۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۵۹۸۷۷
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان:

مسائل بانکی جزو مشترکات فقهی شیعیان و اهل سنت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سلیمانی با تأکید بر اینکه بسیاری از امور بانکداری اسلامی بین شیعه و سنی مشترک است؛ گفت: در امور امضایی مشترکات بسیار است و فقط در نحوه اجرا باید به یک عملکرد مشترک برسیم.
آيت الله سليماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، در همایش همدلی و همزبانی با محور بانکداری اسلامی که امروز در سالن همایش‌های بانک انصار سیستان و بلوچستان برگزار شد؛ گفت: مجموعه قوانینی که در دین مبین اسلام موجود است، از وجود پیامبر گرامی اسلام نشأت گرفته است.

 

وی ادامه داد: ایشان از آغاز بعثت تا پایان عمر در موارد و مواقف گوناگون، تشریح احکام را علاوه بر مبانی و اصول اعتقادی انجام دادند.

 

آیت الله سلیمانی دستاوردهای مقرراتی امت اسلامی را تشریح کرد و افزود: دستاوردهای امت اسلامی در چهار بخش با عناوین عبادات، عقود، ایقاعات و احکام و سیاسات تقسیم‌بندی می‌شوند تقسیم مقررات اسلامی در این بخشها یا مانند آداب و اخلاق جنبه شخصی دارد و یا دارای شئون ربطی است یعنی به خداوند یا به جامعه بشری ربط پیدا می‌کند در جهت ارتباط با جامعه، عقود نیازمند الفاظ هستند و سیاسات نیز مربوط به حوزه رفتار و اعمال می‌شود.

 

وی افزود: در دین مبین اسلام مسائل سیاسی تشریعی بوده و مسائل مبادلاتی امضایی هستند برای اینکه جامعه به حکم اقتضائات با مسائل معاملاتی سر و کار داشت، حداکثر تغییرات توسط پیغمبر انجام شد تا از این وجه بتوان در چارچوب دین به خوبی استفاده کرد.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه بسیاری از امور بانکداری اسلامی بین شیعه و سنی مشترک است؛ بیان کرد: به حمد الهی در امور امضایی مشترکات بسیار است اما در فروع جنبه‌های تأسیسی که به اجنهاد برمی‌گردد تفاوت‌های اندک دیده می‌شود.

 

وی عنوان کرد: مسائل بانکی جزو مشترکات فقه شیعه و سنی است فقط در نحوه اجرا باید به یک عملکرد مشترک برسیم بانک باید مبتنی بر مبانی فقهی معاملاتی باشد که در این همایش هم‌فکری صورت می‌گیرد تا مشکلات برطرف شود لذا از مجموعه بانک انصار بابت پیشقدم شدن در این عرصه کمال تشکر را داریم./831/پ202/ش

ارسال نظرات