۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۲۵۱۶۰۶

قوانین اسلام منابع غنی در حقوق برای جهان بشریت هستند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان این که قاعده‌ای کلی در حقوق است که به موجب آن تصمیمات حکومتی بر اساس اصول شناخته‌شده حقوقی گرفته می‌شوند، گفت: در برخی نظرات سیاسی حاکمان بالاتر از قانون قرار داشتند.
عباسعلي کدخدايي سخنگوي سابق شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان، در هشتمین نشست علمی پژوهشگران حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع)، که امروز در محل سالن کنفرانس ساختمان همایش‌های مرکز تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با بیان این که منابع خوبی در زمینه‌هایی حقوق به وسیله اسلام ناب محمدی در اختیار داریم، اظهار کرد: فقط لازم است با یک اراده بزرگ علمی این منابع را استخراج و مورد استفاده قرار دهیم.
 
وی افزود: حاکمیت قانون که در اصطلاح انگلیسی Rule of Law قاعده‌ای کلی در حقوق است که به موجب آن تصمیمات حکومتی بر اساس اصول شناخته ‌شده حقوقی گرفته می‌شوند.
 
کدخدایی با بیان این که دوران طولانی زندگی بشر همواره دست‌خوش تغییرات در گرایش به قانون بوده است، عنوان کرد: در برخی نظرات سیاسی حاکمان بالاتر از قانون قرار داشتند؛برای مثال افلاطون فلاسفه را در شهر فرضی خود بالاتر از قانون می‌دانست؛ دوران درازی از تاریخ بشریت حاکمان و قانون در یک ردیف قرار داشتند.
 
وی ادامه داد: قانون به سادگی چیزی بود که حاکم می‌خواست بنابراین امر به مکتب اثباتی حقوق معروف است که برخی آغازگر آن را در دوران جدیدها پز می دانند.
 
استاد دانشگاه تهران با بیان این که در گرایش سوم و مدرن‌تر حاکم در بند قانون بود، گفت: نخستین گام در جهت فاصله گرفتن از استبداد حاکمان نظر حاکمیت به وسیله قانون بود که مفهوم پایین‌تر بودن حاکم از قانون و الزام او برای حاکمیت از راه‌های قانونی را شامل می‌شد.
 
کدخدایی با بیان این که حکومت‌های مردم سالار با ایجاد حاکمیت قانون در این راه فراتر رفتند، گفت: هرچند هیچ جامعه ای بدون مشکل نیست اما حاکمیت قانون از حقوق سیاسی اجتماعی و اقتصادی حمایت می‌کند.
 
وی افزود: نکته حائز اهمیت در اینجا منشأ قانون است چرا که قانون بر حسب گرایشات مختلف منشأ گوناگون دارد؛ برای مثال چنان که بیان شد، طرفداران حقوق تحققی یا حقوق وضعی یا حقوق اثباتی برآنند که قانون اراده حاکم است و چیزی والاتر از آن نیست.
 
و معاون سابق اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به این که به هر حال حاکمیت قانون دارای یک معنای عام است، عنوان کرد: یک معنای خاص در معنای عام یعنی وجود نظم در کشور و به عبارت دیگر، وقتی افراد جامعه به گونه ای مشابه و با رعایت هنجارهای مشترک رفتار نمایند به معنای آن است که قانون حاکم است.
 
وی افزود: در معنای مضیق‌تر به معنای اجرای قوانین موضوعه و قوانینی که مجلس و مقامات صالح کشور وضع کرده‌اند به نحوه درست و در راستای اجرای هدف آن قانون در عمل حاکمیت قانون بدان معنا است که هیچ فردی، چه رییس جمهور و چه یک فرد عادی از قانون بالاتر نیست؛ حکومت‌های مردم سالار قدرت را از طریق قانون به کار می‌بندند و خود ملزم به اطاعت از آن هستند.
 
سخنگوی سابق شوری نگهبان با بیان این که قوانین باید در جهت خواسته‌های مردم و نه هوس شاهان زورگویان مقامات نظامی رهبران مذهبی یا احزاب خود گماشته باشد، گفت: بر اساس مبانی علمی، مردم در حکومت‌های مردم سالار مشتاق پیروی از قانون هستند که از قواعد و دستورات خودشان اطاعت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: هنگامی که قانون از سوی مردمی گذاشته می‌شود که باید از آن اطاعت کنند به نظر می‌رسد عدالت به بهترین نحو ممکن برقرار می‌شود. /921/پ202/ف
ارسال نظرات