۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۵۰۴۹۱
آیت الله آملی لاریجانی:

قوه قضاییه نیازمند کمک جدی حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه با بیان این که دستگاه قضا نیاز شدیدی نسبت به بررسی قوانین جزایی اسلام احساس می کند، گفت: امروز اساتیدی در دانشگاه وجود دارند که با ارائه تحقیقات و چاپ کتاب، قوانین جزایی اسلام را زیر سوال می برند؛ در حالی که قاضی های ما هم از دروس این اساتید استفاده می کنند.
آملي لاريجاني آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در مراسم رونمایی از کتاب «موسوعة الشهید الثانی» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از محققانی که موسوعه کتاب های شهید ثانی را جمع آوری کرده اند، اظهار داشت: افزون بر اینکه چند رساله و کتاب خطی در این موسوعه به تحقیق درآمده و به چاپ رسیده است، سایر کتاب های موجود هم جامعیت بسیاری نسبت به نسخه های به چاپ رسیده قبلی دارند.

 

رییس قوه قضاییه افزود: موسوعه شهید ثانی کمک و مرجع بسیار خوبی برای محققان مبتدی است؛ این مجموعه کتاب افزون بر ظرافتی که دارد، حتی مراجع ضمایر را هم به خوبی به تحقیق درآورده است.

 

امروز اسلام بیش از هر زمانی نیازمند کار اجتهادی و تحقیقات اساسی است
 

وی با بیان این که آثار بزرگان و علمای گذشته هویت مسلمانان است، به مبحث ضرورت کار در مجموعه های دینی پرداخت و گفت: امروز اسلام بیش از هر زمانی نیازمند کار اجتهادی و تحقیقات اساسی است.

 

آیت الله لاریجانی با بیان این که حوزویان هنوز در کار تحقیقاتی به روز نشده اند، خاطرنشان کرد: امروز به لحاظ سیر کار علمی از مختصات علمای گذشته آگاهی نداریم؛ در حالی که برای شناخت یک علم، بررسی تحولات افراد اطراف آن، بسیار ضروری است.

 

وی با بیان این که در بحث فروعات فقهی و نیز همه معارف دینی در اصول و اعتقادات، مشکلات بسیاری وجود دارد و نیازمند کاری جدی از سوی حوزویان هستیم، تصریح کرد: دستگاه قضا نیاز شدیدی نسبت به بررسی قوانین جزایی اسلام احساس می کند.

 

برخی اساتید دانشگاه قوانین جزایی اسلام را زیر سؤال می برند

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز اساتیدی در دانشگاه وجود دارند که با ارائه تحقیقات و چاپ کتاب، قوانین جزایی اسلام را زیر سوال می برند؛ در حالی که قاضی های ما هم از دروس این اساتید استفاده می کنند.

 

وی عنوان کرد: در احکام عملی اسلام و اصول امامیه نیازمند مجاهده طلاب در راستای تلقی احکام دینی به نحو اجتهادی و عرضه معقول و قابل قبول و امروزی آن ها به دنیا هستیم.

 

آیت الله لاریجانی ابراز کرد: شبهات بسیاری از سوی مغرب زمین در بحث معارف نظری و عقلانی وارد شده است که همگی آن ها نیازمند پاسخ است.

 

وی ادامه داد: برخی از مدعیان روشنفکری معتقد بودند که معارف دینی سرتاپا مصرف کننده بوده و مولد نیستند؛ این حرف شکیلی است اما لازمه آن منبع نبودن قرآن و سنت در معارف اسلامی است.

 

رییس قوه قضاییه تأکید کرد: اخیرا یک روشنفکر در بحث کاریکاتورهای موهن علیه رسول خدا(ص) گفته است، ما آزادی بیان را به عنوان یک حق قبول داریم اما تکلیف نبود؛ این بدان معناست که فرد موهن حق توهین داشته است اما بدون تکلیف چنین اشتباهی را انجام داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید در مبانی حق در اسلام و این که می شود به امور به باطل حق داشته باشد؟ باید تحقیقات مفصلی داشته باشند؛ چنانچه غربی ها مقالات بسیاری نوشته اند که چگونه می توانیم حق و امر به باطل و کاری ناصحیح اخلاقی داشته باشیم.

 

تفقه در دین هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ عقلانی یک نیاز عام در حوزه است

آیت الله لاریجانی با بیان این که تفقه در دین هم به لحاظ عقلانی و هم به لحاظ دینی یک نیاز عام در حوزه علمیه است، ابراز کرد: آیه نفر که در کتب فقی، اصولی و کلامی درباره آن بحث می شود، امر به تفقه در دین و نیز انذار و تحذر دارد.

 

وی با بیان این که برخی می پندارند انذار و تحذری که در آیه شریفه ذکر شده مروبط به تفقه در احکام عملی است و احکام نظری انذار و تحذر ندارد، ابراز کرد: این حرف ناصحیحی است و انذار و تحذر به صورت نسبی در تمامی علوم، جاری می شود.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که تلاشی که در استنباط فقه انجام شده، در مبحث اخلاق صورت نگرفته است، تصریح کرد: ابزار اجتهاد در معارف دینی و شناخت روش های استنباط امری لازم برای عالم پروری است.

 

وی با بیان این که مبادی و اصول در هم مخلوط شده است، تأکید کرد: مقدار نیاز ما به اصول از مبادی علم اصول است و اکثر فقها قائلند که نمی توان به امارات و حجج ظنیه عمل کرد.

 

آیت الله لاریجانی خاطرنشان کرد: برای بررسی معارف اسلامی باید علاوه بر استفاده از منابع استنباط ، از ابزارهای روشی نیز استفاده کرد چراکه روش های امروزی نمی تواند پاسخگوی نیاز جوامع امروزی باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: نفس اینکه چه مقدار به تحقیق موسع و مضیق نیاز داریم، کاری اجتهادی می طلبد؛ امیدواریم سلسله مباحثی که به نحو تحقیقی و محتوایی در خصوص کتب فقهی انجام می شود، رشدی در راستای تحقیق احکام باشد.

 

شایان ذکر است، رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود، به بیان مباحثی در خصوص فقه و اصول و مبانی نظری علمای گذشته و علمای امروز پرداخت./997/پ201/ج

 

ارسال نظرات