۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۵۸۳۹۲

اخبار انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ انتشار یک میلیون و 800 هزار نسخه تولید فرهنگی از سوی به نشر، رونمایی برند و لوگوی جدید «به نشر»، کتاب‌هایی که 5 میلیون مرتبه مطالعه شد و معرفی مجموعه کتاب های از حکمت های تقوی تا قصه های شیرین از عناوین اخبار انشارات آستان قدس رضوی است.
کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، جواد محمدزاده مقدم، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی از چاپ و نشر 372 عنوان کتاب و محصول فرهنگی در تیراژ بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نسخه از سوی «به نشر» در سال 1393 خبر داد.

 

 وی با اشاره به اهداف مبتنی بر ارتقاء سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد پیگیری در «به نشر» اظهار داشت: این انتشارات با تکیه بر توان توان و ظرفیت بالای تولید کتاب و همچنین بهره گیری از اساتید، نویسندگان، شعرا و هنرمندان برجسته استانی و کشوری توانسته به جایگاه خوبی در زمینه چاپ و انتشارات کتب و محصولات فرهنگی دست پیدا کند.

 

محمدزاده مقدم ادامه داد: بر همین اساس «به نشر» در سال گذشته موفق به تولید، چاپ و انتشار 372 عنوان کتاب و محصول فرهنگی در چهار حوزه کودک، دین و مذهب، عمومی و دانشگاهی و همچنین محصولات فرهنگی دست پیدا کند که از این میان تعداد 119 عنوان و با تیراژ 318 هزار نسخه به چاپ اول رسیده و تعداد 253 عنوان کتاب و محصول فرهنگی در یک میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار سیصد نسخه تجدید چاپ شده است. 

 

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی در توضیح این مطلب افزود: حوزه کودک و نوجوان «به نشر» در سال 1393 تعداد 49 کتاب و محصول فرهنگی چاپ نخست با تیراژ 134 هزار نسخه و تعداد 116 عنوان کتاب و محصول فرهنگی با تیراژ 338 هزار را روانه باز نشر کرده است.

 

وی در ادامه گفت: حوزه دین و مذهب نیز در سال گذشته 39 عنوان کتاب چاپ اول و 80 عنوان کتاب تجدید چاپ شده در تیراژ به ترتیب 119 هزار و 500 نسخه و یک میلیون و 65 هزار و 800 نسخه را از آن خود کرد.

 

محمدزاده مقدم در ارتباط با حوزه کتاب های عمومی و دانشگاهی خاطر نشان کرد: تعداد 24 عنوان با تیراژ 33هزار و 500 نسخه کتاب چاپ نخست و 57 عنوان کتاب با تیراژ 85 هزار و پانصد نسخه نیز توسط انتشارات آستان قدس رضوی در این حوزه وارد بازار کتاب کشور شده است.

 

وی همچنین از چاپ و انتشار هفت عنوان محصول فرهنگی چاپ نخست در تیراژ 31 هزار نسخه در سال 1393 خبر داد.

 

رونمایی لوگوی جدید «به نشر»

 

محمدزاده مقدم از رونمایی نشان تجاری و لوگوی جدید «به نشر» در آستانه 30 سال فعالیت فرهنگی و انتشاراتی این مجموعه مبتنی بر نیاز مخاطب همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

 

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی اظهار کرد: درآستانه 30 سال حضور «به نشر» در بازار نشر کشور، انتشارات آستان قدس رضوی طی ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ضمن رونمایی از نشان تجاری و آرم جدید، محصولات خود را روانه بازار نشر می کند.

 

وی ادامه داد: این انتشارت که از سال 1365 تاکنون با تولید، چاپ و انتشار بیش از 15میلیون نسخه کتاب و محصولات فرهنگی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی مجموعه آستان قدس رضوی و کشور محسوب می شود، نسبت به تغییر نشان و لوگوی تجاری خود اقدام کرده است.

 

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که این اقدام با هدف ایجاد تغییرات و هرچه به روزتر کردن ارائه خدمات به مخاطبان انجام شده است، گفت: نام و نشان هر واحد تولیدی و تجاری، نمادی از نوع فعالیت آن محسوب می شود و بر همین اساس تلاش کردیم تا نشان و برند جدید «به نشر» را مبتنی بر تعالی و رشد فرهنگی ارائه دهیم.

 

وی در ارتباط با شیوه و مراحل انجام این کار اظهار کرد: طی اعلام فراخوانی محدود به گرافیست ها و طراحان استانی و کشوری، تیمی متشکل از طراحان برجسته کشور برای طراحی نشان تجاری جدید مبتنی بر رسالت های انتشارات آستان قدس رضوی و مخاطب شناسی انتخاب شد.

 

محمدزاده مقدم ادامه داد: بر این اساس طرح های پیشنهادی متعددی به این انتشارات ارائه شد که از میان آنها، نشانی که بیشتر از سایرین مشخصه های مورد نظر را دربرداشت، توسط هئیت داوران که از جمله محمد ابراهیم حقیقی و مسعود نجابتی بودند، به عنوان نشان تجاری جدید انتشارات آستان قدس رضوی برگزیده شد.

 

شایان ذکر است بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در محل مصلای حضرت امام خمینی رحمةالله علیه برگزار می شود و به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با سه غرفه ویژه کتاب های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان در خدمت بازدیدکنندگان و آماده بازدید عموم مردم می باشد.

 

رونمایی از 12 عنوان کتاب رضوی در نمایشگاه کتاب تهران

12 عنوان کتاب‌ تازه تالیف بنیاد فرهنگی رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

 

بمدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در این خصوص گفت: 12 عنوان کتاب جدید شامل کتاب‌های کمک آموزشی و روش تحقیق از تالیفات مجموعه معلمان و همکاران مدارس امام رضا علیه السلام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد.

 

محمد تقی فخریان با بیان اینکه این مراسم برای سومین سال متوالی در حال برگزاری است، اظهار داشت: سال گذشته از 15 اثر جدید بنیاد فرهنگی رضوی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد که شامل کتاب‌های آموزش زندگی بر اساس تعالیم اسلامی و آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی ویژه دوره پیش دبستانی بود.

 

وی اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم این مراسم 17 اردیبهشت ماه با حضور مدیران و معلمان مدارس در غرفه به‌نشر انجام شود. 

 

فخریان همچنین افزود: ما هر ساله بودجه‌ای را برای خرید کتاب به مدارس اختصاص داده‌ایم، امسال نیز بالغ بر 460 میلیون ریال اعتبار برای مدارس امام رضا علیه السلام در نظر گرفته‌ایم تا مدیران مدارس بر اساس نیازسنجی‌های لازم بتوانند از این نمایشگاه خرید کنند.

 

شایان ذکر است؛ بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت از ساعت 10 صبح تا 8 شب در مصلای تهران میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است.

 

کتاب‌هایی که 5 میلیون مرتبه مطالعه شد

 

در طول سالی که گذشت، اعضای کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس‌رضوی در سراسر کشور، منابع مطالعاتی موجود در این کتابخانه‌ها را بیش از 4 میلیون و 900 هزار مرتبه مطالعه و یا به امانت دریافت کردند.

 

معاون امور کتابخانه‌های وابسته سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی اعلام کرد: در طول سال گذشته، اعضای 39 کتابخانه وابسته به این سازمان در مشهد و سراسر کشور، منابع موجود در این کتابخانه‌ها را بیش از 2 میلیون و 760 هزار مرتبه مورد مطالعه قرار دادند و افزون بر 2 میلیون و 200 هزار منبع را نیز به امانت دریافت نمودند.

 

 مهدی قیصری‌نیک، با بیان اینکه این آمار، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس و کتابخانه‌های تخصصی آن، واقع در حرم مطهر را شامل نمی‌شود، اظهار داشت: در طی این سال،  اعضا با بیش از 4 میلیون و 370هزار مرتبه مراجعه به این کتابخانه‌ها از خدمات گوناگون این مراکز، ازجمله، سالن‌های مطالعه و امانت کتاب و منابع دیداری شنیداری بهره‌مند شدند.

 

وی در این خصوص، آقایان را پیشتاز در مراجعه به کتابخانه‌ها ذکر کرد و این را درحالی دانست که بیشترین اعضای کتابخانه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان بیشترین مطالعه و امانت را نیز خانم‌ها از آن خود کرده‌اند.

 

 قیصری‌نیک، تعداد منابع این کتابخانه‌ها را اعم از نسخ خطی(دست‌نوشته‌های کهن)، چاپ‌سنگی، کتاب‌های چاپی و منابع دیداری شنیداری، حدود 2میلیون اعلام کرد و ادامه داد: «در این میان کتابخانه وزیری یزد؛ بدون در نظر گرفتن منابع کتابخانه مرکزی این سازمان، با بیش از چهار هزار و 670 نسخه خطی و افزون بر 5 هزار و 870 جلد کتاب چاپ‌سنگی، بیشترین تعداد نسخ خطی و چاپ‌سنگی را در اختیار دارد.

 

وی همچنین کتابخانه مروج یزد و کتابخانه مرتضوی رفسنجان را از نظر مطالعه و امانت کتاب توسط اعضا، به ترتیب در صدر این کتابخانه‌ها اعلام کرد.

 

معاون امور کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس رضوی، در ادامه، کتابخانه مسجدالرضا علیه السلام در مشهد، کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی در مشهد و همچنین کتابخانه وزیری یزد را به ترتیب دارای بیشترین اعضای کتابخانه‌ای ذکر کرد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 17 کتابخانه در مشهد، 21 کتابخانه در شهرستان‌ها و 1 کتابخانه در کشور هندوستان در زیربنایی حدود 44 هزار و 600 متر مربع، وابسته به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی فعالیت می‌کنند، از کتابخانه هرندی کرمان و وزیری یزد که سال تأسیس آن‌ها به 1348 شمسی می‌رسد، به عنوان قدیمی‌ترین آن‌ها نام برد و افزود: کتابخانه امام رضا علیه‌السلام، واقع در تربت‌حیدریه با زیربنای 839 متر مربع، آخرین کتابخانه‌ای است که در سال گذشته توسط این سازمان به بهره‌برداری رسیده است.

 

گفتنی است کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی با 51 کتابخانه تخصصی و وابسته در سراسر کشور و با در اختیار داشتن سه میلیون و هشت صد هزارجلد کتاب چاپی و 97 هزار نسخه کتاب خطی، از قطب‌های فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود.

 

مجموعه کتاب های جوادالائمه علیه السلام از حکمت های تقوی تا قصه های شیرین

بسته پیشنهادی کتاب شناسی امام جواد علیه السلام از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت میلاد نهمین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت معرفی شد.

 

این انتشارات در راستای چاپ و نشر کتاب هایی حوزه دین و معرفت، بسته کتابشناسی شامل پنج عنوان کتاب در خصوص زندگینامه و سبک زندگی ایشان را معرفی و پیشنهاد می کند.

 

کتاب «حکمت های تقوی» دوازدهمین جلد از سلسله کتاب های «راه زندگی» است که به قلم جواد محدثی به رشته تحریر در آمده و طی آن به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام پرداخته است.

 

از ویژگی های این کتاب که در سال 1389 توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد، می توان به تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لا به لای مطالب اشاره کرد.

 

جلد یازدهم مجموعه کتاب های «چهارده اختر تابناک» که در خصوص زندگانی امام جواد علیه السلام نوشته احمد احمدی بیرجندی سال 1391 برای نخستین بار در قطع نیم جیبی چاپ شده است، تلاش دارد تا شرح مختصری را بر زندگی ایشان و وقایع دوران زندگی ایشان به خواننده ارائه کند.

 

همچنین کتاب «باران سخاوت» جلد یازدهم از مجموعه کتاب «چهل حدیث» نیز مجموعه کتاب های شعر است که توسط دکتر حسین ابراهیمی و علی اصغر دلیلی صالح سروده و با قطع جیبی در سال 1389 توسط به نشر به چاپ چهارم رسیده است.

 

در این مجموعه احادیث برگزیده امام جواد علیه السلام که چون چراغی نورانی، راهنمای جویندگان نور و دانش است، گردآوری شده است.

 

همچنین در ادامه می توان به کتاب های حوزه کودک و نوجوان «به نشر» در ارتباط با تبیین سبک زندگی این امام همام از جمله کتاب «با علی یا علی- امام جواد علیه السلام» نوشته فریبا کلهر و تصویرگری علیرضا گلدوزیان از مجموعه 14 جلدی این اثر اشاره کرد که شامل حکایات و داستان های واقعی از زبان یاران ایشان می باشد.

 

کتاب سوغاتی از مجموعه کتاب «قصه های شیرین از زندگی معصومین علیهم السلام» نیز دیگر کتاب انتشارات آستان قدس رضوی ویژه کودکان از سری «کتاب های پروانه» نوشته مسلم ناصری با تصویرگری استاد محمدحسین صلواتیان است که داستان های جذابی را به زبان کودکانه بازگو می کند.

 

علاقه مندان به مشاهده عناوین کتاب ها و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com  و یا فروشگاه های مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند./1308/ن603/ق

ارسال نظرات