امام علی قرآن ناطق برای سیر الی الله کائنات است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمود معرفت پنجشنبه شب در برنامه باران از شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که انسان از شناخت مقام حضرت علی (ع) عاجز است، گفت: حضرت رسول خدا (ص) فرمودهاند که قرآن با علی (ع) و علی (ع) با قرآن همراه است و عمل حضرت علی (ع) عین قرآن و بعد عملی قرآن است؛ به همین خاطر به حضرت علی (ع) قرآن ناطق میگویند.
وی افزود: حضرت علی (ع) در جهان بی نظیر بوده و مانندی ندارد در این دنیا اگر بخواهیم آن حضرت را معنا کنیم باید بگوییم علی (ع) با ابوذر، با سلمان و سایر صحابه قابل قیاس نیست بلکه علی با همان قرآنی برابر است که میخواهد انسان را به تعالی نفس و اطاعت خداوند بکشاند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حضرت علی (ع) در وصف قرآن میگویند که قرآن از نظر ظاهر و باطن عمیق است یعنی آغاز و امتداد آن از عرش تا فرش است، گفت: رسول خدا (ص) برای فهم این قرآن، علی (ع) را به جهانیان معرفی میکند که ظاهر او عمیق و باطن او عمیق است و این را بنا بر استناد به ثقلین مطرح میکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین معرفت با اشاره به این که حضرت رسول (ع) میفرمایند من در میان شما دو چیز ارزشمند را قرار میدهم که هرگز از هم جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر به من برسند، اظهار کرد: این دو چیز کتاب الله و عترت هستند که سید عترت، حضرت علی (ع) بوده که هرگز نمیشود ایشان را از قرآن جدا کرد.
وی افزود: در سوره زخرف بیان شده که ما قرآن را در زبان عربی و عمیق قرار دادیم که خداوند این عمیق را با حضرت علی (ع) مماس میکند و لفظ و عمل علی (ع) عین قرآن است؛ بنابراین برای این که بخواهیم قرآن بشناسیم نباید در قرآن به دنبال لفظ علی (ع) باشیم بلکه باید در لفظ و عمل علی به دنبال قرآن باشیم که در جنگ با معاویه وقتی عمروعاص قرآن بر سر نیزه کرد حضرت فرمود که ای مردم من قرآن ناطق هستم که متأسفانه مردم به خوبی معنای این واژه را درک نکردند.
کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: حضرت علی (ع) در فهم قرآن یاری گر همگان هستند؛ زیرا جانی دارند که همراه با قرآن است و کرده و گفته ایشان مبتنی به قرآن است و اندیشه حضرت علی (ع) قرآنی است و قرآن با جان و اندیشه حضرت علی (ع) عجین شده و است جز ایشان و عترت آن حضرت کسی راه دست یابی به معارف و ابعاد وجودی قرآن را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین معرفت با بیان این که مناجات مسجد کوفه حضرت علی (ع) تقابل انا و انت است و حضرت علی (ع) در این دعا خود و خدا را میشناساند، ادامه داد: دعای کمیل هم جهان شناسی حضرت علی (ع) را نشان میدهد که مبنای قرآنی دارد چون حضرت علی (ع) برترین مفسر و معلم قرآن هستند.
وی اظهار کرد: اسم حضرت علی (ع) علو تکوینی دارد و در این علو تکوینی آن قدر حضرت علی (ع) خود را پایین آورد که بیچارگان را نوازش میکرد؛ آن حضرت را دو چیز از پا میانداخت یکی اشک یتیم و دیگری ستم گری ظالم.
کارشناس رسانه ملی ادامه داد: حضرت علی (ع) هرگز نمیتوانست فراق خداوند را تحمل کند و جهنم و عذابش را که آسمان و زمین تاب نمیآورد آن حضرت تحمل میکرد ولی هرگز در فراق خداوند تاب نمیآورد./837/پ202/ی