۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۲۴۹۵۴۳
استاد حوزه علمیه قم:

انقلاب اسلامی ایران تمام معادلات تحلیلی مستشرقان غربی را برهم زد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران تمام معادلات تحلیلی مستشرقان غربی را برهم زد، گفت: متأسفانه بیشتر اندیشمندان مستشرق غربی نمی‌توانند باور کنند که این انقلاب بر خواسته از قلب اسلام است.
انقلاب اسلامي ايران حجت الاسلام زبيح الله نعيميان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان، استاد حوزه و دانشگاه، در آخرین نشست از سلسله نشست‌های علمی انقلاب اسلامی ایران از نگاه اسلام شناسان و نظریه‌پردازان غربی که شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا در محل سالن همایش‌های مؤسسه امام خمینی برگزار شد با بیان این‌که سؤال این است که آیا دین اندیشه‌ها و آموزه‌های سیاسی دارد، اظهار کرد: اندیشه‌های مدرن در جواب این سؤال حتماً می‌گوید که خیر دین و مذهب هیچ آموزه سیاسی ندارد.

 

وی افزود: حال با این فرض و سؤال، اندیشمند مدرن وقتی با انقلاب اسلامی ایران مواجه شدند چون ‌که پیش‌فرض اندیشمندان غربی دین نیست جواب برای سؤال این‌که انقلاب اسلامی چه منشائی دارد موجب آشفتگی این اندیشمندان خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام نعیمیان با بیان این‌که با این سؤال و فرض و اندیشه مستشرقان غربی انقلاب اسلامی یک انقلاب و پدیده جدید و بی‌همتا است، عنوان کرد: باید برای مرحله بعد به یک شرق‌شناس غربی درباره این‌که انقلاب ما را به‌عنوان یک‌پایه بی‌همتا پذیرفته رجوع کرد و از وی پرسید که جایگاه مذهب و دین را در این پدیده چگونه می‌بینند.

 

وی ادامه داد: مهم نوع تحلیل یک مستشرق است چراکه باید توجه داشته باشیم که یک شرق‌شناس غربی آموزه‌های سیاسی و اجتماعی دین اسلام را معمولاً زاییده فرهنگ تمدن یک گروه خاص می‌داند نه یک مذهب خاص در شرق همچون اسلام.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اسلام را باید با چهره جدیدی برای جهان معرفی کرد، گفت: تمام اندیشمندان غربی که حتی انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب دینی موفق می‌دانند، مدرنیته یا ایرانیت و سایر موارد را در ابتدا بعد از مذهب یاد می‌کنند.

 

وی افزود: باید توجه کرد که مستشرقان غربی حتی آنان که دارای آشنایی خاصی با اسلام هستند انقلاب اسلامی را زاییده افزودن ایدئولوژی سیاسی به اسلام می‌دانند؛ بنابراین این‌ها معتقدند که رهبران مسلمان دین را سیاسی می‌کنند و آیت‌الله خمینی را یک مبدأ در زمینهٔ دین می‌دانند.

 

حجت‌الاسلام نعیمیان با بیان این‌که مستشرقان نمی‌توانند این را بپذیرند که انقلاب اسلامی ایران زاییده تفسیر جدید از اسلام ناب است، گفت: نکته مهم این است که خانم نیکی کدی می‌گوید اینجا صدای برآمده است که از قبل شنیده نشده است ولی در تمدن اینجاست که به این انقلاب جان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: خانم نیکی کدی به‌عنوان مستشرق غربی صراحتاً می‌گوید که اینجا تمام ‌کارهای بد را از جانب مستکبران می‌بینند و تمام ‌کارهای خوب را از جانب رهبران سیاسی که این سبب محبوبیت آیت‌الله خمینی شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که متأسفانه اکثر اندیشمندان مستشرق غربی نمی‌توانند باور کنند که این انقلاب بر خواسته از قلب اسلام است، عنوان کرد: برخی از گروه‌هایی که بعداً نیز از بدنه انقلاب جدا شدند این نوع تفکر در آنان حاکم بود.

 

وی افزود: نقدی به این فضای مطالعات دینی و این متفکران مطرح است که این‌ها نقش دینی برخی از نظریه‌پردازان غربی و نظریات خود را می‌خواستند در فضای مذهبی ایران پیاده کنند؛ اما ماهیت اصیل انقلاب سبب شد که حتی با انقلاب مشکل پیدا کنند و این از مهم‌ترین دلایل اصالت دینی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود./921/پ202/ی

ارسال نظرات