۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۶۰۳۸۴

نبرد در کانال ماهی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مراسم رونمایی از کتاب نبرد در کانال ماهی انجام شد.
کتاب دفاع مقدس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه سرای اهل قلم با موضوع رونمایی از جدیدترین کتاب انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ظهر سه‌شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه، با حضور محمد‌اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سردار گلعلی بابایی، رییس سازمان فرهنگی و هنری دفاع مقدس، امیر رزاق زاده، نویسنده حوزه دفاع مقدس، حسین اردستانی، رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مهدی حاج خداوردی، نویسنده کتاب، در محل نمایشگاه بین المللی کتاب، برگزار شد.

کوثری با تشکر از نویسنده کتاب، گفت: از نظر من کتاب نبرد در کانال ماهی، کمترین نقد را دارد، زیرا بر اساس اسناد صوتی و روایت خود نویسنده که در طول عملیات کربلای 5 حضور داشته، نوشته شده است، وقتی که آمریکایی‌ها 60 سال پس از جنگ جهانی دوم، همچنان درباره آن جنگی که تماما جنایت کرده اند، فیلم می‌سازند، پس ما باید از رشادت‌ها و از خود‌گذشتگی‌های رزمندگان‌مان در طول جنگ تحمیلی داستان بنویسیم و تاریخ واقعی جنگ را به نسل بعد منتقل کنیم.

در ادامه این مراسم، اردستانی با بیان این‌که ما در انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قبل از انتشار هر کتاب، آن‌را نقد می‌کنیم، گفت: در این کتاب به طور مشخص به نقش یگان‌های تهران در جنگ اشاره شده است که در یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس شرکت کرده و پیروزی عظیم کربلای 5 را رقم زدند.

وی افزود: سیاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نشر و توزیع خاطرات و واقعیات جنگ است، سال گذشته نیز ما بالغ بر 18 جلد کتاب در این حوزه روانه بازار کردیم که اگر حمایت‌ها و امکانات بیشتری برای ما فراهم شود قطعا میزان تولید این‌گونه کتاب‌ها به عددی بیش از چیزی که امروز از سوی این انتشارات منتشر می‌شود خواهد رسید.

حاج‌خداوردی‌خان، درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب، گفت: در سال 65 ارتش عراق به دلیل شکست در عملیات والفجر 8 به‌دنبال ضربه زدن به قوای نظامی ما بود، اما در همان دوران و پس از عملیات نا‌موفق کربلای 4، قرماندهان و رزمندگان با تلاش و ایثار مثال زدنی خود در کمال ناباوری در شلمچه توانستند ضربه ای بزرگ به ارتش عراق وارد کنند، که همین اتفاق باعث شد تا با نگارش اتفاقات آن عملیات ابعاد دیگری از اوج کار رزمندگان اسلام را به رشته تحریر در بیاورم.

وی افزود: از ویژگی‌های این کتاب این است که، تلاش شده تا شجاعت‌ها و رشادت‌های فرماندهان جنگ نشان داده شده و با این کار جلوی تخریب و تحریف در آثار دفاع مقدس گرفته شود.

بابایی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری که فرمودند، «جنگ ما، گنج است»، گفت: طبق این فرمایش باید در نشر هر چه بیشتر این‌گونه آثار تلاش کرد و رشادت‌های فرماندهان جنگ را که تنها 15 روز پس از عملیات نا‌موفق کربلای 4 تصمیم گرفتند کاری عظیم را در کربلای 5 انجام دهند را، به همگان معرفی کرد.

وی افزود: کتاب نبرد در کانال ماهی دارای نقاط مثبت بسیاری است که در 9 فصل نویسنده آن‌را به رشته تحریر درآوده، اما در برخی موارد نیز وی می‌توانست با نشان دادن نقش نیروهای اطلاعات عملیات و مهندسی در کربلای 5 و نام آوردن از 15 فرمانده شهید در این عملیات، به غنای بیشتر اثر خود بیافزاید.

در خاتمه این مراسم، امیر رزاق زاده، نویسنده حوزه دفاع مقدس با تشکر از تلاش‌های نویسنده کتاب، گفت: در جنگ‌ها تمدن‌هایی ویران و تمدن‌هایی ایجاد می‌شوند، اما چیزی که مهم است، به نمایش در آوردن جایگاه رزمندگان و تثبیت نقش این بزرگواران در ذهن مخاطبان است تا به‌وسیله این آثار منتشره، پیام دفاع مقدس و سلحشوری‌های اقشار مختلف در جنگ از نسل گذشته به آیندگان انتقال یابد./9598/پ202/ق

ارسال نظرات