۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۶۰۷۱۴

همایش «هزاره سید مرتضی» در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش«هزاره سید مرتضی» با هدف بازخوانی روشی آرای سید مرتضی و شیخ طوسی در سالن همایش­های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.
همايش روحانيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش«هزاره سید مرتضی» امروز با هدف بازخوانی روشی آرای سید مرتضی و شیخ طوسی در سالن همایش­های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد که در آن حجج اسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و احمد عابدی، رییس دانشگاه قرآن و معارف به سخنرانی پرداختند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: شیعیان بانیان اصلی فلسفه فقه هستند و اهل سنت نیز بر این واقعیت معترف بوده و این واقعیت به واسطه تلاشهای علمایی همچون سیدمرتضی و شیخ طوسی به دست آمده است.

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: سید مرتضی پاره­ای از عناصر روشی را پذیرفته بود که هم در شناخت زیرساخت­های اجتهادی، سیر اجتهادی و منابع و هم در خود اجتهاد از آن کمک می­گرفت.

 

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که بایستی درباره بازشناسی اندیشه­های سید مرتضی و شیخ طوسی ارائه کرد، در حوزه قرآنی است که باید در این عرصه اقدامات مهمی صورت گیرد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین احمد عابدی نیز در این مراسم گفت: سید مرتضی در فقه طرفدار وحدت شیعه و سنی بود؛ در الازهر پایان نامه هایی نوشتند که سید مرتضی سنی معتزلی است که البته نادرست است و بر عکس شیخ طوسی، فکر ضد ایشان را دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در زمان سید مرتضی، اهل سنت 400 مذهب داشتند؛ سید مرتضی برای نوشتن کتاب انتصار بیان می­کردند که این نظر، نظر شیعه است و ایشان برای این مسأله همه این 400 مذهب را مطالعه می­کرده­اند؛ ایشان هر بحثی که مطرح کردند را بدون هیچ شک و تردیدی با مطالعه همه این آثار بیان کردند و این کتاب بیش از کتاب بحارالانوار زمان برده است.

 

رییس دانشگاه قرآن و معارف با اشاره به ریشه اصلی تفاوت آرای مرحوم سید مرتضی و شیخ طوسی گفت: ریشه اصلی این تفاوت در این است که مرحوم سید مرتضی از روی خط اهل بیت(ع) حکم به یقین میداد و شیخ طوسی با فرض علم این کار را میکرد و در برخی امور گمان را مطرح کرد، زیرا دست او از منابع خالی شد.

 

وی ابراز داشت: او با قدرت ذهنی خود بسیاری از علومی که از این کتب به خاطر داشت را بازنویسی کرد و به همین خاطر این نظرات دچار کمی تفاوت شد./822/پ202/ی

ارسال نظرات