۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۵۱۲۵۱

اهدای کتابخانه شخصی دیهیم به کتابخانه مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه شخصی دیهیم، زبان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا شد.
کتابخانه مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، علی اکبر زارع بیدکی، مدیر بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس گفت: دکتر گیتی دیهیم در سال 1391 مجموعه‌ای از اسناد و اشیای موزه‌ای خانوادگی خود را در دو نوبت به کتابخانه مجلس اهدا کرده بود و هم اکنون کتابخانه شخصی خود را که حاصل نیم قرن تلاش، فعالیت و تجربه اوست با بیش از 2500 جلد کتاب و مجلات قدیمی راهی کتابخانه مجلس کرد.

 

وی افزود: دکتر دیهیم، دکترای زبان شناسی خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرده است، سال‌ها استاد زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه‌های کانادا و دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو ناپیوسته زبان و ادب فارسی بوده است. آثار او عمدتاً در حوزه زبان فرانسه، منطقه قصران و زبان‌های باستانی می‌باشد.

 

زارع گفت: مجموعه استاد دیهیم به نوبه خود یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر اهدایی در چند سال اخیر می‌باشد؛ با توجه به تخصص ایشان در زبان فرانسه انتظار می‌رفت این مجموعه از لحاظ موضوعی کتب زباشناسی را پوشش دهد، در حالی که مجموعه جمع‌آوری شده توسط ایشان موضوعات گسترده‌ای همچون کتاب‌های تاریخی، ایرانشناسی، علوم سیاسی، کتاب‌های هنری نایاب، ادبیات، موسیقی، کتب تخصصی زبانشناسی و فرهنگ‌ها و واژه‌نامه‌های تخصصی چند زبانه و کتاب‌های درسی قدیمی دهه 20 و 30 را شامل می‌شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین از لحاظ زبانی، کتاب‌ها شامل زبان فارسی و زبان انگلیسی و فرانسه می‌باشند..

 

زارع گفت: در بین مجموعه کتاب‌های اهدایی، مجلات و نشریات تخصصی قدیمی همچون فصلنامه ادبیات و زبان‌های محلی ایران زمین، فصلنامه علمی پژوهشی اباختر، مجله آینده، نشریه لقمان به زبان فرانسه، فصلنامه مطالعات ترجمه، فصلنامه علمی فرهنگی مترجم، مجله زبانشناسی، فصلنامه تحقیقات تالش دیده می‌شود.

 

مدیر بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس همچنین گفت:‌ جدیدترین اثر استاد، کتاب داستان پزشکی از درمان‌های نخستین تا شگفتی‌های پزشکی نو، که توسط انتشارات آوای دانش گستر چاپ شده است نیز در دو نسخه اهداء شده است.

 

زارع در انتها گفت: با توجه به کمبود فضا در مخازن کتابخانه مجلس و پیرو صحبت‌های انجام شده با ایشان، کتاب‌ها پس از بررسی دقیق و مهر اهداء روی صفحه عنوان، به نام استاد ثبت و کتاب‌های مازاد به مراکز فرهنگی دیگر اهداء خواهد شد./998/

ارسال نظرات