۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۲۵۳۰۷۹
خبرگزاری روسی بررسی کرد :

عربستان و اسرائیل بزرگترین بازندگان توافق هسته‌ای ایران هستند

خبرگزاری رسا ـ یک خبرگزاری روسی ضمن اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نوشت: توافق هسته‌ای ایران، یک ضربه شدید به جایگاه عربستان سعودی و اسرائیل در خاورمیانه خواهد بود.
عربستان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری روسی اسپاتنیک نوشت: در شرایطی که اعلام توافق هسته‌ای ایران موجب شد تا قیمت نفت برنت دریای شمال با افت 5 درصدی روبرو شود، به نظر می رسد عربستان سعودی و اسرائیل، بزرگترین بازندگان این توافق خواهند بود.

 

در حالی که ناظران بین المللی در حال ستایش توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک توافق "تاریخی" و "قابل توجه" هستند، همه چیز برای عربستان سعودی و اسرائیل، رقبای دیرینه ایران در منطقه، مطلوب نیست. بازار انرژی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی واکنش نشان داده و قیمت نفت با افت 5 درصدی روبرو شده است.

 

ناصر احمد بن قیس تحلیلگر اماراتی در این باره تاکید کرد: از نقطه نظر اقتصادی، هرگونه توافقی بین ایران و غرب، قطعا منجر به لغو تحریم های مربوط به صادرات نفت ایران خواهد شد، صادراتی که حدود 1.5 میلیون بشکه در روز برآورد می شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: نفت ارزان قیمت ایران احتمالا در بازارهای بین المللی سرازیر خواهد شد و این مساله موجب ادامه روند نزولی قیمت نفت می شود.

 

یک تحلیلگر عربستان سعودی نیز مدعی شد: منابع گاز طبیعی ایران بزرگ است و تهران دومین دخایر بزرگ گازی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد. توافق هسته‌ای می‌تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی تهران شود و به مقام های ایران اجازه دهد تا نفوذ خود بر دولت های ضعیف خاورمیانه به خصوص لبنان، عراق و یمن را افزایش دهند.

 

وی افزود: از سوی دیگر توافق با ایران تنها 15 سال ادامه خواهد یافت و این بدان معناست که ایران قابلیت های فنی برای احیای برنامه هسته‌ای را نابود نخواهد کرد. این مساله موجب تقویت تهران و متحدانش در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

 

در عین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت از توافق هسته‌ای ایران و غرب، انتقاد کرده است. نتانیاهو مدعی است که این توافق، به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت خواهد داد، اقتصاد ایران را رونق می دهد و موجب گسترش ترور و تجاوز ایران در سطح خاورمیانه خواهد شد. /982/د102/ک

 

ارسال نظرات