۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۵۹۱۵۹

انتقاد شدید اردوغان از درخواست پخش اذان به زبان کردی

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور ترکیه، در جمع شماری از هوادارانش در استان «سعرد» از طرح موضوع پخش اذان به زبان کردی و هتک حرمت به کعبه از سوی برخی احزاب کرد به شدت انتقاد کرد.
اردوغان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «رجب طیب اردوغان» طی سخرانی خود در میدان جمهوریت شهر «سیرت» واقع در استان سعرد، خطاب به احزاب «جمهوری خلق» و «دموکراتیک خلق» این کشور اذعان داشت: این احزاب مردم را از اعتقادات، تاریخ و تمدن خود دور نگه داشته و به دنبال ایجاد جامعه‌ای متناسب با ایدئولوژی منحرف خود هستند.

 

کسانی که خواستار پخش اذان به زبان کردی هستند، هیچ تفاوتی با کسانی که هفتاد سال قبل خواستار پخش اذان به زبان ترکی بودند؛ ندارند و هر دو طرف از اندیشه فاشیستی حمایت می‌کنند. این تفکر، یعنی پخش اذان به زبان کردی سیمای دیگری از ایدئولوژی فاشیستی است.

 

وی همچنین در ادامه با انتقاد از اظهارات صلاح‌الدین دمیرتاش،‌ رییس حزب دموکراتیک خلق ترکیه اذعان داشت: صلاح‌الدین دمیرتاش «میدان تقسیم» را با کعبه مقایسه می‌کند. زمانی نیز طرفداران حزب جمهوری خلق می‌گفتند که کعبه برای اعراب و کاخ جانقایا (کاخ سابق ریاست جمهوری در آنکارا) از آن ماست. حال حزب دموکراتیک خلق نیز درست همین سخن را به زبان می‌آورد.

 

گفتنی است، حزب جمهوری خلق ترکیه به دستور آتاتورک و در سال 1924 میلادی تأسیس شد. از اقدامات این حزب لائیک می‌توان کشف حجاب، تغییر الفبا از عربی به لاتین، ممنوعیت ذکر اسم «الله» و «محمد» در روزنامه و مجلات، جمع‌آوری و سوزاندن قرآن در بسیاری از مکان‌ها و همچنین ممنوعیت پخش اذان و اقامه نماز به زبان ترکی نام برد. هم‌اکنون رهبری این حزب را «کمال قلیچ دار اوغلو» بر عهده دارد.

 

حزب دموکراتیک خلق نیز در سال 2012 از طرف چپگرایان کرد شکل گرفته است. /982/د102/ک

منبع: ایکنا

 

ارسال نظرات