۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۳
کد خبر: ۲۵۹۲۷۴
آیت الله مصباح یزدی:

آل سعود کاری کرد که مورد لعن و نفرین همه مسلمان قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که کور دلی موجب سقوط انسان می شود، گفت: به همین دلیل کشوری که به مسلمانان فخر می فروخت و خود را خادم الحرمین می دانست امروز مورد لعن نفرین همه است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در ادامه سلسله مباحث درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به آیه 46 سوره حج، اظهار داشت: خداوند می فرماید بروید فکر کنید، تاریخ را بررسی کنید فقط چشم ها نیستند که کور می شوند، مراقب باشید دل هایتان کور نشود.
 
وی در توضیح این آیه افزود: چه طور می شود کشور که به بیش از یک میلیارد مسلمان، فخر می فروخت و خود را خادم الحرمین می دانست، ظرف چند روز به جایی رسید که همه مسلمانان لعنش می کنند.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: افراد بسیاری را می شناسیم که در راه های خوبی بودند، مردم به آنها احترام می گذاشتند و عزیز بودند اما کارشان به جایی رسید که مردم به هیچ وجه نمی خواهند آنها را ببینند و اگر بدانند که با آنها مواجه خواهند شد، مسیر را تغییر می دهند.
 
امیال متعالی با تلاش و سختی شکوفا می شود
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بحث خود با اشاره به مراتب مختلف امیال انسان، گفت: برخی میل ها وجود دارد که در فصل معین و با شرایط و تلاش بسیار بدست می آید و شکوفا می شود؛ این امور مانند میل به غذا خوردن نیستند که به خودی خود در آدمی به وجود آیند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه امیال متعالی را فراتر از امیال حیوانی و غریزی دانست و افزود: حال این سؤال پیش می آید که چه کنیم که این میل های متعالی در ما به وجود آید و ما نیز کم کم مانند سلمان و یا بسیاری از امامزادگان شویم.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به خاطره ای از حضرت آیت الله بهجت، گفت: یکی از شاگردان ایشان نقل می کرد که روزی برای اقامه نماز مغرب و عشا طبق معمول به زمین های زراعتی اطراف قم رفته بودیم، آیت الله بهجت پس از نماز گفت اگر سلاطین عالم می دانستند چه لذتی در نماز وجود دارد حاضر بودند سلطنت خود را رها کنند به این کار بپردازند.
 
چرا خداوند از ابتدای خلقت  ما را شیدای خود نکرد
وی ادامه داد: اگر انسان با کمک آیات و روایات فراوان در این زمینه، باور کند که چنین لذت هایی وجود دارد دلش می خواهد حداقل ذره ای از آن را بچشد؛ قرآن می فرماید«فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ»هیچ کس نمی داند که خدا برای سحر خیزان چه چشم روشنی ای قرار داده است.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این که چرا خداوند ما را از همان آغاز خلقت عاشق راه خود نیافرید تا مردم به بیراهه نرود، گفت: خداوند می خواست موجودی را بیافریند که در تزاحم میان خواسته های درونی اش و خواسته های الهی یکی را به اختیار انتخاب کند؛ هر اندازه که در این راه موفق باشد کارش به همان میزان ارزش پیدا می کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که رحمت خداوند نسبت به غضبش سبقت دارد، اظهار داشت: با توجه به این که انسان باید موجودی مختار باشد که بتواند دو مسیر کاملا متفاوت را بپیماید، بالعرض جهنم را آفرید اما اراده اصلی و بالذات خداوند در آفرینش بهشت است به همین دلیل انبیاء الهی را برای هدایت بشر فرستاد تا در این راه تا پای جان تلاش کنند.
 
عادت های نیکو، خوبی را در وجود انسان نهادینه می کند
استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: دستگاه سیدالشهدا(ع) نیز یکی از رحمت های الهی است؛ خداوند برای بندگان خود راه توبه و بازگشت را باز فرمود تا همه بتوانند از رحمتش بهره مند باشند.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا» گفت: این یکی از سنت های الهی است که باید از آن استفاده کنیم؛ کسی که خودش را در اختیار خداوند قرار دهد از هیچ چیز برایش کم نمی گذارد؛ تا جایی که به جای او فکر می کند و او را محتاج تدبیر خودش هم نمی کند.
 
وی بیان داشت: برای این که به مقامات برسیم باید از برخی ست های الهی استفاده کنیم؛ یکی دیگر از آنها تکرار کارهای نیکو و انس پیدا کردن با آن است؛ کسی که به سیگار اعتیاد دارد اگر در خانه سیگار نداشته باشد شب خوابش نمی برد، شیعه و سنی از پیامبر(ص) نقل می کنند کارهای خیر نیز همانند شراب و مسکرات عادت می شود؛ عادت های خوب بسیار از مشکلات را برطرف می کنند.
 
نخستین گام سیر و سلوک انجام کارهای آسان اما کلیدی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که باید کارهای خوب و بد خود را مدیرت کنیم، گفت: ابتدا باید به کارهایی بپردازیم که آسان است اما به دنبال آن کارهای خیر دیگری پدید خواهد آمد؛ مانند انتخاب دوست خوب که انجامش آسان است اما نقش کلیدی دارد و راه را باز می کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری استفاده از این امور را هنر مربی گری دانیت و افزود: کارهایی از قبیل خواندن نماز اول وقت و دائم الوضو بودن هرچند کار آسانی است اما برکتی دارد که گناه و شیطان را از انسان دور می کند؛ باید در این زمینه با کسانی که 50 سال در این راه خون دل خورده اند مشورت کرد و به دنبال کارهایی بود که در عین سبکی کلید کارهای بزرگی است./928/پ201/ج
ارسال نظرات