۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۶۰۷۶۳
در دوره آموزشی انتقال تجارب تبلیغی مطرح شد؛

مطالعه فراوان مهمترین رکن موفقیت مبلغان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنجی در دوازدهمین جلسه از نخستین دوره آموزش انتقال تجارب تبلیغی، از مطالعه فراوان به عنوان مهمترین رکن موفقیت یک مبلغ نام برد و گفت: مبلغ دینی باید همانند درخت زیتون باشد که همه چیزش مفید و قابل استفاده است.
حجت الاسلام گنجي تصاوير اولين دوره آموزشي انتقال تجارب تبليغي در حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین جلسه از اولین دوره آموزش انتقال تجارب تبلیغی، عصر دیروز در مدرسه فیضیه قم با سخنرانی حجت الاسلام حسین گنجی برگزار شد.

 

مبلغ بت شکن است

حجت الاسلام گنجی با اشاره به آیه«ادع الی سبیل ربک» اظهار کرد: یکی از ویژگی های بسیار مهم مبلغ، دعوت به خدا است؛ مبلغ باید بت شکن باشد و بت‏های شهوت، وابستگی، پرخوری و پر گویی و دیگر بت های دنیایی مردم را بشکند.

 

زبان،شکم و شهوت سه بت انسانی است

استاد حوزه علمیه قم افزود: هر انسانی که بدی زبان، بدی شکم و بدی شهوت را حفظ کند از همه بدی‎‏ها محفوظ می‏ماند؛ برای شکستن این بت‏های بدی باید خدا و اهل بیت(ع) را جایگزین آن‏ها کرد؛ مبلغ دینی باید مراقب باشد تا با دعوت کردن مردم به غیر خدا، تبدیل به بت نشود.

 

وی مردم ساکن در هر منطقه تبلیغی را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: مردم مطلع و عالم، مردم ساده و پاکدل و افرادی که ویژگی فتنه و مخالفت با مبلغان را دارند، سه گروه مردمی هستند که در هر منطقه تبلیغی ساکن هستند؛ با هریک از این گروه‏ها باید به شیوه‏ای سخن گفت و تشخیص نوع آن به آگاهی و هوشیاری مبلغ بستگی دارد.

 

حجت الاسلام گنجی در برخورد با افرادی که قصد فتنه دارند اظهار داشت: با حاضر جوابی در تمامی مسائل و تسلط بر مباحث مطرح شده می‏توانید با افرادی که قصد ایجاد فتنه دارند، به راحتی مقابله کنید و چه بسا آن‏ها را مرید اسلام کنید.

 

مطالعه فراوان مهمترین رکن موفقیت مبلغ است

این خطیب حوزه علمیه با تاکید بر مطالعه فراوان تصریح کرد: مبلغی موفق است که در آیات و تفاسیر قرآن، احادیث و روایات و پند و اندرزها مطالعه فراوان داشته باشد؛ افزون بر این‏ها باید بر سفسطه نیز تسلط داشته باشد تا در بن بست قرار نگیرد؛ به نوعی گفته می‏شود مبلغ دینی باید همانند درخت زیتون باشد که همه چیزش مفید و قابل استفاده است.

 

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: سخنرانی که در بالای منبر می‏رود باید از قرآن و اهل بیت(ع) سخن بگوید؛ قرآن منهای اهل بیت جواب نمی‏دهد؛ منبری که بدون داستان و حکایت باشد، حالتی خشک پیدا می‏کند و بازدهی مطلوب را نخواهد داشت؛ مناظرات اهل بیت(ع) برای رویارویی با منافقین نیز بسیار مفید است.

 

قرآن منهای اهل بیت، آل سعود جنایت‏کار است

حجت الاسلام گنجی قرآن منهای اهل بیت را آل سعود جنایتکار دانست و ابراز کرد: اگر قرآن را از اهل بیت(ع) جدا کنیم می‏شود آل سعود جنایتکار که شاهد جنایات ظالمانه آن‏ها در یمن و در مورد یک روحانی آزاده هستیم؛ قرآن منهای اهل بیت(ع)، همین حکومت جنایتکار آل سعود است که با مستکبران جهان، آمریکا و صهیونیست همکاری می‏کند.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: مطالبی که برای سخنرانی انتخاب می‏شود باید در حد مردم باشد؛ مطالب سنگینی که قابل فهم عمومی نباشد، ارزش منبری شدن ندارد؛ حتما قسمتی از سخنرانی را باید به بیان احکام شرعی اختصاص داد و توجه داشت که مسائل شرعی فرّار است و به اندازه مشخصی بیان شود.

 

استاد حوزه علمیه درباره شیوه انتخاب مطالب سخنرانی تصریح کرد: باید توجه کرد که روزنامه‏ای و رادیویی سخنرانی نشود و یک سخنرانی را حفظ نکنیم و بازگو کنیم؛ شیوه خوب این است که از چند سخنرانی نکات مفید را برداشته و پس از مطالعه در همان خصوص، مطالب جدیدی را اضافه کنیم تا برای مخاطبان تازگی و جذابیت داشته باشد.

 

طب اسلامی موضوعی جذاب و مفید برای مبلغان

این خطیب حوزه علمیه در بخش پایانی سخنان خود مبلغان را به تقویت آگاهی‏های خود در زمینه طب اسلامی سفارش کرد و گفت: از موضوعات مختلف می‏توان در سخنرانی‏ها استفاده کرد؛ مطالعه و تشریح طب اسلامی از کتاب‏هایی همچون بحار الانوار، طب النبی، طب الصادق، طب الرضا و دیگر آثار اسلامی در منبرها می‏تواند موضوعی باشد که توجه پزشکان جامعه را نیز به خود جلب کند./840/ت301/ی 

ارسال نظرات