۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۶۲۲۵۹
اثر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی؛

معرفی شش اثر با محور امام حسین و امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با فرا رسیدن ایام پر خیر و برکت میلاد امام حسین و امام سجاد علیهما السلام بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به معرفی شش اثر تولیدی با محوریت این امامان بزرگوار پرداخت.
بنياد پژوهش هاي آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، «امام حسین علیه السلام و پگاه پیروزی»، «امام سجاد علیه السلام پیشوای چهارم» به زبان انگلیسی، «امام سجاد علیه السلام جمال نیایشگران»، «جهاد امام سجاد علیه السلام»، «خداشناسی در دعای عرفه امام حسین علیه السلام» و « زندگانی امام زین العابدین علیه السلام» از جمله عناوین این کتاب‌هاست.

 

کتاب «امام حسین علیه السلام و پگاه پیروزی» به تحلیل علمی، تاریخی واقعه کربلا پرداخته است و با مطالعه این کتاب خواننده می‌تواند پاسخ بسیاری از نایافته‌های خود درباره این واقعه بزرگ را بیابد و به واقعه عظیم کربلا شناخت کامل‌تری پیدا کند.

 

این اثربه قلم توانای محمد نعمه سماوی نوشته و در پنجمین دوره کتاب سال رضوی به عنوان کتاب برگزیده انتخاب و معرفی شده است.

کتاب«امام سجاد علیه السلام پیشوای چهارم» گوشه‌هایی از زندگی پر فراز و نشیب پیشوای چهارم مسلمانان، حضرت علی بن الحسین علیهما السلام را از زمان ولادت تا شهادت فرا روی مخاطبان قرار می‌دهد.

 

این اثر، خلاصه‌ای از زندگانی امام از دوران ولادت تا شهادت، زمامداران معاصر و چند تن از یاران ایشان و معرفی اجمالی آثار آن حضرت، را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

شرح اجمالی زندگی امام سجاد علیه السلام از ولادت تا شهادت و نیز شخصیت معنوی، اجتماعی، سیاسی، علمی و جلوه‌هایی از معارف آن حضرت و درس‌هایی از این امام بزرگوار در کتابی با عنوان «امام سجاد علیه السلامجمال نیایشگران» آورده شده است.

 

کتاب ارزشمند «امام سجاد علیه السلام جمال نیایشگران» به قلم احمد ترابی و در قطع وزیری در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

محمد رضا حسینی جلالی، نویسنده کتاب «جهاد امام سجاد علیه السلام» در این اثر به بررسی ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عبادی این امام بزرگوار با روشی علمی و محققانه پرداخته است و ثابت می‌کند که بر خلاف پندار برخی گویندگان و نویسندگان، امام سجاد علیه السلام پس از ماجرای کربلا نه تنها از صحنه سیاست کناره گیری نکردند، بلکه همچنان به صورتی جدی‌تر از پیش به مبارزه سیاسی خویش ادامه دادند.

 

دعای عرفه حضرت سید الشهداء علیه السلام علاوه بر آنکه از زبان حجت خدا و امامی معصوم جاری شده، شامل مطالب عرفانی و عمیقی در مبحث خداشناسی است که کمتر در ادعیه دیگر می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در کتاب «خداشناسی در دعای عرفه حضرت امام حسین علیه السلام» مبحث خداشناسی با اقتباس از دعای عرفه و با رویکرد فلسفی، عرفانی بررسی می شود.

 

سید مسعود عمرانی در کتاب حاضر، به بررسی حقیقت دعا، سند و کتاب شناسی دعای عرفه، تبیین بهترین روش شناخت خدا با الگوگیری از دعای عرفه، تجلی توحید و اقسام آن در این دعای روح بخش، توضیح اسماء و صفات حق تعالی و تبیین برخی از موضوعات دیگر پرداخته است.

 

«زندگانی امام زین العابدین علیه السلام» عنوان کتابی است که به تحقیق بر شرح حال و زندگانی چهارمین اختر فروزان آسمان امامت، امام زین العابدین علیه السلام پرداخته است.

 

سید عبدالرزاق مقرم، مولف این کتاب، مباحثی از آثار حکمت‌آمیز صحیفه سجادیه، رساله حقوق و سخنان پندآموز، صفات خدا پسندانه و معجزات حضرت را در این اثر مورد توجه قرار داده است./1308/د102/ق

ارسال نظرات