هفتمین کارگروه تدوین سند چشمانداز مؤسسه رسا برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی محمدی نسب، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، در دومین جلسه عمومی و هفتمین کارگروه تدوین سند چشمانداز مؤسسه رسا که امروز عصر در محل سالن اجتماعات خبرگزاری رسا، برگزار شد با بیان اینکه در الگوی مدیریت استراتژیک باید به دو نکته اساسی توجه داشت، اظهار کرد: تحلیل محیطی از عواملی است که باید از سوی مدیران یک سازمان مورد توجه قرار گیرد چراکه یک سازمان نمیتواند در خلاء به کار خود ادامه بدهد.
وی با اشاره به این که در تحلیل محیطی یک سازمان برای در قدم اول به بررسی محیط خارجی آن سازمان از ابعاد مختلف پرداخت، گفت: محیط خارجی به تمام عواملی که خارج از مرز سازمان وجود دارد گفته میشود؛ در ادبیات مدیریت استراتژیک به طور کلی بخشی را محیط خارجی میگویند که سازمان از خارج به آن اشراف داشته باشد.
محمدی نسب ادامه داد: فرآیند تشخیص و اولویتبندی آن دسته از عوامل محیطی سازمان را تحلیل محیطی میگویند؛ برای شناخت فرصتها باید ابتدا معنای دقیقی از آن را آموخته باشیم؛ فرصتها از نگاه مدیران یک سازمان میتواند عواملی از محیط خارج باشد که میتواند به کمک سازمان بیاید.
وی به عوامل و تهدیدات، محدود و متوقف کننده حرکت سازمان، اشاره کرد و ابراز داشت: تعریف محیط خارجی سطوحی را نیز در برمیگیرد؛ محیط عمومی، محیط رقابتی و عملیاتی دو سطح عمده این محیط محسوب میشوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: عواملی در ادبیات مدیریت سازمانی به عواملی که مستقیماً بر فعالیتهای سازمان تأثیر میگذارد را محیط عمومی میگویند؛ محیط عمومی چهار بعد دارد که محیط سیاسی، حقوقی و دولتی اولین بعد آن محسوب میشود؛ محیط اجتماعی و فرهنگ، محیط اقتصادی و محیط فناوری و تکنولوژیک سه بعد دیگر محیط عمومی محسوب میشوند.
محمدی نسب با اشاره به اینکه در مقابل تمام عواملی که مستقیماً بر سازمان تأثیر میگذارد را به محیط رقابتی تعبیر کردهاند، گفت: محیط عملیاتی شامل مخاطبان، تأمینکنندگان، رقبا، اعتباردهندگان، کالاهای جایگزین و دیگر ذی نفعان از عناصر محیط رقابتی محسوب میشوند.
وی ادامه داد: عوامل سیاسی، حقوقی و دولتی که در این دستهبندی از عوامل خارجی به شمار میآمد در برگیرنده پارامترهای حقوقی و سیاسی است که سازمان در قالب آن مشغول فعالیت است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه همچنین عوامل اجتماعی، فرهنگی و بومشناسی در برگیرنده باورها، ارزشها، نظرات و شیوه زندگی عناصر محیط پیرامون میباشند، عنوان کرد: در این گروهبندی سازمانهای عامالمنفعه همچون حوزویان خبرگزاریها قرار میگیرند.
وی افزود: عوامل تکنولوژیک به روندهای ملموس و غیرملموس در عرصه فنآوری گفته میشود که میتواند بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر امور تأثیرگذار باشد./921/پ203/ف