۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۶۲۲۸۹
نویسنده و پژوهشگر:

صراحت و روشنی لازمه نویسندگی است

خبرگزاری رسا ـ محمد اسفندیاری در مجمع عمومی فرهنگ نگارش گفت: نویسنده باید در نوشته‏های خود صریح باشد و از پر گویی و مبهم گویی بپرهیزد.
محمد اسفندياري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسفندیاری، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در هفتمین مجمع عمومی فرهنگ نگارش که در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شده بود با انتقال تجارب نویسندگی تاکید کرد: در نوشته‏ها باید با اهل علم و اهل قلم مشورت کرده و ذهن دیگران را با موضوع خود درگیر کنیم.

 

اسفندیاری افزود: پیش از چاپ کتاب و اثر، باید چند نسخه از آن را به افرادی که در زمینه موضوع مورد نظر تخصص دارند ارسال کرد تا پیش از چاپ و انتشار، ویرایش علمی داده شود؛ هر نویسنده‏ای نیاز به نقد دیگران در آثار خود دارد؛ این سنت در میان فرهنگیان باید تقویت شود.

 

اهمیت خود انتقادی

نویسنده و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: در نویسندگی همواره باید خود را دانش آموز بدانیم؛ اگر شخصی فکر کند که نیازی به نقد دیگری ندارد، مطمئن باشد که دیگر پیشرفت نخواهد کرد؛ باید توجه داشته باشیم که دوره عقل کل بودن گذشته است و در دوره عقل جمعی زیست می‏کنیم؛ امام حسین(ع) می‏فرمایند «نشانه انسان دانا این است که به خود انتقادی می‏پردازد».

 

اثر باید صریح و روشن باشد

وی با تاکید بر صریح بودن نوشته ابراز کرد: در نوشته‏ها باید روشن و شفاف باشیم؛ چند سالی این دغدغه را داشتم که چرا فیلسوفان آلمانی مبهم می‏نویسند و در مقابل نویسندگان انگلیسی صریح و روشن نگارش می‏کنند؛ در ابتدا تصور این بود که این مسأله ریشه زبانی دارد، در حالی که ریشه این بحران را در ذهن نویسندگان یافتم و در کتاب‏های روانشناسی نیز به آن اشاره شده بود.

 

اسفندیاری از وجود نویسندگان مبهم و روشن در اسلام خبر داد و خاطر نشان کرد: در جهان اسلام از هر دو دسته نویسنده وجود دارد؛ ابن سبعین و میرداماد از مبهم نویسان جهان اسلام هستند و در حال حاضر نیز در میان نویسندگان دینی و دانشگاهی چنین نویسندگانی وجود دارند.

 

وی به معرفی روشن نویسان پرداخت و گفت: به دور از غلط یا درست بودن مطالب افراد، دکتر شریعتی و جلال آل احمد از جمله روشن نویسانی هستند که هیچ‏گاه مخاطب با خواندن آثار این افراد سردرگم هدف مطلب نمی‏شوند؛ منظور از صریح نوشتن این نیست که حتما درباره هر مطلبی اظهار نظر کنیم؛ گاهی نیز در برخی مباحث باید توقف کرد و اقرار کرد که علم ابراز نظر نداریم.

 

مدیریت بر معلومات

نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: نویسنده باید بر معلومات خود مدیریت داشته باشد و کتاب را جایی برای عقده گشایی نپندارد؛ مطالب مفید و کاملا علمی باشد نه این‌که چند چیز بی ربط را به هم ربط دهیم؛ ربط مسائل به هم باید ربط وثیق باشد.

 

وی به آثار علامه طباطبایی اشاره کرد و اظهار داشت: در تفسیر المیزان که اثری بی‏نظیر از علامه طباطبایی است مشاهده می‏کنیم که در تفسیر هر آیه دقیق و حساب شده عمل کرده است؛ نسبت به هر کلمه و جمله تفسیر مربوط را لحاظ کرده و به حاشیه و مسائل نامربوط نپرداخته است.

 

اسفندیاری با انتقاد از نویسندگان اسلامی ابراز کرد: در آثار فراوان اسلامی یک اثر 300 صفحه‏ای نداریم که اسلام را روشن و صریح معرفی کرده باشد؛ افرادی که در نوشته‏های خود پر گویی می‏کنند و به حاشیه می‏پردازند، بر معلومات خود مدیریت ندارند./840/پ202/ی

ارسال نظرات