۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۲۵۴۹۷۷
در نشست اخلاق جنسی مطرح شد؛

عطش منزلت؛ راز مدگرایی در ایران

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده به روند و چگونگی مدگرایی در کشورمان اشاره کرد و گفت: عطش منزلت در جامعه ایرانی بالاست؛ یعنی چون جامعه ایرانی، جامعه خانواده­گرا است، افراد می‌خواهند با اعضای خانواده خود پُز دهند؛ به عنوان مثال این مسأله در نوع مصرف آنها نیز تأثیرگذار است
حجت الاسلام محمدرضا زيبائي نژاد حجت الاسلام زيبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام محمدرضا زیبائی­نژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده شب گذشته در نشست علمی اخلاق جنسی در خانواده ایرانی که به همت مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین برگزار شد، به تحول در اخلاق جنسی، نمودهای تحول در اخلاق جنسی،  وجه ایرانی تحول در اخلاق جنسی و عوامل و پیامدهای آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

سرعت بالای اخلاق جنسی در جامعه ایرانی نسبت به متوسط سرعت جهانی

 

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه اخلاق جنسی و تحول در آن را از زوایای مختلف می­توان بحث کرد، خاطرنشان کرد: تحولاتی که در جامعه ایرانی در حال اتفاق است، از جمله در حوزه اخلاق جنسی سریع­تر از آن چیزی است که به نظر می­رسد و سرعت بالای تحول در جامعه ایرانی شاید از متوسط سرعت جهانی بالاتر باشد که اخلاق جنسی یکی از آن مباحث است.

 

این کارشناس دینی درباره شدت کاهش رشد جمعیت در کشورهای اسلامی تصریح کرد: در سال­های گذشته سرعت کاهش رشد جمعیت در دنیا در حدود 33 درصد بود و در کشورهای اسلامی بالای 40 درصد که علت آن، تأخر فاز کشورهای اسلامی از کشورهای غربی است؛ کاهش رشد جمعیت در کشور ایران به اندازه­ای بوده که هیچ نمونه­ای در دنیا نداشته است.

  

وی افزود: در حوزه روابط و اخلاق جنسی سرعت تحولات بالا است و مقاومت خانواده ایرانی زود در حال شکسته شدن است و باید مورد تحلیل قرار گیرد.

 

سه شاخصه تحقق انقلاب جنسی

 

 حجت­الاسلام زیبائی­نژاد با بیان اینکه دکتر گلزاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در کشورمان با پدیده انقلاب جنسی مواجهیم؟ گفت: وی معتقدند از دهه 80 وارد عصر انقلاب جنسی در ایران شده­ایم و سه شاخص برای تحقق این انقلاب وجود دارد که این سه شاخص در ایران با کم و زیاد محقق شده است؛ پایین آمدن سن روابط جنسی، تنوع اشکال ارتباط جنسی، تکثر شرکای جنسی که شیوع هر سه شاخص را در ایران مشاهده می­کنیم.

 

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: شیوع این مسأله به معنای آن نیست که اکثریت جامعه مبتلا به آن هستند، بلکه از یک جهت ابتلای به این مسائل موردی نیست و شیوع دارد و به نحو قابل توجهی در حال شیوع است.

 

بیش از نیمی از مصرف­کنندگان اینترنت در خاورمیانه ایرانی­اند

 

این کارشناس دینی به بیان برخی از اطلاعاتی که نشان می­دهد که چگونه تحول در حوزه مناسبات جنسی وجود دارد، پرداخت و گفت: بیش از نیمی از مصرف­کنندگان اینترنت در خاورمیانه ایرانی­اند؛ با وجود اینکه سرعت اینترنت در ایران جزو پایین ترین سرعت ها در دنیا و هزینه آن نیز گرانترین هزینه در جهان است و با این وجود، میزان شیوع استفاده بالا است.

 

وی ابراز داشت: استفاده از اینترنت در ایران بیشتر فراغتی بوده، نه علمی و بیشتر در حوزه مناسبات جنسی است.

 

حجت­الاسلام زیبائی­نژاد درباره اهمیت بحث بدن و زیبایی  برای زنان ایرانی اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث، مهم شدن بحث بدن برای زنان ایرانی در جامعه که چه مقدار اندام برایشان مهم است. میزان شیوع جراحی پلاستیک بینی و صورت در ایران جزو 8 کشور مهم در دنیا است و نشان­دهنده این بوده که چه مقدار توجه به زیبایی و بدن برای زن مهم است؛ اینها تنها دلالت جنسی نیست، اما بخشی از آنها می­تواند دلالت جنسی داشته باشد.

 

رابطه جنسی در عصر جدید به یک عامل هویت بخش تبدیل شده است

 

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه بسیاری از موارد زنانی که در نهایت بدپوشی هستند، قصد جنسی ندارند یادآور شد: قضاوت­هایی که در خصوص زنان می­کنیم، خیلی از اوقات اشتباه است و رفتارهایی که پیامد جنسی دارد، به طور ضروری با انگیزه جنسی انجام نمی­شود؛ در بسیاری از موارد زنانی که در نهایت بدپوشی هستند، قصد جنسی ندارند و بیشتر احساس می­کنند اگر بخواهند با حجاب در جامعه حاضر شوند، اعتماد به نفس را ندارند؛ یعنی می­خواهند با بدن خود اعتماد­سازی اجتماعی کنند و سطح تعاملی خود را به دیگران تعریف کنند.

 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: مسأله­ای که برای زن امروز مهم شده و برای زنان گذشته نبوده است، بحث ارضای جنسی است؛ بحث ارضای جنسی برای زن گذشته خیلی مهم نبوده است و یکی از علت عمده­اش، نسبت بین بعد خانوار و تحولات جنسی است؛ یعنی در جامعه­ای که تعداد فرزندان زیاد است و دختر در اوایل سن جوانی ازدواج می­کند و سریع به دنبال بچه دارشدن می رود و با فواصل کم نیز تا پایان سن جوانی­اش بچه می آورد، یعنی این زن دیگر نمی خواهد جوانی کند و شور جنسی به آن معنا ندارد؛  چرا که مشغول بچه داری است و انرژی های او صرف بارداری و شیر دادن می شود و حواس او خیلی به مسائل دیگر نیست.

 

وی گفت: از دهه هفتاد به صورت آهسته با کاهش شدید بعد خانوار وارد عصر انقلاب جنسی شدیم؛ در دهه 60  متوسط فرزندان یک خانواده در ایران 4/6 بود و در دهه 70 به کمتر از 4 فرزند رسید و سال 90 نیز این آمار 7/1 یا 8/1 بوده است.

 

حجت­الاسلام زیبائی­نژاد اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب می­شود زنان توجه به مسأله جنسی پیدا کنند، بحث جوانی است؛ انرژی­های بدن باید به نحوی در جوامع جدید آزاد شود؛ بنابراین پژوهشی غربی می­گوید در جامعه­ای که دختر ازدواج نمی­کند یا بچه نمی آورد، می­خواهد جوانی کند و در این موقع نمی­توان با اخلاق جنسی سختگیرانه او را مهار کرد؛ جامعه مجبور است در قبال اینها انعطاف پیدا کند.

 

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان نقش تکنولوژی های ارتباطی در تحولات جنسی تصریح کرد: اگر پژوهش­هایی را می­داشتیم که نسبت بین تکنولوژی­های ارتباطی و تحولات جنسی در خانواده را برای ما روشن می کند، خیلی گویایی داشت. در عصرهای سینما، تلویزیون، ویدئو، اینترنت، ماهواره و گوشی همراه هر کدام یک تکانه ای در اخلاق جنسی خانوادها ایجاد می­کند.

 

سرعت شیوع مد در جامعه ایرانی بسیار بالاست

این کارشناس دینی ابراز داشت: اتفاقی در جامعه ایرانی دارد می­افتد که به نظر می­رسد متفاوت از برخی جوامع باشد؛ یکی از تمایزات، سرعت شیوع است؛ سرعت شیوع به نظر می­رسد ارتباطی با ویژگی احساسی جامعه ایرانی دارد.

 

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی جامعه­ای احساساتی است، اظهار داشت: در جوامع احساساتی، حساسیت­ها و رقابت­ها و سرعت شیوع مد بسیار بالاست و تأخیر در بچه دار شدن در زوج­های امروزی به خاطر نگاه تحقیر آمیز در جامعه امروزی است؛ یعنی به تأخیر انداختن فرزندآوری سریع مد می­شود.

 

مدگرایی در جامعه ایرانی

حجت­الاسلام زیبائی­نژاد به مدگرابودن جامعه ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: این پدیده­ای نیست که به طور ضروری در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده باشد؛ پرودُت، تاریخ نگار یونانی می­گوید هیچ جامعه­ای مثل مانند ایرانی­ها انقدر زود عادت­های بیگانه را تقلید نمی­کند.

 

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: یک بحثی که در جامعه ایرانی به دلیل احساساتی بودن آن وجود دارد، این است که عطش منزلت در جامعه ایرانی بالاست؛ یعنی چون جامعه ایرانی، جامعه خانواده­گرا است، افراد می­خواهند با اعضای خانواده خود پُز دهند؛ به عنوان مثال این مسأله در نوع مصرف آنها نیز تأثیرگذار است و رابطه­ای بین درآمد و نوع مصرف آنها وجود ندارد و در کشورهای دیگر خیلی از افراد، فردگرا هستند و با خانواده خود پز نمی­دهند و خانواده را درگیر نمی­کنند.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: جامعه ایرانی گرفتار یک بیقراری است که در جوامع دیگر کمتر دیده می­شود و این بیقراری در عرصه­های مختلف سیاسی، اجتماعی و... قابل مشاهده است./822/پ200/س

ارسال نظرات