۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۲۶۰۸۵۳
سخنران حرم رضوی:

کبر، آغاز گمراهی است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی گفت: برخی به دلیل زیاده خواهی، قانع نبودن به حق و سهم واقعی خود به گناه متوسل می شوند و برخی افراد که خود را برتر، بزرگتر و صاحب علم از همه می دانند متوجه باشند که گمراهی از تکبر آغاز می شود.
حجت الاسلام علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر علم الهدی، کارشناس مسؤول امور روحانیان بعثه مقام معظم رهبری در مکه در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در بررسی علل گرفتاری بشر، ضعف روحی و جسمانی و مشکلات عدیده جوامع انسانی علی رغم پیشرفت علم و تکنولوژی، به وجود آمدن ابزار و اسباب رفاهی هر چه بیشتر در دنیای امروز اظهار کرد: افسردگی در نسل جوان امروز به ویژه در جوامع غیر دینی کار را به جایی رسانده که دست به خودکشی می زنند، برخی از شدت تشویش و اضطراب به داروهای روانگردان متوسل می شوند، چرا بشر امروز این قدر ناامید و خسته است!

 

وی با اشاره از آیات و روایات گفت: بشر از خالقش و دستورات الهی فاصله گرفته و به گناه روی آورده است، بدون شک گناه اثر سوء خود را بر جامعه می گذارد؛ بازخورد گناه یک حقیقت و واقعیت است.

 

کارشناس مسؤول امور روحانیان بعثه مقام معظم رهبری در مکه بیان کرد: برخی از مستجاب نشدن دعای خود گله و شکایت دارند که بی ارتباط با این موضوع نیست؛ یکی از عواملی که بشر را گرفتار این مصیبت ساخته و دعایش اجابت نمی شود ارتکاب معاصی و دوری جستن از خداوند است.

 

وی سخن چینی را از عوامل مستجاب نشدن دعا بیان کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم تأکید کرده است که بدون دلیل و با تردید سخن مگویید؛ شایعه پراکنی نکنید، با غیبت، تهمت و حرف های دروغ سعی نکنید شخصیت دیگران را خرد را کوجک کنید.

 

حجت الاسلام علم الهدی ابراز کرد: متأسفانه این مسأله در جامعه ما بیداد می کند، برخی با تعدّی به حریم دیگران سعی بر خوار کردن و به زمین نشاندن عده ای دیگر دارند، نشر یک موضوع که یقینی در آن نیست از طریق سایت، وبلاگ، پیامک، شبکه های اجتماعی مبادا ما را به باندی خبررسان برای اجنبی ها و دشمنان مبدل کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که زبان در برابر هر گونه سخن چینی محسابه می شود، خاطرنشان کرد: داشتن هر کدام از نعمت های زبان، چشم، گوش، ثروت، آبرو، پست و مقام های اجتماعی و... برای انسان مسؤولیتی دارند که در آخرت برای چگونگی استفاده کردن از آن ها محاسبه می شویم.

 

وی با بیان این مطلب که قرآن علت مستجاب نشدن دعای قوم بنی اسرائیل قحطی زده را وجود یک سخن چین در جمع آنان بیان کرده است، تصریح کرد: در قوم بنی اسرائیل قحطی افتاد، مردم چاره ای ندیدند جز آن که به خدا روی آورند و از او باران طلب کنند، چند بار نماز خواندند و از خدا باران خواستند اما هیچ ابری در آسمان پدیدار نشد و حضرت موسی(ع) علت را از خداوند جویا شد. وحی آمد که: "ای موسی! در میان شما، سخن چینی است که مانع استجابت دعای شما می شود و تا او در میان شماست، دعای تان را اجابت نخواهم کرد.

 

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه گفت: موسی(ع) گفت: بار خدایا! او را به ما بشناسان تا از میان خویش بیرون افکنیم. باز وحی آمد که: ای موسی! من، دشمن سخن چینی هستم. آن گاه، خود سخن چینی کنم و عیب کسی را به تو بگویم؟! موسی(ع) گفت: تکلیف چیست؟ وحی آمد: همه باید توبه کنند و خداوند توبه همه از جمله آن سخن چین را می پذیرد و باران می آید.

 

عوامل ارتکاب گناه

 

وی با اشاره به قصار 371 نهج البلاغه سه عامل حرص، کبر و حسد را عوامل ارتکاب گناه عنوان کرد و افزود: برخی به دلیل زیاده خواهی، قانع نبودن به حق و سهم واقعی خود به گناه متوسل می شوند یا برخی افراد که خود را برتر، بزرگتر و صاحب علم از همه می داند متوجه باشند که گمراهی از تکبر آغاز می شود.

 

کارشناس مسؤول امور روحانیان بعثه مقام معظم رهبری در مکه  افزود: پیامبر(ص) از شب معراج نقل کرده اند: منبری نیم سوخته آن جا دیدم گویا منبر شیطان بوده و روی آن می نشسته و ملائکه را موعظه می کرده است، ابلیس با عبادت شش هزار ساله خود جزو صالحان درگاه خدا بود که به دلیل کبر ورزیدن و برتری دیدن خود از انسان از درگاه خداوند رانده شد.

 

وی ابراز کرد: کسی که تواضع به خرج دهد، خودش را نسبت به دیگران کوچک بشمارد، کسی که خودش را برای خدا بشکند؛ خداوند او را عزیز، بزرگ و آبرومند می کند، خدا به او عزت می دهد و سربلندش می کند.

 

حجت الاسلام علم الهدی با تأکید بر این که مکتب اهل بیت(ع) ما را به این حقایق دعوت کرده است و نقش امام در زندگی انسان تربیت اوست، عنوان کرد: از جمله شاگردانی که امام موسی بن جعفر(ع) تربیت کرده اند «علی بن یقطین»، شخصیتی مثال زدنی و کم نظیر در تاریخ است؛ کسی که با داشتن جایگاه حکومتی در دربار هارون الرشید با آن جاه، جلال، تزویر حیله و مکر شیعه و پیرو حجت الهی است و در عین حفظ جایگاهش در دربار هارون اوامر امام موسی کاظم(ع) را به طور کامل اجرایی می کرد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات