۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۶۰۱۹۶
حجت الاسلام والمسلمین رجبی:

مسابقات بین‌المللی قرآن نماد فرهنگ دینی و اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مسابقات بین المللی قرآن را نماد فرهنگ دینی و اسلامی دانست و گفت: در حقیقت این مسابقات راهکاری برای تعامل و بهره مندی از قرآن و فرهنگ آن به شمار می رود.
2/ محمود رجبي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قرآن و متن آن را یکی از مشترکات بین همه فرقه‌های اسلامی دانست و اظهار کرد: قرآن می‌تواند یک محور اساسی برای ایجاد تفاهم و اتحاد امت اسلامی باشد.

 

وی با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» افزود: مفسرین بزرگ حبل‌الله را قرآن دانسته‌اند زیرا خود قرآن توصیه کرده مسلمان‌ها برای جلوگیری از تفرقه و سوء استفاده دشمنان، این کتاب را مبنا قرار دهند و به همین دلیل هم در برنامه‌هایی که با اتکاء به قرآن و آموزه‌های قرآنی سخن گفته شده معمولا اختلاف فرق کمتر است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسابقات بین‌المللی قرآن را راهکاری بسیار خوب برای تعامل با قرآن دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه این مسابقات فقط متمرکز بر روی مباحث تلاوت قرآن و ترتیل و حفظ شده وجوه اشتراک بین آنها بیشتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن عاملی مهم جهت همگرایی بین مسلمانان است و طبعا وقتی مسلمان‌ها باهم مرتبط شوند و رفتار یکدیگر را ببینند تعالیم اسلامی مشترک بین خود را مشاهده کرده و وحدت و همگرایی بین آنها بیشتر می‌شود.

 

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: دشمن همواره سعی کرده مسلمان‌ها و فرقه‌های اسلامی را به یکدیگر بدبین کند یا نسبت‌های خلاف واقعی را به فرقه‌های مختلف نسبت داده مثل آنچه که وهابیت تلاش می‌کند شیعه را به گونه‌ای که خلاف موازین اخلاقی است؛ معرفی کند، مسابقات بین‌المللی قرآن این توطئه‌ها راخنثی خواهد کرد و این شبهه افکنی‌ها رنگ می‌بازد و مسلمین متوجه می‌شوند فرقه‌های مختلف پایبند به اصول مشترک هستند.

 

وی برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده برای ایجاد همدلی در این مسابقات را از سوی سازمان اوقاف ستودنی دانست و گفت: این مسابقات به طور طبیعی اثرگذاری خود را خواهد داشت اما لازم است مانند هر برنامه دیگر آگاهانه برنامه‌ریزی شود تا شبهات و توطئه‌های دشمنان خنثی شوند.

 

رجبی افزود: برنامه‌ریزی صحیح موجب می‌شود این مسابقات، اطلاعات بیشتری نسبت به واقعیت مکتب اهل بیت(ع) و تشیع ارائه کند و قطعا تاثیر بسیار زیادی در اتحاد و همگرایی مسلمین و شناخت چهره واقعی اسلام ناب محمدی خواهد داشت.

 

استاد حوزه علمیه این مسابقات را نماد فرهنگ دینی و اسلامی دانست و بیان داشت: معمولا حافظان قرآن و یا کسانی که در مسابقات قرآنی شرکت می کنند خودشان از تجربه های مثبت و اثرگذاری سخن می گویند بنابراین بدون شک این مسابقات نوعی فرهنگ سازی نسبت به انس با قرآن است و این فرهنگ سازی می تواند تحول در فرهنگ دینی جوامع اسلامی ایجاد کند و در کل برگزاری مسابقات یکی از مصادیق شعائر اسلامی است که اثرات خودش را هم خواهد داشت زیرا نمادها همیشه اثر گذاری دراز مدت در یک جامعه دارند./1325/د101/ف

ارسال نظرات