۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۵۳۱۶۹

ضرورت توجه به جنبه نمایشگاهی در نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و منتقد ادبی با تأکید بر تقویت جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران گفت: تقویت چرخه تبلیغ، معرفی و توزیع کتاب راهکاری برای ارتقا جنبه نمایشگاهی بر ابعاد فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران است.
احمد شاکري

  

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی، درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران اگر چه در عرصه فرهنگی توانسته است موفقیت‌هایی داشته باشد اما در عرصه کلان فرهنگی به اهداف خود دست نیافته است.

  

وی افزود: از گذشته تا به امروز مساله‌ای به نام تبلیغ و معرفی کتاب در حوزه نشر ما مغفول بوده است. نمایشگاه کتاب تهران نیز به همین منظور تشکیل شد تا خلاء توزیع کتاب در کشور را بر طرف کند.

 

شاکری با اشاره به ضرورت استفاده از امکانات جدید برای معرفی و تبلیغ کتاب‌ها گفت: اگر ما در چرخه تبلیغ و معرفی از امکانات جدید در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی استفاده کنیم، اهالی فرهنگ به خوبی در جریان انتشار یک اثر قرار می‌گیرند. همچنین این اقدام موجب می‌شود تا ناشران و اهالی کتاب از موازی کاری در تولید آثار اجتناب کنند و به تولید آثار جدید بپردازند.

 

این منتقد ادبی ادامه داد: اگر چنین چرخه‌ای تعریف شود، به نظرم از وظایف نمایشگاه کتاب تهران کاسته خواهد شد و این امر مشکلات بسیاری را از پیش پای دست‌اندرکاران برای آماده‌سازی نمایشگاه کتاب برخواهد داشت. در حال حاضر به دلیل خلاء در معرفی و تبلیغ کتاب‌ها، شاهد آن هستیم که نمایشگاه کتاب به ویترینی برای ارائه تازه‌های نشر تبدیل شده و بازدیدکنندگان ساعت‌ها در سالن‌ها به جستجوی آثار جدید می‌پردزاند. اگر چرخه تبلیغ و معرفی به درستی مشخص شود، مطمئناً از بار وظایف نمایشگاه کتاب تهران کاسته خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اگر تبلیغات و معرفی کتاب‌ها به درستی انجام شود، اجتماع تعداد زیادی از علاقه‌مندان واقعی کتاب دیگر موضوعیتی نخواهد داشت زیرا علاقه‌مندان به سهولت می‌توانند آثار خود را از طریق شبکه‌های فروش تأمین کنند. در حال حاضر در سطح جهان پایگاه‌های اینترنتی و مؤسسات فروش کتاب به معرفی و فروش آثار جدید می‌پردازند و این امر مانع حضور و ازدحام مردم در نمایشگاه می‌شود.

 

شاکری با ضروری دانشتن تأسیس پایگاه‌های روزآمد و معتبر در حوزه معرفی و تبلیغ کتاب عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از این فضای تبلیغ و معرفی در برخی از پایگاه‌های کتاب ما مانند کتابخانه ملی و دیگر مراکز وجود دارد اما این مراکز چندان به روز نیستند. ما نیازمندیم که پایگاه‌های معتبر و به روز در حوزه کتاب داشته باشیم تا از تجمع بیهوده جمعیت در نمایشگاه جلوگیری کنیم و کمک کنیم تا جنبه نمایشگاهی این رویداد مهم فرهنگی ارتقا پیدا کند.

 

وی در پایان گفت: اگر چرخه تبلیغ، اطلاع‌رسانی و توزیع در کشور حل شود نمایشگاه به کارکرد واقعی نزدیک خواهد شد. در چنین شرایطی نمایشگاه کتاب به محلی برای تبادل رایت کتاب میان ناشران، گفت‌وگو نویسندگان و ناشران و دیدار نویسندگان و مخاطبان مبدل می‌شود.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلای بزرگ امام خمینی رحمة الله علیها برگزار می‌شود./998/د102/ق

ارسال نظرات