۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۵۹۱۶۱
استاد دانشگاه امام صادق تبیین کرد؛

مقام و منزلت حضرت زینب در کلام اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) به تبیین فضائل و مقام و منزلت حضرت زینب(س) در کلام اهل‌بیت(ع) پرداخت و گفتک حضرت زینب(س) وصی امام حسین(ع) و پیام‌آور کربلا بود.
وفات حضرت زينب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، ظهر امروز در مهدیه اصفهان و به مناسبت شهادت ام المصائب حضرت زینب(س)، با برشمردن فضائل ماه رجب گفت: ماه رجب را دست کم نگیریم، این ماه هم ماه خداست و هم ماه امیرالمؤمنین علی(ع) است، که نیمه آن مصادف با ایام شهادت دختر ایشان و شریک امام حسین(ع) نیز هست.

 

حجت الاسلام میرلوحی در ادامه افزود: از حضرت امام صادق(ع) منقول است که وقتی اول ماه رجب فرا می رسید، پیامبر(ص) استهلال می کردند و به دنبال ماه در آسمان می گشتند و این گونه دعا می کردند «اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان».

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: امام(ره) دعا می کردند که خدایا ما را به نحوی شایسته ماه رمضان کن و اگر کسی ماه رجب و شعبان برایش مبارک باشد، ماه رمضان هم برایش مبارک خواهد بود و کسی که سه ماه پشت سر هم برایش مبارک باشد، به هدف اعلی که همان ادراک حقیقت شب قدر است، خواهد رسید.

 

وی در جواب به این سؤال که چه کنیم تا این ماه بر ما مبارک باشد، گفت: تحقق این مهم یک شرط دارد و آن این است که در ماه رجب بوی امام علی(ع) بگیریم و در ماه شعبان خود را معطر به بوی عطر نبوی و محمدی(ص) کنیم و آن وقت می‌توانیم در ماه مبارک رمضان مهمان خداوند متعال باشیم.

 

حجت الاسلام میرلوحی استغفار از گناهان در ماه رجب را به گندزدایی تعبیر کرده و اظهار داشت: خود را به استغفار معطر کنید تا بوی گند گناهان شما را رسوا نکند، چراکه بوی گند گناهان نیز مانند سایر بو‌ها برای ملائکه و اولیای خدا در همین دنیا قابل درک است.

 

حضرت زینب(س) وصی امام حسین(ع) بودند

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره به نقش بی بدیل حضرت زینب(س)، ایشان را ام المصائب نامیده و اظهار داشت: قطعا از دیدگاه شیعه جانشین امام حسین(ع)، حضرت امام سجاد(ع) است و اگر ایشان به آن بیماری سختی که حتی نیم خیز شدن نیز برایشان امکان پذیر نبود مبتلا نمی شدند، حتما در دفاع از امام حسین(ع) مجاهدت کرده و شهید می شدند.

 

وی تشریح کرد: بنابر این حضرت امام حسین(ع) با توجه به وضعیت امام سجاد(ع) حضرت زینب(س) را به عنوان وصی خود معرفی کرد و این مسؤولیت سنگین است که باعث شد تا ما امروز بگوییم، سلام علی قلب زینب الصبور.

 

حجت الاسلام میرلوحی با بیان این نکته که حضرت زینب(س) خود 18 جوان رشید فاطمی که همه از محارم ایشان بودند و از جمله آنان حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت قاسم(ع) بودند را از دست داده بودند، ابراز داشت: ایشان باید سرپرستی یک قافله 84 نفری از زنان و کودکان اسیری را می کردند که همگی خانواده شهدا و داغ دار بودند و باید مسیری طولانی را تا شام می پیمودند که این مسیر همراه با انواع سخت ترین آزار و اذیت های جسمی و روحی بود.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)ادامه داد: ایشان نه تنها این مسؤولیت را به بهترین نحو انجام دادند، بلکه بعد از رسیدن به مسجد اموی در شام و در حضور یزید و لشکریان و مقامات کشوری و نمایندگان سایر کشور ها شجاعانه خطبه ای حیدری ایراد کردند که تمام حقایق را فاش ساخت و لرزه بر پیکره حکومت پلید اموی انداخت و پیام عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد و باید گفت کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

 

وی با ذکر تعدادی از مصائب اهل بیت پیامبر(ع) در تحمل گرسنگی و تشنگی و خوردن تازیانه ها و نمایش ایشان در جلوی چشمان بیگانگان و پرتاب شدن سنگ و آتش بر روی ایشان اظهار داشت: کاروان اسرا و کودکان در تمام طول مسیر و در اوج گرسنگی، با حفظ عزت خویش هیچ گاه تقاضای خوراک و نان ازبیگانگان نکردند.

 

حجت الاسلام میرلوحی افزود: یزید ملعون به همراه سفیر روم و همه مقامات کشوری و لشگری در بالای جایگاه فاخری در مسجد اموی نشسته بودند، ناگهان یزید شروع می کند که ای کاش بزرگان ما که در بدر کشته شدند می بودند و می دیدند که چگونه ما از علی انتقام گرفتیم و اهل بیت او را اسیر کردیم و یقینا جشن می گرفتند و مرا تحسین می کردند.

 

جنایات آل سعود در یمن مطابق آیه قرآن و قول حضرت زینب(س) بی پاسخ نخواهد ماند

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بی بی را با لباس پاره وارد مجلس کردند، ایشان بعد از حرف های یزید به یک باره خروشیدند و خطبه خود را با قرآن شروع کردند: " عاقبت کسانی که به دنبال پلیدی رفتند این بود که آیات الهی را استهزاء کردند" و خطاب به یزید فرمودند: «خیال کردی زمین و زمان را بر ما تنگ کردی و ما را مانند اسرای روم و زنگ به اسارت بردی، خیال کردی که خدا با تو بوده و پیروز شده ای؟».

 

وی با اشاره به جنایات آل سعود در یمن به عنوان نمونه ای از خیال کفار به پیروزی در عصر حاضر، گفت: حضرت این گونه ادامه دادند: «باد دربینی انداختی، مردان را کشتی و زنان را اسیر کردی صبر کن، فراموش کردی قول خدای متعال را که فرمود: " کفار خیال نکنند که به آنان مهلت می دهیم..." نوبت عذاب الهی که رسید بسیار خوار خواهی شد.»

 

حجت الاسلام میرلوحی افزود: حضرت چنان تشری مردانه به یزید زدند و گفتند: «ای پسر آزاد شده پدرم و ای کسی که پدرانت توسط جد من عفو شدید و شما را آزاد کردند، شما که دین ندارید اگر مرام و مردانگی داشتید حداقل جبران می کردید و ما را آزاد می کردید.»

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)ادامه داد: حضرت خطاب به یزید فرمود: این سزاوار نیست که زنانت را در پشت پرده مخفی کردی و روی دختران پیامبر را جلوی چشم دشمن باز کردی، توقعی بیشتر از نوه هند جگر خواره بد کاره نمی رود، پوست زخم ما را کندی، ریشه ما را درآوردی، پاره های تن رسول خدا(ص) را کشتی و به خاک کربلا انداختی ان شاء الله به زودی پدر خبیثت معاویه را خواهی دید.

 

معرفی حکومت پلید اموی به مردم دلیل سخن گفتن دختر علی(ع) با یزید ملعون است

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به اظهار تعجب همه انسان ها در طول تاریخ از این همه شجاعت یک زن اسیر و بدون مرد در مقابل همه دشمنان، گفت: حضرت زینب با تمام قوا به یزید گفت: «ای یزید تو کسی نیستی که دختر علی(ع) با تو هم کلام شود و مرا با تو چکار،  من تو را صغیر و حقیر می بینم، اما چه کنم که باید پاسخگوی بچه هایی باشم که صدای گریه آنان بلند است، دل های آن ها سوخته است و به آن ها زخم زبان می زنند و من مجبورم که این بچه ها و چهره پلید تو را به مردم معرفی کنم».

 

وی اظهار داشت: حضرت، یزید را میمون باز و سگ باز و غصب کننده منبر جدشان رسول خدا(ص) معرفی کرده و فرمود: یزید هر کیدی می خواهی بکن، به ما گرسنگی و تشنگی دادی و ما را اسیر کردی ولی به خدا قسم نمی توانی نام ما اهل بیت را محو کنی و وحی ما را نابود کنی.

 

حجت الاسلام میرلوحی در پایان با اشاره به افتادن ولوله و فریاد در میان مردمی که آگاه شده بودند و به وجود آمدن جوی غالب علیه یزید، اظهار داشت: یزید با دیدن این اوضاع نا بسامان دستور داد تا هر چه سریع تر برنامه هایی اجرا کنند و اجازه ادامه کار به حضرت را ندهدند، در حالی که با چوب خیزران به لب ودندان امام حسین(ع) در تشت طلا جسارت می کرد و فریاد دادخواهی بی بی(س) را بلند کرد./939/پ202/ح

ارسال نظرات