۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۴۹۳۱۸
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی:

نقطه آغاز تحول فرهنگی در جامعه تغییر بنیادین در اندیشه نخبگان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در نخبه سازی باید به دنبال جوانانی باشیم که به خود باوری فرهنگی رسیده اند و این توانایی را دارند که آینده فرهنگی کشور را به دست بگیرند؛ بهترین مقطع برای شروع تحول فرهنگی در جامعه، تغییر بنیادین در اندیشه نخبگان است.
حجت الاسلام دکتر محمد رضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خودباوری فرهنگی را لازمه موفقیت در بخش فرهنگ عنوان کرد و گفت: مسؤولان دارای خودباوری فرهنگی نیستند و خود باختگی فرهنگی در کشور باعث شده است که تأثیراتی منفی را در مسائل سیاسی و اقتصادی شاهد باشیم.
 
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: تا وقتی تصمیم سازان و مسؤولان ما اصلاح نشوند انتظار اینکه به موفقیت فرهنگی برسیم خیالی خام است؛ مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف خود باوری فرهنگی را به مردم و مسؤولان تزریق می کنند و در مسائلی مانند کنترل جمعیت حجاب، نشر، سینما، فیلم، تلویزیون و مانند اینها موضع گیری می کنند تا جامعه خود را برای ارتقای فرهنگی تجهیز کند.
 
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده تحول در نخبگان را نخستین قدم در تحول فرهنگی کشور عنوان کرد و ابراز داشت: تحلیل تهاجم فرهنگی در مسائل سطحی به تحول فرهنگی کمک نخواهد کرد؛ بهترین روش این است که عمق اندیشه افراد را واکاوی کنیم که به طور حتم متوجه خواهیم شد که فرهنگ سازان کشور خود قربانیان تهاجم فرهنگی هستند.
 
وی افزود: در وضعیت کنونی انتظار تحول فرهنگی توقعی بیجا است؛ برای شروع کار ابتدا باید روی نخبگان خود کار عمیق فرهنگی کنیم؛ مقام معظم رهبری هم نخبه سازی و نخبه پروری را به عنوان یکی از موضوعات اصلی فرهنگ مورد توجه قرار داده اند.
 
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در نخبه سازی باید به دنبال جوانانی باشیم که به خود باوری فرهنگی رسیده اند و این توانایی را دارند که آینده فرهنگی کشور را به دست بگیرند؛ بهترین مقطع برای شروع تحول فرهنگی در جامعه، تغییر بنیادین در اندیشه نخبگان است.
 
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده با انتقاد از صحبت بعضی از مسؤولان فرهنگی کشور اظهار داشت: بسیاری از معضلات فرهنگی کشور نتیجه حرف های نپخته مسؤولان فرهنگی است؛ سر نخ بسیاری از مشکلات فرهنگی ما نیز در مواضع، اظهار نظرها و اندیشه های نخبگان است.
 
وی متولی فرهنگ را در جامعه همه آحاد مردم دانست و گفت: بدان گونه مردم در تولی فرهنگ با یکدیگر مساویند که حتی یک فرد شخصی نمی تواند به یک روحانی بگوید فرهنگ مسؤولیت تو است و من مسئولیتی در این زمینه ندارم؛ البته که به نظر بنده روحانیت در بحث فرهنگی مسؤولیت بیشتری از دیگر اقشار جامعه دارد.
 
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) متولی فرهنگ را در سطح نظام تشریح کرد و گفت: در سطح نظام با رجوع به قانون اساسی در خواهیم یافت که دولت مسؤول فرهنگی جامعه اسلامی است؛ در فرهنگ مسؤولان نظام مسؤولیت دارند؛ بنابراین مسؤولان کشور باید در بحث فرهنگ به متن قانون اساسی عمل کنند./836/ت302/ش
ارسال نظرات