۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۵۵۲۰۷
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان:

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم و مسؤولان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مشیری امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسؤولان دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر سبب شکوفایی و اصلاح جامعه اسلامی می شود.
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم و مسؤولان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان صبح امروز در رواق غدیر حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران رضوی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: امربه معروف و نهی از منکر وظیفه مسؤولان و تک تک افراد جامعه است که اگر درست و اصولی انجام شود جامعه را به سمت آرمان های دینی سوق می دهد.
 
وی افزود: آن انتظاری که از جامعه دینی و اسلامی می رود با اصل امر به معروف و نهی از منکر برآورده می شود و اجتماعی شکوفا و سالم و صالح به دست می آوریم.
 
حجت الاسلام مشیری با بیان چند نکته قرآنی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر گفت: در قرآن کریم یکی از وظایف چهارگانه حکومت اسلامی به عنوان حکومت صالحان را امر به معروف بیان شده است. آیه 41 سوره حج «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» شاهد بر این گفتار است که می فرماید، همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و به کارهاى پسندیده وامى‏دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‏دارند و فرجام همه کارها از آن خداست.
 
وی افزود: در تایید این مطلب آیه 104 سوره آل عمران است که «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» می فرماید، و باید از میان شما گروهى[مردم را] به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند.
 
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: یکی از دلایل فضیلت امت اسلامی به نسبت دیگر امت ها که در قرآن بیان شده همین فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. در آیه 110 سوره آل عمران « کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» می فرماید، شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شده‏اید به کار پسندیده فرمان مى‏دهید و از کار ناپسند بازمى‏دارید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعا برایشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بیشترشان نافرمانند.
 
استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر از عوامل اصلاح انسان‌هاست و حتی اگر اهل کتاب هم به آن عمل کنند صالح و مورد مدح قرار می گیرند. بازهم شاهد این بیان از سوره مبارکه ال عمران آیه 114 است «یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَأُوْلَئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ» که می فرماید، به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان مى‏دهند و از کار ناپسند باز مى‏دارند و در کارهاى نیک شتاب مى‏کنند و آنان از شایستگانند.
 
حجت الاسلام مشیری در پایان بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل تربیتی مهم است که باید در تربیت فرزندان رعایت شود تا ثمره آن اولاد صالح و سالم باشد و به تبع آن جامعه ای سالم و شایسته بوجود می آید. اگر از زیر بار مسؤولیت شانه خالی نکنیم نتیجه خوبی به دست می آید.
 
وی ادامه داد: شاهد این مورد آیه 17 سوره مبارکه لقمان است «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» که می فرماید، اى پسرک من نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار و بر آسیبى که بر تو وارد آمده است‏شکیبا باش این [حاکى] از عزم [و اراده تو در] امور است./133/پ202/ب4
ارسال نظرات