۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۵۶۸۴۹
مروری بر مصوبات اجلاس پکن + 20در گفت‌وگوی رسا با استاد حوزوی؛

سهم خواهی سیاسی برای زنان در مناصب حساس حکومتی موجب تضعیف آنها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسلام با مشارکت زن در عرصه سیاسی و اجتماعی مخالف نیست، گفت: دین برای مشارکت زنان در عرصه‌های حساس سیاسی مانند مناصب حکومتی محدودیت قائل شده و مباحث روان‌شناختی هم به صراحت نشانگر همین نکته است.
زنان سياستمدار غربي خانواده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خداوند در عالم کائنات با خلقت زن و شوهر آرامش را محور زندگی زناشویی قرار داد و برای این که چرخ‌های زندگی به حرکت درآمده و زن و شوهر بتوانند به تکامل نهایی خود برسند خداوند برای هرکدام بر اساس شخصیت و توان جسمی آن‌ها مسؤولیت هایی را قرار داد و از آن آنجایی که زن ریحانه عالم خلقت بود و حضرت رسول(ص) که خلقت هستی به یمن وجود مبارک ایشان است، ایمان را نشانه عشق مرد به زن دانسته‌اند.

 

 

برای این که روح لطیف و ظریف زن را از آسیب‌های سخت و خشونت‌های شکننده در امان نگه دارند رسالت مادری را بزرگ‌ترین رسالت عالم برای زنان عنوان کرده و دخترشان را که سرور زنان عالم است به فرزند پروری، جهاد در همسر داری و مدیریت منزل دعوت کردند و اجازه دادند زن با وجود این که در خانه باشد حقوق سیاسی برابر با مردان داشته و مدیریت اجتماع را به دست بگیرد همان‌گونه که شاهد بیعت ایشان با زنان در اولین پیمان برای بنیان گذاری جامعه اسلامی یعنی پیمان عقبه هستیم و این چنین بود که اسلام زن را از اوج استفاده ابزاری و منها گناه بودن در مسیحست و یهودیت تحریف شده به اوج جاه و جلال رساند.

 

اما پس از قرون وسطا به زن مسیحی ظلم زیادی شد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند ما در حقوق زن از غرب طلبکاریم و به خاطر همین ظلم‌ها عده‌ای از مردان برای سوء استفاده کالا گونه از زنان آن‌ها را به بهانه زن سالاری و آزادی و برابری جنسیتی در جامعه به صحنه‌های مختلف وارد کرده و در جامعه به بهانه برابری جنسیتی بزرگ‌ترین شکنجه‌ها را به آن‌ها تحمیل کردند و زن را به بردگی گرفتند و با نهایت خباثت، در ظاهر مجمع جهانی زنان و اجلاس پکن را به راه انداختند تا سایر زنان ملت‌ها را مانند زن مسیحی برای بهره کشی بیشتر به اجتماع آورند که ما امروز شاهد هستیم عده‌ای از زنان مسلمان فریب فمینیسم شبه اسلامی را خورده و می‌خواهند بدون تأمل، نه تنها خویشتن، بلکه سایر زنان مسلمان و ایرانی را به بهانه حقوق زن، قربانی هوس‌های مردان کنند.

 

 از آن جایی که متأسفانه مصوبات اجلاس پکن برای تصویب به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی رفته بر آن شدیم تا عواقب تصویب این میراث شوم را برای آیندگان در کلام کارشناسان بررسی کرده و ببینیم آیا این اجلاس که عملاً در هیچ جای جهان به مصوبات آن عمل نشده می‌تواند ناجی زن مسلمان باشد و آیا مشکل زن مسلمان سهم خواهی برابر سیاسی با مردان بوده و آیا حضور زنان در مناصب عالی سیاسی حلال مشکلات جامعه زنان و مردان است و آیا ما باید به عنوان مسلمان تن به پذیرش الگوهای غربی برای زن مسلمان داده و خواهان حضور بی پروای زنان حتی در عرصه‌هایی که در معرض تهدید افراد آلوده و آلوده شدن به گناه هستند باشیم و باید از خود بپرسیم آیا برابری جنسیتی و سهم خواهی برابر سیاسی زنان در غرب که در حال اجرا است توانسته زن غربی را نجات دهد یا در معرض تعرض و خشونت قرار داده است.

 

 

به راستی اگر مصوبات فمینیستی، ناجی زنان غربی بود امروز زن غربی خوشبخت‌ترین زن جهان بود نه این که به کلی خانواده و جایگاه خود را در جامعه از دست داده و ابزار دست مردان شده و آیا شایسته نیست ما در سبک زندگی اسلامی و جایگاه زنان مروج اندیشه‌های اسلامی و رهنمودهای رهبری باشیم و به عنوان یک ملت مستقل آرای خود را به غرب ارائه دهیم نه این که یکسره و بدون فکر پذیرای آرای خانمان برانداز غربی باشیم.

 

در همین راستا برای مشخص شدن اثرات این مصوبات با خانم خلعتی، روان شناس و مشاور تربیتی و استاد حوزه و مدرس حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به گفت و گو نشستیم تا نظر ایشان را در این زمینه جویا شویم.

 

 

رسا ـ آیا زن و مرد از نظر جنسی و فکری با هم برابرند؟

 

وی با بیان این که به لحاظ روان شناسی زن و مرد با هم تفاوت‌های زیادی دارند، گفت: تفاوت فیزیولوژی و روان‌شناختی زن با مرد عامل تفاوت عملکرد فکری و جسمی او با مرد شده و موجب شده که زن جزئی نگر و مرد کلی نگر بوده و فرآیند تفکر در این دو با هم متفاوت است؛ بر همین اساس برابری جنسیتی نه تنها به ضرر زن بوده بلکه خود یک نوع نابرابری در حق زنان است.

 

رسا ـ آیا برابری جنسیتی به نفع زنان است؟ 

  


 برابری جنسیتی بزرگ‌ترین بی عدالتی و ظلم غرب در حق زنان است.


 

خیر، برابری جنسیتی موجب می‌شود در عرصه اجتماع و خانواده با وجود این که توان جسمی زن از مرد کمتر است زن مجبور شود در اداره خانه و خانواده و کار با مرد مسؤولیت برابر داشته که همین موضوع اضافه بر عواقب روحی جبران ناپذیر در اثر کار فرسایشی زن در اجتماع و تلاش هم پای مردان؛ موجب می‌شود زن نتواند رسالت اصلی خود که همان رسالت تربیتی و همسر داری است را به خوبی انجام دهد.

 

 

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ما امروز با وجود برابری جنسیتی در غرب شاهد هستیم که بیشترین آسیب‌ها و خطرات در این اجتماع متوجه زنان و کودکان است، ادامه داد: زن غربی امروز به خاطر برابری با مردان زنانگی خود را کنار گذاشته و رسالت تربیتی خود را فدای اشتغال و کسب درآمد کرده که این امر زمینه نابودی و تزلزل کانون خانواده را در این کشورها فراهم کرده است.

 

  رسا ـ چرا اسلام با سهم خواهی برابر زن در عرصه‌های عالی سیاسی مخالف است؟ 

 


مخالفت اسلام با تخریب شخصیت و روان زن به خاطر سهم خواهی برابر در عرصه سیاسی/ اسلام از همان ابتدا زن را در عرصه عمومی سیاست مشارکت داده و به نظر او احترام گذاشته است.


 

خلعتی با اشاره به این که اسلام با مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه مخالف نیست، ادامه داد: ما شاهد هستیم که در همان عصر پیامبر (ص) هم زنان در عرصه سیاسی مشارکت داشته و در پیمان عقبه و واقعه غدیر شاهد بیعت زنان با رسول خدا و حضرت امیر (ع) هستیم ولی این امر به معنای زن محوری و دارا بودن مناصب حکومتی برای زنان در عرصه سیاسی نیست؛ زیرا اسلام دین عقلانیت بوده و همیشه منفعت مخلوقات را در نظر می‌گیرد؛ به همین علت اسلام برای محافظت از زن و ریحانه بودن او به زن مسؤولیت مدیریت خانواده و مربی بودن بشریت را داده و در مقابل امور اجتماعی از جمله مناصب حکومتی که با روحیه مرد و جسم او مطابقت داشت را به او سپرد تا شخصیت زن به خاطر حضور در عرصه پرتنش سیاسی تخریب نشود.

  

رسا ـ آیا واقعاً در غرب زنانی که مناصب عالی حکومتی دارند خود اداره گر ملت‌ها و کشورها هستند؟

 


 فرمایشی بودن مناصب حکومتی زنان در غرب.


 روان شناس و مشاور تربیتی با اشاره به این که امروزه در کشورهای اروپایی با وجود این که زنان سردمدار مناصب حکومتی هستند شاهد هستیم این زنان تحت سیطره مردان بوده و در همان مسیری که مردان می‌گویند بدون تدبیر مستقل از خود حرکت کرده، تصریح کرد: مناصب این زنان در عرصه‌های سیاسی تشریفاتی و فرمایشی بوده و این زنان بر خلاف آرمان فمینیست‌ها نتوانسته اند جهان را با صلح اداره کنند.

 

 رسا ـ آیا می‌توانید در تاریخ اسلام نتیجه ورود نامناسب زنان را به عرصه‌های سیاسی را برای ما تشریح کنید؟

 


جنگ جمل ناشی از ورود نامناسب یک زن به عرصه سیاست است.


 

 استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در زمان حضرت علی (ع) هم شاهد هستیم یکی از مهم‌ترین جنگ‌های داخلی که قدرت مسلمانان را تضعیف کرد با حضور و ورود نا مناسب یک زن به عرصه سیاسی و استفاده افراد منعت طلب از او آغاز شد، اظهار کرد: این جنگ در تاریخ به جنگ جمل مشهور است که عایشه یکی از زنان پیامبر (ص) با ورود نامناسب خود به عرصه سیاسی و سو استفاده مردان از او موجب شد جامعه مسلمانان دچار آسیب شده و حضرت علی (ع) مجبور شدند به خاطر دفع این فتنه هزینه زیادی بپردازند تا اصل اسلام را حفظ کنند.

 

 رسا ـ رویکرد زنان بزرگ ادیان به اجتماع و مناصب سیاسی چگونه بود؟

 


ترجیح دادن رسالت تربیتی به مناصب حکومتی توسط زنان برتر در ادیان الهی و اسلام.


 

 

خلعتی با بیان این که حضور زن در عرصه‌های حساس سیاسی به خاطر وقت زیادی که می‌طلبد موجب می‌شود زن از مسؤولیت تربیتی خود غافل شده و این امر نسل بشریت و خانواده را در معرض آسیب بسیار شدید قرار می‌دهد، افزود: دین اسلام و ادیان الهی خانواده را مهم‌ترین بنیان برای جامعه بشری می‌دانند؛ به همین دلیل مهم‌ترین رسالت زن را در خانواده رسالت تربیتی قرار داده و ما شاهد هستیم زنان مشهور جهان از حضرت مریم (س) تا حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) با وجود این که بر بسیاری از پیامبران به جز حضرت خاتم مقام سروری دارند ولی به رسالت تربیتی پرداخته و رسالت تربیتی خود را محور قرار داده و در کنار آن به مشارکت در سایر عرصه‌ها پرداخته‌اند.

 

وی با بیان این که به خاطر قوامیت و سرپرستی و فرآیند فکری مرد خداوند مسؤولیت خارج از خانه و اجتماع را به مرد واگذار کرده تا زن در ارتباط با افراد نامحرم آسیب نبیند، ادامه داد: اسلام زن را ریحانه و یک گل لطیف می‌داند که باغبان باید از او مراقبت کند؛ زیرا اگر افراد زیادی به گل دست زده و یا گل در معرض وزش بادهای شدید و اضطراب قرار گیرد گل پرپر شده و از لطافت و زیبایی‌اش چیزی باقی نمی‌ماند و گلی که لطافت خود را از دست بدهد توسط اجتماع پس زده می‌شود.

 

رسا ـ پیامدهای ورود زنان به عرصه‌های حساس سیاسی چیست؟

 

روان شناس و مشاوره تربیتی با بیان این که حس احساسات در زن بسیار قوی است، اظهار کرد: برای زن بسیار دشوار است که میان عقل و احساس در شرایط حساس یکی را انتخاب کند.

 

 استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین دلیل زنان معدودی هستند که میان عقل و احساس یکی را انتخاب کنند؛ در حالی که بر اساس اصول علمی و روان شناسی به این علت که مرد از احساسات کمتری برخوردار است به راحتی میان عقل و احساس خود مطابقت ایجاد کرده و مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد.

 

 

 

خلعتی یادآور شد: محدودیت‌هایی که دین برای زنان در نظر گرفته برای آن‌ها حصار نیست بلکه برای آن‌ها دفاع است و از آن‌ها محافظت کرده و ما امروز شاهدیم زنان غربی که مواضع دفاعی خود را در مقابل مردان به بهانه برابر جنسیتی کنار گذاشته‌اند نه تنها موفق نشده اند بلکه به ابزاری برای سو استفاده مردان و کالایی برای زیبایی تبدیل شده‌اند که سرمایه داران و سیاستمداران هرگاه بخواهند شخصیت آن‌ها را نابود کرده و مانند برده و کالا به مبادله آن‌ها پرداخته و آن‌ها را ملعبه دست خود قرار می‌دهند.

 

رسا ـ از وقتی که برای ما گذاشتید سپاسگزار هستیم و امیدواریم در عرصه خدمت به جامعه اسلامی و آگاهی دهی به زنان مسلمان موفق باشید.

 

من هم از حسن نظر شما به مسائل روز و آگاهی دهی به زنان مسلمان تشکر می‌کنم.

 

گفتگو از خانم قاسمی

 

/402/837/م

ارسال نظرات