۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۸۰۴

کتاب «تفسیر سوره یاسین» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته سید محمدرضا صفوی از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.
کتاب «تفسير سوره ياسين»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر نشر معارف، کتاب «تفسیر سوره یاسین» نوشته حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

 

سوره یاسین سی و ششمین سوره در ترتیب مصحف شریف و سی و نهمین یا چهل و یکمین سوره در ترتیب نزول به شمار آمده است. این سوره ـ در هر دو نظر ـ بعد از سورة جِنّ و قبل از سورة فُرقان نازل شده است. سورة یاسین 83 آیه دارد و از سوره‌های مکی است. نام این سوره از حروف مقطعه‌اش، آنگونه که تلفظ می‌شود، گرفته شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  و امامان اهل بیت علیهم السلام نیز آن را به همین نام یاد کرده‌اند.

 

نویسنده در این کتاب به شیوه تفسیر قرآن به قرآن، به تفسیر آیات سوره یاسین می‌پردازد. در بخشی از مقدمه کتاب درباره شیوه تفسیری نویسنده می‌خوانیم: «کتاب حاضر که تفسیر مانندی از سورة یاسین است، نخست یک یا چند آیه را با ترجمة آن می­آورد، سپس لغات آن را از جهت صرفی تحلیل می‌کند و مصدر و معنای آن را باز می‌گوید. آنگاه در عنوان توضیحات، کلمات یا جملاتی را که به شرح بیشتری نیاز دارند توضیح می‌دهد، سپس ذیل عنوان گزارشی از آیات، خلاصه و چکیدة مفهوم آن‌ها را باز می­گوید و نکته­هایی را که استفاده می‌شود، ثبت می‌کند و سرانجام در بخش شرح و بیان که بخش اصلی این اثر است، به بیان آیات می‌پردازد و مطالبی را که در بخش گزارشی از آیات آورده با دلایل و شواهد آیات قرآنی توضیح و شرح می‌دهد.

 

از ویژگی‌های این اثر، قرآن محوری آن است؛ یعنی تلاش بر آن بوده که از طرح دیدگاه­های مختلف و انظار گوناگون مفسران و قیل و قال­ها، به جز در مواردی بسیار اندک، احتراز شود و تنها به آنچه آیات قرآنی گویای آن است بسنده شود. همچنین سعی بر آن بوده که از ذکر مطالب پیرامونی آیات پرهیز شود و فقط مطالبی در شرح آید که آیات مورد بحث آن‌ها را می‌نمایاند یا به آن‌ها اشاره دارد. البته برای اثبات یک نکته، یا آشکارتر شدن یک برداشت، به آیاتی دیگر را که در آن زمینه یافته و برای برداشت­ها و نکته­ها شاهدی به شمار می­آمده ثبت شده است. در نتیجه، تفسیر قرآن به قرآن که هدف نگارنده بوده تا حدودی شکل گرفته است.»

 

کتاب «تفسیر سوره یاسین» با شمارگان 1000 نسخه در 280 صفحه رنگی به قیمت 11000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./998/د102/ق

ارسال نظرات