۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۴۹۶۳۶

تاریخچه آستان مطهر امام علی نگاشته شد

خبرگزاری رسا ـ تاریخچه آستان مطهر امام علی علیه‌السلام با انتشار کتابی تألیف صلاح مهدی فرطوسی و ترجمه حسین طه‌نیا از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
تاريخچه آستان مطهر امام علي عليه السلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تاریخچه آستان مطهر امام علی علیه‌السلام تألیف صلاح مهدی فرطوسی و ترجمه حسین طه‌نیا از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر شده است.

 

نویسنده در این کتاب جریان پیدایش مدفن شریف امام علی علیه‌السلام و روند توسعه و بازسازی آستان مقدس ایشان را تا دوره نادرشاه افشار، به تفصیل و براساس منابع تاریخی بررسی کرده است.

 

پیدایش شهر نجف و نام‌های آن، مکان قبر امام علی علیه‌السلام و زیارت آن، قبر امام علی علیه‌السلام در زمان خلفای عباسی، بناهای قبر امام علی علیه‌السلام و بنای کنونی ضریح مطهر امام علی علیه‌السلام عنوان‌های اصلی کتاب تاریخچه آستان مطهر امام علیه‌السلام را به خود اختصاص داده‌است.

 

در مقدمه این کتاب و در بخش تاریخچه بارگاه مطهر امام علی علیه‌السلام می‌خوانیم: پس از شهادت امام علی علیه السلام، فرزندان آن حضرت براساس وصیت، ایشان را شب‌هنگام به خاک سپردند تا مکان قبر مخفی بماند و خوارج و سایر دشمنان آن حضرت، امکان جسارت به قبر مطهر ایشان را پیدا نکنند.

 

تنها فرزندان، نوادگان و شیعیان خاص ایشان از مکان قبر آن امام همام با خبر بودند؛ حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، در زمان منصور عباسی، در سال 135 هجری قمری برای نخستین بار، مکان قبر مبارک امام علی علیه‌السلام را نمایان کرد. آن حضرت مبلغی را به صفوان جمال که یکی از یارانش بود، سپرد و او با آن پول، قبر مطهر امام علی علیه‌السلام را برای نخستین بار آشکار کرد.

 

در همین مقدمه و در بخش جایگاه و نقش ایرانیان در تاریخ نجف آمده است: ایرانیان، چه پیش از اسلام در عهد باستان و چه بعد از آن، همواره یکتاپرست بوده‌اند و از آنها به مردمی دین‌دار یاد شده است. با فروپاشی تمدن ایران باستان و طلوع بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ایرانیان به دین اسلام گرویدند.

 

خدمات متقابل اسلام و ایران در جای جای تاریخ این مرز و بوم و تاریخ اسلام ذکر شده است؛ از این‌رو از صدر اسلام تاکنون، ایرانیان نقش بسزایی در گسترش تفکر ناب اسلامی و شیعی در نقاط گوناگون جهان اسلام داشته‌اند و تأثیر بسزای ایران در گسترش اسلام از سده نخست هجری پوشیده نیست.

 

پیدایش شهر نجف و نام‌های آن عنوان فصل اول این اثر گرانبها است که در صفحه 56 آن و ذیل عنوان نام‌های نجف، از بانقیا، جودی، ربوة، طور، ظهر الکوفه، غری یا غریان، لسان، مشهد، نجف و وادی‌السلام به عنوان نام‌های این شهر مقدس نام برده شده است.

 

برخی از این اسامی، جزء میراثی است که اخبار غیبی و دینی بر آن غلبه دارد؛ مانند جودی که یاقوت حموی درباره آن می‌گوید: جودی نام کوهی است که بر جزیره ابن عمر که سمت شرق دجله قرار دارد و از توابع موصل است، اشراف دارد. کشتی نوح علیه‌السلام، هنگامی که آب فروکش کرد، روی آن قرار گرفت.

 

کتاب تاریخچه آستان مطهر امام علی علیه‌السلام تألیف صلاح مهدی فرطوسی و ترجمه حسین طه‌نیا در قطع وزیری، 496 صفحه، شمارگاه 3000 نسخه و به قیمت 14 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات