی نظریه آبراهامیان انقلابی سکولار و غیرمذهبی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة با بررسی نظریه آبراهامیان درباره انقلاب اسلامی ایران، گفت: نظریه آبراهامیان برای انقلابی صدق می‌کند که هرگز محقق نشده است، نه انقلابی که امام خمینی(ره) و نیروهای مذهبی در آن نقش تعیین کننده دارند.
سلسله نشست هاي انقلاب اسلامي،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالرسول یعقوبی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة شب گذشته در نشست بررسی و نقد دیدگاه یرواند آبراهامیان درباره انقلاب اسلامی از سلسله نشست های انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی با اشاره به زندگی نامه آبراهامیان به بررسی این نظریه پرداخت.
 
وی با بیان این‌که آبراهامیان از ارامنه متولد در تهران است، گفت: یرواند آبراهامیان در سال 1320 در تهران در خانواده ای ارمنی متولد شد و تا سال 1330 در این شهر به تحصیل پرداخت و سپس در10 سالگی برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد. آبراهامیان در سال 1342 از دانشگاه آکسفورد درجه کارشناسی ارشد گرفت و در سال 1348 موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه کلمبیا گردید.
 
حجت الاسلام یعقوبی به تغییر گرایش آبراهامیان به سوی مبانی اندیشه غرب اشاره کرد و ابراز داشت: برخی معتقدند وی گرایش‌های چپ‌گرایانه خود را همچنان حفظ کرده است اما در واقع همچون بسیاری از چپ‌گرایان ایرانی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در گرایش‌های فکری خویش تجدید نظر اساسی کرد و به سوی مبانی اندیشه غرب متمایل شد. 
 
وی با اشاره به آثار متعدد نوشته شده توسط آبراهامیان، اظهار داشت: یکی از مهم ترین آثار وی ایران بین دو انقلاب و دارای سه بخش است و با بیان بخش سوم کتاب می توان به نظریه او پرداخت.
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان دو مقدمه آبراهامیان برای ارائه نظریه وی خاطر نشان کرد: آبراهامیان با بیان دو مقدمه نظریه خود را مطرح می کند و این مقدمه نظریه هواداران رژیم شاه و نظریه مخالفان رژیم هستند.
 
وی نخست به تعریف نظریه هواداران رژیم و نظریه مخالفان رژیم پرداخت و گفت: با توجه به نظریه هواداران رژیم شاه، انقلاب حاصل سرعت بسیار زیاد رژیم برای ایجاد نوسازی اقتصادی و اجتماعی برای ملتی سنت‌گرا و عقب افتاده است و با توجه به نظریه مخالفان، انقلاب حاصل ناتوانی رژیم در نوسازی سریع به منظور پوشاندن و فائق آمدن بر استبداد و وابستگی حکومت یه امریکا و سازمان سیا بوده است.
 
حجت الاسلام یعقوبی نظریه آبراهامیان را تلفیقی از بخش اول نظریه هواداران و بخش دوم نظریه مخالفان دانست و تصریح کرد: نظریه آبراهامیان، شکاف میان دو نظام اقتصادی اجتماعی توسعه یافته از یک طرف و نظام سیاسی توسعه نیافته ازطرف دیگر باعث انقلاب در ایران شده است.
 
وی با توجه به نظریه آبراهامیان توسعه یافتگی اجتماعی اقتصادی را زمینه های دگرگونی های بزرگ ذکر کرد و ابراز داشت: فرایند شهری و صنعتی شدن، توسعه نظام های آموزشی و ارتباطی و پیدایش دولتی بوروکرات، موجب پیدایش طبقات اجتماعی جدید به ویژه روشنفکران، کارگران صنعتی و طبقه متوسط حقوق بگیر و کاهش نسبی طبقات سنتی، به ویژه خرده بورژوازی بازار گردید؛ به عبارت دیگر مدرنیسم در ایران، تقویت و پیوندهای موروثی و حامیان سنتی آنان تضعیف گردید.
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة افزود: با نگاه به نظریه آبراهامیان عدم توسعه یافتگی سیاسی ایران را به لبه انقلاب رساند و جامعه را برای انقلابی بزرگ آماده کرد.
 
حجت الاسلام یعقوبی نتیجه نظریه آبراهامیان را انقلاب سکولار و غیر مذهبی عنوان کرد و گفت: با توجه به نظریه آبراهامیان با توسعه اقتصادی و اجتماعی و بدنبال آن پیدایش طبقات جدید روشنفکران، پرولتاریای صنعتی و طبقات متوسط حقوق بگیر، به طور طبیعی باید انقلاب ایران به سمت انقلابی سکولار و غیر مذهبی سوق داده می شد، نه انقلاب اسلامی.
 
وی با اشاره به سخن آبراهامیان درباره انقلاب اسلامی یادآور شد: انقلاب اسلامی بر خلاف مقتضای دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی، علمای سنتی را به عرصه آورد که از صدر اسلام الهام می گرفتند و مصمم بودند با طرح قوانینی سراسر مذهبی و تشکیل محاکم شرعی به جای نظام قضایی دولتی و انکار تمامی انگاره های غربی، همچون دموکراسی، حکومتی مذهبی بنا کنند و این مسأله نقیضه ای در تاریخ ایران پدید آورد.
 
حجت الاسلام یعقوبی با توجه به سخن آبراهامیان درباره تغییر انقلاب ایران از سکولار به اسلامی اظهار داشت: دو احتمال وجود دارد که دلیل برای تغییر این انقلاب بر خلاف اتفاقات است و عدم تنافی میان نوسازی و توسعه اجتماعی اقتصادی با رشد مذهب نخستین احتمال است و نقش تعیین کننده امام خمینی (ره) احتمال دیگر برای تغییر انقلاب ایران از سکولار به اسلامی است.
 
حجت الاسلام یعقوبی، نظریه آبراهامیان را به انقلابی نسبت داد که هرگز محقق نشده است و ابراز داشت: نظریه آبراهامیان اساسا برای انقلاب اسلامی محقق نیست زیرا آبراهامیان مباحثی را طرح کرده که هیچ گاه اتفاق نیفتاده و این مهم ترین نقد به نظریه آبراهامیان است.
 
وی حضور افراد مذهبی در جریانات انقلاب را بر خلاف نظریه آبراهامیان کاملا با سابقه دانست و گفت: اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم می بینیم در تمام صحنه های انقلاب و جریان های ضد رژیم شاه، روحانیون و افراد مذهبی در صدر بودند و تحریم تنباکو، نهضت مشروطه، نهضت ملی و نهضت 15 خرداد از موارد حضور روحانیون در عرصه مبارزه است.
 
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة از دیگر نقدهای وارد بر نظریه آبراهامیان را آشفتگی در نظریه پردازی بیان کرد و یادآور شد: آبراهامیان در نظریه خود به پیشرفت اجتماعی اقتصادی اشاره می کند و اگر به نظریات دیگر وی نگاه کنیم متوجه می شویم که حرف های دیگری می زند.
 
وی دیگر نقد به نظریه آبراهامیان را بهره گیری از ابزار های مفهومی شرق شناسایانه دانست و اظهار داشت: تقابل بین سنت و مدرنیته، استبداد و دموکراسی، توسعه اجتماعی اقتصادی و سیاسی، تضاد طبقاتی و تحلیل های مارکسیستی از این ابزارها است.
 
حجت الاسلام یعقوبی آخرین نقد به نظریه آبراهامیان را تقلیل گرایی در رهبری بیان کرد و گفت: آبراهامیان تلاش می کند که نقش نیروهای ملی گرایانه را بالا ببرد و نقش امام خمینی(ره) و نیروهای مذهبی را در انقلاب کاهش دهد./1322/پ201/ی
ارسال نظرات