۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۵۶۰۴۸

روایت زندگی شهید تندگویان در مجموعه نیمه پنهان ماه

خبرگزاری رسا ـ زندگی شهید تندگویان به روایت همسر به زودی در قالب مجموعه نیمه پنهان ماه انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود.
شهيد تندگويان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات روایت فتح، زندگی شهید تندگویان به روایت همسر به زودی در قالب مجموعه نیمه پنهان ماه انتشارات روایت فتح منتشر می‌شد.

 

حسینی نویسنده کتاب نیمه پنهان ماه شهید تندگویان گفت: بیشتر کتابهایی که در خصوص شهید تندگویان منتشر شده است، به نقش این شهید بزرگوار در انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی و اسارت وی می پردازد، اما نیمه پنهان ماه سعی دارد به جنبه زندگی شخصی و خانوادگی شهید تندگویان بپردازد.

 

عالیه حسینی نویسنده کتاب  نیمه پنهان ماه  در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به مراحل نگارش این کتاب که به ابعاد شخصی زندگی شهید محمدجواد تندگویان پرداخته است، گفت:  نیمه پنهان ماه ، یکی از اولین کتابهایی است که به زندگی شخصی شهید تندگویان می پردازد، چرا که بیشتر کتابهایی که در خصوص این شهید بزگوار منتشر شده است، بیشتر به نقش وی در انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحملی و اسارت می پردازد اما  نیمه پنهان ماه  سعی دارد، بیشتر به جنبه زندگی شخصی و خانوادگی شهید تندگویان بپردازد.

 

نویسنده کتاب  نیمه پنهان ماه در ادامه افزود: این کتاب با آشنایی شهید تندگویان و همسرش و ماجرای خواستگاری آغاز شده و با اسارت و شهادت شهید تندگویان به پایان می رسد. نقطه اوج داستان نیز خوابی است که همسر شهید در خصوص اسارت و شهادت شهید تندگویان می بیند.

 

حسینی درباره مصاحبه با همسر شهید تندگویان نیز خاطرنشان کرد: مصاحبه تکمیلی با خانم برهان همسر شهید تندگویان پایان یافته است، البته مصاحبه با وی قبلا انجام شده بود ولی چون بنده مشتاق بودم که همسر شهید را از نزدیک ببینم، برای انجام مصاحبه تکمیلی نزد وی رفتم.

 

وی در ادامه اظهارداشت: به دلیل کسالتی که خانم برهان داشتند وقفه ای در کار ایجاد شد، اما به حمدالله مصاحبه تکمیلی انجام شده و به زودی کار نوشتن را شروع خواهم کرد.

 

شهید محمدجواد تندگویان در 26 خرداد سال 1329 در محله‌ خانی‌آباد جنوب تهران به دنیا آمد. وی در سال 1354 برای ادامه تحصیل دانشکده نفت آبادان را برگزید و پس از فارغ‌التحصیلی و دوره آموزشی نظام وظیفه، در پالایشگاه نفت تهران مشغول کار شد.شرکت در فعالیت‌های سیاسی منجر به دستگیری تندگویان توسط ساواک و اخراج از پالایشگاه نفت تهران شد.

 

وی در سال 1357، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از مرکز مطالعات مدیریت ایران دریافت کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وزارت نفت دعوت شد.

 

نمایندگی وزیر نفت در مناطق جنوبی ایران و مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از فعالیت‌های محمدجواد تندگویان تا نخست وزیری شهید محمدعلی رجایی است.

 

شهید رجایی نخست وزیر وقت، در مهر سال 1359محمدجواد تندگویان را به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی کرد و پس از رای اعتماد، وی اداره این وزارتخانه را بر عهده گرفت.

 

مهندس محمدجواد تندگویان، نهم آبان 1359 در حالی که برای بازدید از پالایشگاه نفت آبادان در جنوب کشور بود، در جاده ماهشهر ـ‌ آبادان همراه معاونش و چند مهندس شرکت نفت به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث صدام درآمدند و به زندان‌های اسیران ایرانی در عراق منتقل شدند.

 

برخی اسیران شهادت داده‌اند که شهید تندگویان تا مدت‌ها زنده بوده و حتی از شکست حصر آبادان (مهر 1360) و آزادسازی خرمشهر (خرداد 1361) آگاهی یافته است. اما از چگونگی وضعیت اسارت و نحوه شهادت او در اردوگاه‌های اسرا اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 

سرانجام پس از پایان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تبادل اسرا و شهدا میان دو طرف، پیکر شهید محمدجواد تندگویان که بر اثر شکنجه‌ جان سپرده بود، به کشور بازگردانده و در آذر سال 1370 به خاک سپرده شد./998/د102/ق 

ارسال نظرات