۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
کد خبر: ۲۵۹۲۶۹

رقابت هنرمندان مسلمان 35 کشور اسلامی در تبریز

خبرگزاری رسا ـ جشنواره «خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» با همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (آرسیکا) از 19 تا ۲۵ ماه جاری در تبریز برگزار می شود.
رقابت هنرمندان مسلمان 35 کشور اسلامی در تبریز

دکتر مهدی محمدزاده، دبیرکل جشنواره بین المللی «خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به این‌که این جشنواره در  10 محور از 19 تا 25 اردیبهشت برگزار می شود، اظهار داشت: این رویداد مهم فرهنگی و هنری با مشارکت سازمان همکاری اسلامی، بنیاد ملی نخبگان و شهرداری تبریز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار خواهد شد.

 


رییس دانشکده هنرهای اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان از این جشنواره خاطرنشان کرد: 70 تا 80 هنرمند مسلمان از 35 کشور اسلامی به مدت یک هفته در رشته های مختلف هنرهای اسلامی در نمایشگاهی به صورت زنده آثار خود را ارایه خواهند کرد.

 


محمدزاده با بیان ضرورت احیای هنرهای فراموش شده و از یاد رفته اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری و دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت جهت نقش جدی جمهوری اسلامی ایران در فعالیت های سازمان همکاری اسلامی، یادآور شد:  ایجاد فضای گفت و گوی مناسب بین هنرمندان جهان اسلام و آشنایی هنرمندان ایرانی با جریان های هنری و هنرمندان معروف جهان اسلام از مهم‌ترین اهداف جشنواره است.

 


وی افزود: تأسیس جایزه بین المللی تبریز در هنرهای اسلامی از اهداف کوتاه مدت و تأسیس آثارخانه بین المللی هنر اسلامی، مرکزیت دادن به تبریز با رویکرد دانشگاهی به هنرهای اسلامی، حرکت به سمت احیای مکاتب تبریز در هنرهای اسلامی، تأسیس کتابخانه بین المللی هنر اسلامی و جذب دانشجویان کشورهای اسلامی جهت تحصیل و برقراری ارتباط با دانشگاه های جهان اسلام و همچنین ایجاد پردیس بین المللی هنر در تبریز از جمله اهداف بلند مدت جشنواره است.

 


دبیرکل دومین جشنواره دوسالانه خلاقیت و نوآوری در هنر اسلامی و صنایع دستی با بیان این‌که ثبت تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام از جمله دستاوردهای برگزاری دوره نخست این جشنواره بوده است، گفت: «جشنواره خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» با همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام (آرسیکا) وابسته به سازمان همکاری اسلامی از 19 لغایت 25 اردیبهشت ماه در تبریز برگزار خواهد شد.

 


محمدزاده میزبانی متوالی تبریز در هر دو دوره این جشنواره بین المللی را نشان از توانمندی این شهر دانست و تصریح کرد: دوره نخست این کنگره بسیار قوی و تأثیرگذار برگزار شد و همین موضوع سبب شد تا این‌بار نیز سازمان همکاری‌‎های اسلامی به‎طور مستقیم با دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز قراردادی را برای برگزاری این جشنواره انعقاد کند.

 


وی افزود: این کنگره بین‌المللی پیرو تفاهم نامه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری‌‎های اسلامی منعقد شده است، هر دو سال یک بار، با محوریت هنرهای اسلامی و صنایع دستی در ایران برگزار می شود جشنواره ملی نیز برای رقابت هنرمندان ایرانی زیر 35 سال برگزار و نمایشگاهی از انتشارات نرم‌افزاری که در جهان اسلام درحوزه صنایع دستی انجام پذیرفته، به نمایش گذاشته می‌شود.

 


محمدزاده رشته‌های موردرقابت دراین جشنواره را نگارگری و گل مرغ، تذهیب، خوشنویسی، قالی و زیراندازهای داری، سفال، هنر و صنایع فلزی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع شیشه‌ای، طراحی، چاپ و تزئینات پارچه برشمرد و خبر داد: 90 نفر در بخش بین‌المللی این جشنواره شرکت می‎کنند که 10 نفر ازاین تعداد ازکشور ایران خواهد بود و به 10 نفر اول هر رشته 3 هزار دلار، 10 نفر دوم هر رشته 2 هزار دلار و به 10 نفر سوم هر رشته 1 هزار دلار جایزه اهدا می‌شود./935/ت302/ب4

ارسال نظرات