۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۲۰۷
مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان:

مردم در عزاداری‌ها از علما تبعیت کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان با اشاره به برگزاری دهه های طولانی عزاداری از سوی برخی اشخاص گفت: اگر بیش از حد به مردم فشار وارد شود ممکن است حرمت‌ها شکسته شود، باید توجه داشت یک عارف حق صدور فتوا ندارد.
حجت الاسلام خطاط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان، ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی در مدرسه علمیه میرزا حسین اصفهان، به بررسی نقش طلاب در اصلاح آسیب های عزاداری پرداخت.

 

حجت الاسلام خطاط با اشاره به روایاتی پیرامون پرهیز افراد از جزع و بی تابی در عزاداری ها و مصائب تصریح کرد: این درحالی است که در روایات متعدد از ائمه معصومان ذکر شده است که جزع و گریه برای اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) دارای اجر و ثواب خواهد و البته این موضوع برای همه اهل بیت تعمیم داده شده است.

 

وی در ادامه مباحثی از این دست را فقاهتی دانست و اظهار کرد: رد و ایراد اینگونه مسائل مربوط به کسانی است که فقیه هستند و توانایی استنباط فقاهتی دارند البته در برخی مسائل حکم فقهی موکول به عرف خواهد شد و باید دید عرف با مسأله چگونه برخورد می‌کند و فقیه نیز تنها به عنوان کسی که عرف را مورد بررسی قرار داده است و به عرف آشنا گشته حکم صادر می‌کند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان، با اشاره به اهمیت پرداختن به مدح ائمه و لزوم اهتمام مسؤولان و مردم به زنده نگه داشتن یاد و راه معصومان در جامعه بیان کرد: در هیچ کجا منع نشده است که در ایامی که نه عزا است و نه میلاد و ایام مرسوم شادی برای ائمه است ما به شادی و سرور برای اهل بیت بپردازیم و یا اینکه اقدام به برگزاری مجالس روضه کنیم البته به طور قطع باید در ایامی که مربوط به عزاداری اهل بیت است به ویژه ماه محرم این عزاداری و برگزاری مراسمات جدی تر و پررنگ تر باشد.

 

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه هرکار خیری ممکن است دچار آسیب شود حتی اگر مراسم عزاداری و یا جشن برای اهل بیت باشد اظهار کرد: به طور معمول عوام مدیریت و برنامه ریزی مراسمات مذهبی را برعهده دارند و همین مساله موجب بروز مشکلاتی در این مراسمات می‌شود و ممکن است به دلیل عدم آگاهی و توانایی عوام انحرافات و آسیب هایی در مجلس پدیدار شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه مشکلات مدیریت برنامه های مذهبی از سوی عوام را به 5 صورت دانست و خاطر نشان کرد: دسته اول این آسیب‌ها سطحی نگر بودن است، ساده انگاری که در میان برخی عوام وجود دارد معمولا موجب بروز آسیب در مراسمات مذهبی و مجالس و محافل می‌شود، افراد عامی و غیر متخصص کودکانه مسائل را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند که این موضوع می‌تواند مشکل ساز شود.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان، برخورد احساسی، پافشاری بر فروع حتی به قیمت نادیده گرفتن اصول، عدم تحمل نقد و تعصب بی جا و اسطوره سازی را از دیگر مشکلات عوام برشمرد و تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که عزاداری عامیانه، تحلیل های سطحی و پافشاری بر فروع بدون در نظر گرفتن اصول موجب خواهد شد تا در مسأله عزاداری دچار آسیب و مشکل شویم.

 

حجت الاسلام خطاط ضمن تأکید بر لزوم تبعیت و پیروی عوام از خواص و علمای دین ابراز کرد: همواره باید علما و بزرگان پیشرو در عزاداری اهل بیت باشند چرا که همواره جلساتی که از علما و خواص خالی بوده است دچار آسیب شده و به همین منظور است که باید عالمان دینی در این زمینه ورود جدی پیدا کنند تا مانع از بروز آسیب در زمینه عزاداری و برگزاری مراسمات مذهبی شوند.

 

وی با بیان اینکه طلاب باید حلقه اتصال مردم به علما و بزرگان باشند گفت: برخی مسائل فقاهتی نباید از مباحث علمی خارج شده و به صورت تبلیغاتی به مردم عرضه شود، چند سال پیش یک لوح فشرده به نام حقیقت مظلوم منتشر شد که با شانتاژ تبلیغاتی و ارائه مسائلی خلاف حقیقت قصد داشت از قمه زنی دفاع کند، نباید مسائل علمی و فقهی را شگردهای تبلیغاتی درآمیخت تا مردم را بازی داد.

 

حجت الاسلام خطاط با اشاره به نقش تعیین کننده مسائل عرفی در فقه خاطرنشان کرد: موضوع نقش عرف در صدور حکمی بسیار مهم و البته مفصل و تخصصی است ولی باید بدانیم که در برخی مسائل صدور حکم فقاهتی با توجه به عرف صورت می‌گیرد ولی اگر عرف در مناطق و بلاد مختلف باشد حکم نیز با توجه به آن تغییر می‌کند و به همین جهت است که مردم یک منطقه نمی‌توانند به حکمی که فقیه با توجه به عرف منطقه دیگر صادر کرده است استناد کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تصریح بر برخی شبهات و خرافاتی که مداحان بی علم وارد مسائل دینی می‌کنند اظهار کرد: یکی از مسائلی که در کنار حکم فقهی و عرف مطرح است عنوان ثانوی است، گاهی حکم فقهی با توجه به عنوان ثانوی تغییر می‌کند و نباید عده ای این تغییر را دائمی بدانند و آن را مانند عرف مرجع حکم فقهی معرفی کنند، برخی از مسائلی که زمانی پیرامون عزاداری مطرح بوده است امروزه به همین دلیل باید تغییر کند چرا که عنوان ثانوی ما را مجبور به تغییر آن مسائل می‌کند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان، ضمن تأکید بر لزوم توجه داشتن به مسائلی از قبیل برخی محرمات موجود در عزاداری و مراسمات و جلوگیری از سوء استفاده دشمن تصریح کرد: برگزاری دهه های بسیار عزاداری می‌تواند به اصل عزاداری و سوگواری ائمه لطمه بزند، نمی‌توان همواره جامعه را مجبور به عزاداری کرد و این تحمل و استقبال مردم از مراسمات مختلف عزاداری تا جایی ادامه خواهد داشت و پس از آن ممکن است رفتار دیگری از اشخاص سر بزند که به زیان دین باشد.

 

حجت الاسلام خطاط با اشاره به اینکه نباید سریعا به هرکسی که مطلبی خلاف میل ما بیان می‌کند حمله کرد و نسبت به مواضع او گارد گرفت ابراز کرد: ممکن است ما دچار بدبینی باشیم و بسیاری از اشخاصی که نسبت به آنها مواضع تندی اتخاذ می‌کنیم در حقیقت دلسوز دین و شعائر دینی باشند، هرکسی که انتقادی کرد و یا نظری خلاف نظر ما داد به دنبال براندازی نیست بلکه باید با دید مثبت نگاه کنیم و چه بسا کسانی که ما محکوم می‌کنیم در حقیقت به دنبال خیرخواهی و حمایت از دین باشند.

 

وی در ادامه افزود: فشار آوردن بر مردم ممکن است سبب شکسته شدن حریم‌ها شود و باید دقت داشته باشیم که هر چیزی حد و نصابی دارد و باید از افراط در مسائل و سنجش علاقه مندی های خودمان با عموم مردم بپرهیزیم، ممکن است بسیاری از طلاب و روحانیان از برگزاری دهه های طولانی عزاداری استقبال کنند اما جامعه نمی‌تواند پذیرای چنین موضوعی باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق اصفهان بپیرامون سخنان عرفا راجع به عزاداری و دیگر مسائل دینی تصریح کرد: استناد کردن به فرمایشات عرفا اشتباه است، شخصیتی مانند آیت الله بهجت در کنار سیر و سلوک عرفانی یک عالم دینی بودند و به همین دلیل فرمایشات ایشان قابل استناد است ولی باید دقت داشت که عرفا را در حد عارف قبول داشت نه به عنوان یک عالم و فقیه چرا که هیچ عارفی به خاطر عرفانی که دارد اجازه صدور فتوا ندارد./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات