۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۵۶۸۴۶
نویسنده مطرح دنیای عرب:

هدف عملیات جدید خارج کردن آبرومندانه مصر و ترکیه از مشارکت در ائتلاف است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده مطرح دنیای عرب در یادداشتی، اوضاع سیاسی و میدانی یمن را در تضاد شدید با منافع عربستان ذکر کرد و به طول انجامیدن عملیات یمن را سبب ایجاد بحران‌های متعدد برای حاکمان ریاض دانست.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با گذشت 4 روز از اعلام پایان حملات هوایی از سوی ائتلاف سعودی به یمن، اما در واقع چیزی تغییر نکرده و کماکان حملات ادامه دارد، گفت‌و‌گوهای سیاسی شروع نشده و درگیری‌ها در جنوب یمن بین انصارالله وارتش یمن با گروهک القاعده و طرفداران منصور هادی ادامه دارد. بنا به گزارش وزارت بهداشت یمن تاکنون بیش از 4 هزار نفر در حملات هوایی کشته شده‌اند که عمدتا از زنان و کودکان هستند. عربستان مرحله پس از پایان حملات را «بازگرداندن امید» نامیده است.

 

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم، در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

 

وی می‌نویسد: شاید در سخن بتوان گفت که عملیات «عاصفه الحزم» تمام و عملیات «بازگرداندن امید» آغاز شده است، اما آن‌چه در عمل رخ داده صرفا یک تغییر اسم بوده و اوضاع سیاسی و میدانی هیچ تغییری نکرده است، گفت‌و‌گوها شروع نشده، طرح عمان هنوز مطرح نشده و حملات هوایی ادامه دارد، درگیری‌های میدانی نیز با شدت سابق باقی است و انصارالله و ارتش به پیش‌روی خود ادامه می‌دهند و به مناطق جدیدی در جنوب مسلط شده‌اند.

 

این نویسنده مشهور دنیای عرب ادامه می‌دهد: ما متوجه تفاوت «طوفان قاطع» و «بازگرداندن امید» نشدیم، حتی متوجه نشده‌ایم چه زمانی اولی تمام شد و دیگری شروع شد. اما یک چیزی تغییر کرده است و آن‌هم اینکه ائتلاف عربی که عربستان آن را برای عملیات «طوفان قاطع» ایجاد کرده بود دیگر وجود ندارد و این تنها عربستان است که بار مرحله جدید را به دوش می‌کشد.

 

عطوان می‌نویسد: این خلاصه را گفتیم تا بگوییم که عربستانی که عملیات «طوفان قاطع» را با 185 هواپیما و با بمباران شدید یمن شروع کرد تا پیشروی حوثی‌ها را متوقف کند، هنگامی که دید برخی کشورها از ارسال نیروی زمینی به یمن خودداری می‌کنند، ائتلاف ایجاد شده را از بین رفته دید و حال هدف عربستان از تغییر نام عملیات «طوفان قاطع» به «بازگرداندن امید» صرفا در این راستا بوده که آبرومندانه کشورهای مصر،  اردن، ترکیه و پاکستان را از مشارکت در عملیات معاف کند.

 

سردبیر روزنامه رأی الیوم ادامه می‌دهد: عربستان با شروع عملیات هوایی علیه یمن این پیام را خواست به ایران و متحدانش در منطقه برساند که در دست بردن به عملیات نظامی تردیدی ندارد، اما به طول انجامیدن این عملیات و ورود به هفته چهارم، بسیاری از آثار آن را از بین برد و در واقع به طول انجامیدن بحران یمن، بذر بحران‌های جدیدی را برای عربستان در وهله اول و در وهله دوم برای آمریکا کاشت.

 

بنا به نظر کارشناسان حملات هوایی برای دو روز کافی بود و نیازی نبود که عربستان تا این حد به بمباران ادامه دهد.

 

اما ادامه یافتن عملیات چه بحران‌هایی را برای عربستان ایجاد کرد؟

 

باید گفت، خودداری کشورهای عضو ائتلاف از ارسال نیروی زمینی به یمن، نه تنها باعث ناامیدی عربستان شد، بلکه موضوع دیگری را نیز موجب شد و آن‌هم اینکه سبب شد تا میزان وفاداری این کشورها به عربستان مشخص شود، کشورهایی که سال‌هاست تحت حمایت مالی و سیاسی عربستان قرار دارند، اما سعودی‌ها را ناامید کردند؛ عربستان به هیچ وجه چنین چیزی را نمی‌خواست، اوضاع حتی به قدری وخیم شد که برخی کشورها اختلاف خود را با عربستان علنی کردند، چرا که عربستان در هیچ یک از عملیات‌ها از کشورهای دیگر عضو ائتلاف، مشورت‌خواهی نکرد و به گونه‌ای اقدام کرد که گویی موافقت آن‌ها از پیش حاصل شده است.

 

اما در مورد آمریکا و بحران‌هایی که ادامه دار شدن بمباران یمن برای این کشور ایجاد کرد باید گفت: آمریکا از این بمباران‌ها حمایت کرد و اطلاعات مورد نیاز در مورد بانک اهداف را در اختیار هواپیماهای عربستان قرار داد، اما این حمایت صرفا باعث قدرت‌گیری بیشتر القاعده شد، القاعده‌ای که حال بر استان حضرموت تسلط یافته و زندانیان خود را آزاد کرده است، توانسته به انبارهای سلاح دست یابد و کنترل مرکز استان را نیز به دست گیرد، برای آمریکایی که بیش از ده سال است که مشغول مبارزه با القاعده در این منطقه است این یعنی یک شکست بزرگ.

 

عبدالباری عطوان در آخر می‌نویسد: نمی‌دانیم که عربستان چگونه می‌خواهد از این تنگنا خارج شود، آیا می‌خواهد این عملیات را ادامه دهد، عملیاتی که تاکنون نتایج عکس داده و چیزی جز افزایش کشته‌ها حاصل دیگری نداشته است؛ حوثی‌ها کماکان پیشروی می‌کنند و همچنین خبرها از حضور نیروهای حوثی در مرز با عربستان خبر می دهند تا هر لحظه آماده پاسخ دادن به حملات عربستان باشند؛ همان‌گونه که در سال 2009 رخ داد و نیروهای حوثی تا عمق 60 کیلومتری عربستان پیش رفتند و سه ماه طول کشید تا بیرون روند./994/ب102/د

ارسال نظرات