۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۵۵۶۰۵

مفهوم ولایت فقیه در فقه شیعه در ارمنستان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست مفهوم ولایت فقیه در فقه شیعه در پایتخت ارمنستان برگزار شد.
همايش

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «مفهوم ولایت فقیه در فقه شیعه و نقش آن در حکومت ایران» با همکاری بخش ایران‌شناسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار شد.

 

در این نشست که با حضور پروفسور ملیکیان، رییس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، وسکانیان، رییس بخش ایران‌شناسی دانشگاه و اساتید و دانشجویان دوره دکترای این بخش برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان، محقق اعزامی از سازمان فرهنگ‌ و‌ ارتباطات اسلامی، طی سخنانی ضمن تشریح دو مفهوم «ولایت» و «فقیه» به تشریح ابعاد مختلف نظریه ولایت فقیه پرداخت.


وی با استفاده و تبیین داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن، ولی‌فقیه را فردی دانست که دارای دو شاخصه امانت و علم باشد و عنوان کرد: «برخورداری از دو شاخصه امانت و علم در شخص ولی‌فقیه از آیه «حفیظ علیم» در داستان حضرت یوسف(ع) به خوبی استنباط می‌شود.»


حجت الاسلام‌و‌المسلمین هاشمیان ولی فقیه را فردی دانست که با داشتن علم، دارای سلامت نفس در حد اعلا باشد و افزود: چنین فردی می‌تواند جامعه انسانی را به سوی سعادت دنیا و آخرت راهنمایی کند.


وی در ادامه سخنان با تبیین سه مفهوم تقابل، تعامل و تکامل اظهار کرد: بر خلاف آنچه بعضی تصور می‌کنند، دنیا، دنیای تقابل نیست؛ بلکه دنیای تعامل است و در اثر تعامل، تکامل حاصل می‌شود و یکی از جنبه‌های تعامل، تعامل دین و دنیا با یکدیگر است.


هاشمیان تأکید کرد: برخی از متفکران به ویژه در دنیای غرب به این نظریه دامن می‌زنند که دین و دنیا دو جنبه متضاد زندگی بشر هستند و دائماً در تنازع با یکدیگر به سر می‌برند؛ در حالی‌که بین دین و دنیا تعامل کامل برای تکامل انسان برقرار است و این دو نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند.


وی در پایان گفت: بر همین اساس دین اسلام دستور می‌دهد که  در رأس جامعه اسلامی، فردی که از نظر دانش از سطح بالایی برخوردار است و از نظر اخلاقی نیز در بالاترین درجات و کمالات اخلاقی قرار دارد، باید زمام امور جامعه را به دست گیرد و این همان مفهوم ولایت فقیه است./982/د102/ک

ارسال نظرات