۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۲۵۹۸۲۵
حجت الاسلام دهنوی:

دختران از سخت‌گیری بیش از حد در کفویت اعتقادی بپرهیزند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده و ازدواج با تأکید بر این‌که انجام یک ازدواج خوب منوط به دوری از عشق‌های ظاهری اس، گفت: رعایت اصول همتایی و کفویت اعتقادی، مذهبی، خانوادگی و فرهنگی یک ازدواج خوب را رقم می‌زند.
حجت الاسلام دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده و ازدواج، امشب در نشستی با عنوان «اصول همتایی در ازدواج» که در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: کفویت و همتایی اصل مهمی در ازدواج دختر و پسر است که در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: هر فرد حتی یک بی‌سواد هم می‌داند که باید با کسی ازدواج کند که همتای او باشد اما در مجامع دانشگاهی ما که دختر و پسر به هم نزدیک هستند و در کنار یکدیگر درس می‌خوانند، جوانان ما از این اصل اساسی دور می‌شوند.

 

حجت الاسلام دهنوی تصریح کرد: دلبستگی‌ها و روابط عاطفی در دانشگاه‌ها سبب رقم‌خوردن ازدواج‌های کورکورانه می‌شود عشق‌های آتشینی که بر اساس طول، عرض، قد و قامت و چاقی و لاغری و بدون کسب هیچ گونه اطلاعاتی به دست می‌آید، عاقبت نافرجامی دارد.

 

وی به تلقی غلط  موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند اگر بین دو طرف عشق حاکم باشد، همه مشکلات حل می‌شود این سخن بسیار غلط و نادرست است اگر اینگونه بود، چرا جوانان بسیاری که بر اساس عشق و احساس زندگی خود را شروع کرده‌اند، بعد از چند ماه یا طلاق گرفته‌اند یا کارشان به متارکه عاطفی کشیده شده است.

 

کارشناس مسائل خانواده و ازدواج خطاب به جوانان، اظهار داشت: به دختران و پسران توصیه می‌کنیم که مراقب عشق‌های آتشین باشند صفر تا صد امر ازدواج را نمی‌توان به یک‌باره طی کرد جوانی که می‌گوید با یک نگاه عاشق شدم، می‌خواهد در یک لحظه کل مسیر را بپیماید و این امر، به درستی تحقق نخواهد یافت اما برعکس اگر دو طرف با دیدن یکدیگر، احساس علاقه کنند، در همین مرحله احساس خود را کنترل نمایند و به سراغ کسب اطلاعات از طرف مقابل بروند، از بسیاری از آسیب‌های بعدی در امان خواهند بود.

 

وی اصول کفویت دختر و پسر را بر شمرد و عنوان کرد: انجام یک ازدواج خوب منوط به دوری از عشق‌های ظاهری و رعایت اصول همتایی و کفویت است همتایی اعتقادی نخستین اصل است این به معنای ازدواج با یک فرد مذهبی نیست بلکه منظور این است که مذهبی با مذهبی و غیرمذهبی با غیرمذهبی ازدواج کند اگر فردی غیرمذهبی با این تفکر که یک فرد مذهبی بتواند او را رشد و ارتقا دهد، تن به ازدواج با فردی مذهبی بدهد، این اشتباه است چه کسی می‌تواند آینده را تضمین کند؟! لازم است که نکته‌ای را به دختران به ویژه دختران مذهبی یادآور شویم که از سخت‌گیری بیش از حد در کفویت اعتقادی بپرهیزند اگر نمره خودشان 14 است، لزوما با فردی که نمره‌اش 14 است حاضر به ازدواج نباشند بلکه نمره 10 و 11 دین‌دار محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام دهنوی افزود: همتایی مذهبی مورد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد در سیستان و بلوچستان که شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کنند، ممکن است بسیار خوشبخت باشند اما تجربه نشان داده است مشکلات بسیاری از جمله عدم تعامل صحیح با خانواده‌ها و انتخاب مذهب برای فرزندان برای آنها رخ خواهد داد.

 

وی تأکید کرد: در ایران بر خلاف غرب خانواده‌ها باید هم‌کفو باشند در واقع فقط دو نفر ازدواج نمی‌کنند بلکه خانواده آنان نیز باید با هم تعامل مثبت برقرار کنند مطلوب است که خانواده دختر به لحاظ مادی از خانواده پسر پایین‌تر باشند.

 

کارشناس مسائل خانواده و ازدواج خاطرنشان کرد: همتایی فرهنگی نیز برای دختر و پسر بسیار مهم است بسیاری از جوانان ما که در کشورهای دیگر ازدواج کرده‌اند، پشیمان هستند همچنین ازدواج دو فرد از دو قومیت متفاوت سبب ایجاد اختلاف خواهد شد./831/پ202/ب4

ارسال نظرات