۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۵۶۵۹۰
در مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد؛

نقد و بررسی فیلم سینمایی نوح

خبرگزاری رسا ـ نسخه غربی فیلم نوح با حضور عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه و میر یوسف پیرانی، تهیه کننده مستند مسافر طوفان در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم به نقد گذاشته شد.
فيلم نوح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ظهر امروز نشست علمی با موضوع نقد و بررسی فیلم نوح که نسخه غربی فیلم حضرت نوح(ع) است با حضور حجت الاسلام محمد باقر قیومی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه، میر یوسف پیرانی، تهیه کننده مستند مسافر طوفان که این مستند درباره کشتی حضرت نوح(ع) است و حجت الاسلام سیدمحمد جعفر نوری، به عنوان دبیر علمی در سالن شهید عارف الحسینی مجتع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

حجت الاسلام قیومی با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن کریم شخصیت حضرت نوح(ع) با فاصله اندکی از حضرت آدم(ع) معرفی شده است؛ به گونه ای که به فاصله زمانی چند هزار ساله ای که میان حضرت آدم تا حضرت نوح(ع) است.

 

وی از تفاوت محتوایی کتاب تورات و قرآن مجید سخن گفت و ابراز کرد: در کتاب تورات بیشتر به تاریخ قوم اسرائیل پرداخته شده و یک شیوه تاریخی دارد و این در حالی است که هدف و پیام اصلی قرآن کریم هدایت و رحمت است؛ به همین دلیل است که در قرآن به فاصله زمانی میان حضرت آدم(ع) و حضرت نوح(ع) اشاره نشده است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه به انواع شیوه‏های مطالعات در قرآن کریم پرداخت و افزود: برخی معتقدند که باید قرآن مجید را از حیث علمی و اکتشافی مطالعه کرد و هر دانشمندی بتواند از منظر خود قرآن را مطالعه و اهداف خود را در آن بیابد.

 

حجت الاسلام قیومی در ادامه افزود: برخی نیز با این شیوه مخالف بوده و بر این باورند که این مباحث را باید صرفا به علوم واگذار کرد؛ چرا که مطالعه ثانوی قرآن آنقدر ما را به خود مشغول می‏کند که باعث دور شدن از هدف اصلی قرآن کریم و غافل شدن از اصلی ترین پیام‏های قرآن می‏شویم.

 

وی به تشریح یک نظریه میانه پرداخت و تصریح کرد: می‏توان به مطالعات ثانویه و علمی بر آیات قرآن کریم پرداخت و درعین حال از هدف اصلی این کتاب آسمانی که هدایت و رحمت است، غافل نشویم؛ درباره داستان اصحاب کهف و تعداد آن‏ها دو رقم در قرآن کریم ذکر شده اما به این که کدام رقم صحیح است اشاره ای نشده و این به معنی است که نباید به حاشیه پرداخته شود، بلکه هدف اصلی عبرت از داستان اصحاب کهف است.

 

در بخش دیگر این نشست علمی میر یوسف پیرانی پس از اکران مستند مسافر طوفان، به توصیف و توضیح بخش‏هایی از این مستند پرداخت و اثر خود را یک مستند کاملا علمی دانست که قابلیت مرجع بودن برای هر محقق مذهبی و غیر مذهبی در این زمینه را دارد./840/پ202/ف

ارسال نظرات