۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۵۱۶۶۸

انتشار هشتاد عنوان کتاب از سوی پژوهشکده حج و زیارت در سال 1393 + متن کتاب‌ها

خبرگزاری رسا - مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج از انتشار 80 عنوان کتاب به همت اعضای گروه‌های علمی و واحدهای مختلف پژوهشکده حج و زیارت در سال 93 خبر داد.
آثار پژوهشکده حج و زيارت در سال 93

 

حجت‌الاسلام روزبه برکت‌ رضایی، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار 80 عنوان کتاب به همت اعضای گروه‌های علمی و واحدهای دیگر پژوهشکده حج و زیارت و نیز حمایت و برنامه‌ریزی مدیران پژوهشکده در سال 1393، خبر داد.

 
وی با اشاره به برخی از عنوان‌ کتاب‌هایی که در زمستان 93 منتشر شده است، گفت: سیره اهل بیت علیهم‌السلام در حج، کتابشناسی مخطوطات حج، حج و تعالی جهان اسلام، مقام ابراهیم و جایگاه آن در فقه، منابع علم امامان شیعه، سیدتاج‌الدینی حسینی آوی، ابراهیم بن مالک اشتر نخعی، یحیی بن عمر علوی، زینب دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام، ابراهیم مجاب مدفون در حائر حسینی، از جمله این کتاب‌ها است.
 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج همچنین از عنوان‌های قنبر غلام علی علیه‌السلام، توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت، گفت‌وگویی آرام و مفید در مدینه و الشیعة، وسائل الاعلام به عنوان جدیدترین عنوان کتاب‌هایی که تاکنون از سوی پژوهشکده حج و زیارت، تاریخچه آستان مطهر امام علی علیه‌السلام، حج‌گزاری ایرانیان به روایت اسناد عثمانی و قاجاری، نام برد.
 
حجت‌الاسلام برکت رضایی خاطرنشان کرد: کتاب‌های سرزمین منا و مسائل نوپدید، تراث کربلاء، غروب شرعی از دیدگاه فریقین، مناسبات ایرانیان با حجاز در دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی، ضیافت پروردگار؛ ثبت لحظه‌های شیفتگی در میعاد، برگزاری حج در دوره پهلوی، ساختار سیاسی اجتماعی شیعیان عراق و فرهنگ اصطلاحات حج و عمره در زمستان 93 منتشر شده‌اند.
 
وی با معرفی برخی از کتاب‌های منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت گفت: در کتاب حج و تعالی جهان اسلام کارکردهای بین‌المللی حج در راستای بیداری اسلامی بررسی و تحلیل شده است. مطالب کتاب در دو بخش کلی آمده است: در بخش اول کارکردهای حج در راستای بیداری اسلامی تحلیل شده و در بخش دوم ظرفیت‌های حج در تقویت بیداری اسلامی بررسی شده است.
 
وی افزود: مؤلف در اثر کتاب‌شناسی مخطوطات حج، 866 نسخه خطی در حوزه «حج» را شناسایی کرده و اطلاعات آن‌ها را در این کتاب‌شناسی آورده‌ است. پس از هر عنوانی، مباحث کتاب‌شناسی (شامل نام کتاب، مؤلف، موضوع، زبان و محتوای کتاب) و نسخع‌شناسی (شامل نوع خط، کاتب و سال کتابت، جلد) به طور تفصیلی آورده شده است.
 
مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج با اشاره به کتاب مقام ابراهیم و جایگاه آن در فقه که بیشتر با توجه به توسعه‌های اخیر در مسجدالحرام و احتمال جابه‌جایی مقام ابراهیم علیه‌السلام منتشر شده است، اظهار داشت: در این نوشتار، پس از تبیین این فرع فقهی، اقوال و ادله فق‌ها آمده و با جمع‌بندی تفصیلی آن، امور مستحدثه مربوط به مقام ابراهیم بررسی شده است.
 
حجت‌الاسلام برکت رضایی در توضیح کتاب ابراهیم مجاب، مدفون در حائر حسینی نیز گفت: ابراهیم مجاب، فرزند محمد بن امام موسی کاظم علیه‌السلام نخستین علوی دلباخته اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بود که در کربلا اقامت گزید و سبب رفت و آمد و اسکان دیگر علویان در این شهر مقدس شد. او چون به زهد و تقوا آراسته بود، پس از شنیدن جواب سلام از ضریح امام حسین علیه‌السلام به مجاب منتقل شد و اکثر نسل او در کربلا سکونت دارند.
 
گفتنی است، علاقه‌مندان برای اطلاع از دیگر عنوان‌ کتاب‌های منتشر شده از سوی پژوهشکده حج و زیارت در سال 93 می‌توانند از اینجا وارد صفحه اینترنتی مربوطه شده و همچنین با مراجعه به نشانی اینترنتی کتابخانه تخصصی حج حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از متن کامل این کتاب‌ها استفاده کنند./920/ت302/ق
ارسال نظرات