۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۶۰۵۹۵
منتشر شد؛

خاطرات یکی از کلیدی ترین مبارزین علیه اسراییل

خبرگزاری رسا ـ خاطرات سمیر قنطار کسی که یکی از کلیدی ترین مبارزین علیه اسراییل است از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.
يعقوب توکلي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازحوزه هنری، خاطرات سمیر قنطار کسی که یکی از کلیدی ترین مبارزین علیه اسراییل است از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

 

یعقوب توکلی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه با اشاره به نحوه ورود سمیر قنطار نوجوان لبنانی به جنگ علیه اسراییل گفت: سمیر قنطار یک نوجوان دروزی لبنانی است، ورود او به مبارزات علیه اسرائیل نیز از روی عقیده و باورهای دینی نبوده است. بلکه او به خاطر مسائل انسانی وارد مبارزات می شود.

 

وی افزود: او وقتی جنایات اسراییل را مشاهده می کند همراه گروه های ناسیونالیستی وارد جنگ می شود.

 

به گفته توکلی، سمیر بارها و بارها زخمی می شود و ترکش می خورد و در عملیاتی توسط ارتش اردن دستگیر می شود. سمیر در این عملیات علی رغم اینکه 17 سال داشت فرمانده بوده است.

 

توکلی با اشاره به یکی از مهم ترین عملیات هایی که سمیر مسبب آن بود توضیح داد: یک بار سمیر تصمیم می گیرد به سرزمین های اشغالی بزند. از دریا عبور می کند و در آن عملیات یکی از جدی ترین ضربات را به دشمن وارد می آورد. در همین عملیات سمیر دستگیر می شود و مورد شکنجه های وحشتناک قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: تا جایی این نوجوان را شکنجه می دهند که یکی از اسرائیلی ها و مسئولین اسرائیلی خودش می گوید که ما با سمیر کاری کردیم که به عقل ابلیس هم نمی رسید.

 

یعقوب توکلی درباره صبر و استقامت سمیر در زندان گفت: او به 6 بار حبس ابد محکوم می شود. در عین حال شکنجه هم می شده. در این حال دیگر هیچ امیدی برای آزادی وجود ندارد اما سمیر در کمال شهامت در با صبر تمام استقامت می کند.

 

این نویسنده و محقق با اشاره به کتاب خاطرات سمیر قنطار تصریح کرد: این کتاب تجربه سمیر از سی سال زندان است. او در این کتاب خاطرات را خود را در گفت و گو با من به زبان آورده که می شود از لابه لای خاطرات او به فرایند برتری و استواری مقاومت پی برد. او در عین حال که زندانی بود بسیار پر مطالعه بوده است. فقط در زندان نزدیک به 5 هزار کتاب خوانده بوده است.

 

به گفته توکلی، سمیر به همه جریان های فلسفی و اعتقادی مسلط بوده و در نهایت وقتی که با تکفر معنوی و عقلانی شیعه آشنا می شود به تشیع روی می آورد.

 

یعقوب توکلی در اهمیت شخصیت سمیر قنطار تصیح کرد: در اهمیت این شخصیت همین بس که حزب الله چنان در آزادی او اصرار می کرد که می گویند یکی از دلایل جنگ 33 روزه همین مسئله است. هر چند بعد از یک سال و نیم از جنگ 33 روزه سمیر آزاد می شود که به کشته شدن 10 نفر می انجامد.

 

این کتاب ماحصل 50 جلسه گفت و گوی توکلی با سمیر قنطار است که به صورت خاطرات شفاهی تنظیم شده و به گفته توکلی این اثر هم تاریخ است و هم سیاست و هم داستان بسیار ناب و خاص از زندگی عجیب و غریب سمیر قنطار.

 

توکلی در نهایت تاکید کرد: این کتاب به هیچ وجه زاییده تخیل و رویاپردازی من نیست و هر چه آورده ام گفته خود سمیر است./998/د102/ق

ارسال نظرات