۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۶۵۹۰۴

حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران سوژه یک رمان شد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده رمان وینسنس و گرگ خندان درباره این کتاب گفت: رمان درباره حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ‏ایرانی در خلیج فارس و شهادت سرنشینان آن در 12 تیرماه 1367 است.
حمله ناو وينسنس به هواپيماي مسافربري ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، بیژن کیا درباره رمان «وینسنس و گرگ خندان» اظهار داشت: رمان درباره حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ‏ایرانی در خلیج فارس و شهادت سرنشینان آن در 12 تیرماه 1367 است.

 

وی افزود: پرواز شماره 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی که از بندرعباس به مقصد دبی در حال پرواز بود، به دلیل شلیک موشک از ناو آمریکایی وینسنس سقوط کرد و تمام 290 مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. این در حالی است که این خبر با یک بایکوت فرهنگی در داخل و خارج مواجه و خیلی به این مسئله پرداخته نشد.

 

 کیا درباره هدف از نگارش این کتاب گفت: با گذشت سال‌ها از این اتفاق متاسفانه هنوز کار شاخصی در این حوزه انجام نگرفته، از اینرو این خلاء باعث شد، تا به این موضوع بپردازم و کتابی را بنویسم که قابلیت ترجمه و انعکاس جهانی داشته باشد.

 

نویسنده کتاب وینسنس و گرگ خندان، ادامه داد: در پرواز شماره 655 تمام مسافران ایرانی نبودند، و ملیت‌های مختلفی در این پرواز حضور داشتند. در حقیقت این کتاب می‌پردازد به یکی از مسافران این هواپیما، که ایتالیایی بوده و در آن واقعه جانش را از دست می‌دهد و با گذشت سال‌ها، دخترش در حال پیگیری این اتفاق و سرنوشت پدرش است.

 

کیا اضافه کرد: روند داستان با پیگیری‌های دختر این مسافر ایتالیایی آغاز می‌شود و در ادامه پیگیری‌های او باعث بروز یکسری حساسیت‌های پلیسی و امنیتی می شود و...

 

 این نویسنده، خاطرنشان کرد: داستان این کتاب به شدت ایرانی بوده و با تاریخ معاصر پیوند خورده است.

 

کیا در ادامه درباره خلق داستان و رمان گفت: باید به سمت خلق رمان و داستان‌هایی رفت که بتواند با بدنه جامعه ارتباط برقرار کند؛ و هم حرفی برای گفتن داشته باشد. یعنی هم غنای ادبی داشته باشد و هم بتواند با فرم و تکنیک ساختاری با مخاطب عام هم ارتباط برقرار کند.

 

وی افزود: سعی کردم از عناصری استفاده کنم که هم مخاطب ایرانی و هم غیر ایرانی بتواند، با آن ارتباط برقرار کند و برای جذاب‌تر شدن آن از عناصر ژانر پلیسی استفاده کردم، ولی رمان به هیچ وجه پلیسی نیست و ضد ژانر نوشته شده است. که این سبک به نوعی دارای یک ویژگی جدیدی به شمار می‌رود.

 

 به گفته بیژن کیا نگارش این کتاب حدود سه سال زمان برد./907/د102/ق

ارسال نظرات