۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۵۰۲۲۷
راه طلبگی(10)

مدیر حوزه‏های علمیه: هجرت طلاب به دانشگاه عیب نیست/ تعهد اجتماعی اساس حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که دانش اندوزی، تربیت معنوی و مسؤولیت، وظیفه شناسی و تعهد نسبت به اعمال شرعی و وظایف اجتماعی اساس حوزه‌های علمیه است، به چگونگی تحصیلات دانشگاهی طلاب اشاره کرد و گفت: این‌که طلبه‌ای از حوزه به دانشگاه هجرت کند، از آن به فرار مغزها یاد نمی‌کنیم چراکه دو مجموعه علمی بوده و حتی می‌توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند.
آيت الله حسيني بوشهري ديدار اعضاي هيأت مديره خانه مطبوعات استان قم و خبرنگاران با آيت الله حسيني بوشهري آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خطاب به متقاضیان ورود به حوزه که به آن نگاهی معنوی صرف دارند، گفت: حوزه علمیه در کنار اقتضائات روحانی و وظیفه شناسی که دارد، جایگاهی برای دانش اندوزی است.

 

وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که حوزه علمیه میراث گران‌بهایی است که از رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه طاهرین به ارث رسیده است، اظهار داشت: نخستین مدرسه علمی در زمان پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت و عده‌ای از محضر آن بزرگوار کسب علم و معرفت می‌کردند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود: همچنین در زمان امیرمؤمنان علی(ع) و سایر اهل‌بیت معصومین(ع) نیز مکتب‌های علمی برپا بوده است؛ اما اوج دانش اندوزی و کسب معرفت را در زمان امام باقر و امام صادق می‌دانیم که تعداد شاگردان این دو امام از سایر ائمه معصومین(ع) بیشتر بوده است.

 

کسب علم، رعایت تقوا و وظیفه شناسی، سه اصل در حوزه علمیه

 

وی با بیان این‌که حوزه علمیه مکتبی الهام گرفته از مکتب پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، خاطرنشان کرد: کسانی که علاقه دارند با معارف و آموزه‌های دین آشنا شده و زندگی دین مدارانه و خداپسندی داشته باشند، می‌توانند مسیر طلبگی را انتخاب کرده تا هم با مسائل دینی آشنا شوند و هم رفتارهایشان را مطابق با رضایت پروردگار و خواست حضرت رسول اکرم(ص) تطبیق دهند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: دانش اندوزی، تربیت معنوی و مسؤولیت، وظیفه شناسی و تعهد نسبت به اعمال شرعی و وظایف اجتماعی اساس حوزه‌های علمیه است.

 

تفاوت تحصیل در حوزه و سایر نهادهای آموزشی

 

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه دانش اندوزی حوزه علمیه، علومی در آن تدریس می‌شود که با علوم سایر مراکز علمی تفاوت‌هایی دارد و آن توجه ویژه‌ای است که در حوزه‌های علمیه بر فقه، اصول و تفسیر قرآن کریم صورت می‌گیرد.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور بیان کرد: افرادی که در حوزه‌های علمیه حضور پیدا می‌کنند، عالم و پیشوای دین به حساب می‌آیند؛ از این رو انتظاری که از آنان می‌رود، با انتظاری که از دانشجویان وجود دارد، متفاوت است.

 

وی اضافه کرد: عملکرد حوزویان باید به گونه‌ای باشد که با معارف دینی تعارضی نداشته و متکی به سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت معصومین(ع) باشد؛ هرچند که چنین رفتار و تقوایی منحصر به طلاب و تحصیل کنندگان حوزه‌های علمیه نیست.

 

وظیفه طلاب در رعایت تقوا

 

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: همه مسلمانان و متدیان باید خط و مشی رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) را ادامه بدهند اما از آن‌جایی که طلاب حوزه علمیه نقش پیشوایی و امامت برای جامعه دارند و باید راهنمای آحاد مردم باشند، باید اتکای ویژه‌ای به معارف اسلامی داشته باشند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این‌که حوزه علمیه جایگاهی علمی محض یا محلی برای صرف کسب معنویت نیست، ابراز کرد: حوزه‌های علمیه، تأمین کننده آموزه‌های دینی و نیازهای معنوی هستند و فارغ التحصیل آن نیز باید آراسته به علم و عمل و متخلق به اخلاق دینی باشند.

 

هجرت طلاب از حوزه به دانشگاه

 

وی در پاسخ به این سؤال که فرار برخی طلاب از حوزه به دانشگاه را چطور می‌بینید؟ گفت: برای افرادی که جهت تحصیلات به خارج از کشور سفر کرده و همان‌جا به اشتغال و خدمت می‌پردازند، اصطلاح «فرار مغزها» را به کار می‌برند؛ اما انتقال از مرکزی علمی به سایر مراکز علمی داخل کشور فرار به حساب نمی‌آید.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: این‌که طلبه‌ای از حوزه به دانشگاه هجرت کند، از آن به فرار مغزها یاد نمی‌کنیم چراکه دو مجموعه علمی بوده و حتی می‌توانند تکمیل کننده یکدیگر باشند.

 

ادامه تحصیل در حوزه اجباری نیست

 

وی ابراز کرد: ما تحصیل در حوزه را اجباری نمی‌دانیم؛ اما توصیه می‌کنیم، افرادی که وارد عرصه حوزوی می‌شوند، تا زمانی که به جایگاه مناسب علمی نرسیده‌اند، تغییر جهت ندهند.

 

مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: طلابی که علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی هستند، بهتر است به جای جدا شدن از بدنه حوزه برای ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی خود به تحصیل در دانشگاه‌ها بپردازند.

 

طلاب تحصیلات دانشگاهی را مکمل تحصیل در حوزه قرار دهند

 

وی تأکید کرد: به کسانی که دارای استعداد و توانمندی بوده و می‌توانند در عرصه‌های علمی حوزه علمیه نقش آفرین باشند، پیشنهاد می‌دهیم تصیلات دانشگاهی را مکمل تحصلات حوزوی خود قرار دهند تا در کنار اجتهاد فقهی از تحصیلات دانشگاهی هم بهره مند باشند./997/ت301/س

ارسال نظرات