اطاعت از خدا با پیروی کفار و منافقان جمع نمیشود
گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، در سلسه تفسیر آیات سوره احزاب اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) به امر الهی با سنتهای جاهلیت و خرافات مبارزه میکرد که مبارزه با سنت جاهلی فرزندخواندگی و طلاق ظهار از اینگونه سنتها است.
وی ابراز داشت: پیامبراکرم(ص) از کودکی با خرافات و سنتهای جاهلیت مخالفت میکرد؛ چنان که در سن خردسالی، هنگامی که دایهاش حلیمه برای محافظت از او سنگ یمنی به گردنش آویخت، حضرت فرمود «نگهبان و محافظ من خداوند است».
مفسر برجسته قرآن کریم، به جریان فوت ابراهیم(ع)، فرزند پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و یادآور شد: هنگامی که فرزند پیامبر(ص) به مشیت الهی از دنیا رفت، ایشان ناراحت و غمگین شدند و گریه کردند؛ فردی به حضرت اعتراض کرد که چرا پیامبر(ص) در فوت فرزندشان گریان هستند؟
وی افزود: پیامبراکرم(ص) در پاسخ فرمودند «من لایَرحَم لایُرحَم» یعنی کسى که رحم نکند، مورد ترحم قرار نخواهد گرفت؛ اما گریه کردن در مصیبتها و ترحم به دیگران موجب رحمت است و اشکالی ندارد و فقط جزع و فزع، شکوه کردن و ناله اعتراض آمیز شیطانی، اشکال دارد.
حضرت آیت الله سبحانی، پیامبر اکرم(ص) را مصلح آسمانی خواند و خاطرنشان کرد: بعد از رحلت ابراهیم(ع) فرزند پیامبر اکرم(ص)، خورشید گرفت و آسمان تاریک شد؛ مردم گفتند «آسمان به دلیل فوت فرزند پیامبر(ص) گرفته است»؛ اما پیامبر(ص) به دنبال هدف، وسیله را توجیه نکرد؛ بلکه به بیان حقایق جهان هستی پرداخت.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) مبارزه با خرافات و جاهلیت را مقدم بر تشییع جنازه فرزندش قرار داد و نخست درباره این پدیده طببیعت توضیح داد و مردم را آگاه کرد که در این مواقع نماز آیات بخوانند و بعد به حضرت علی(ع) فرمودند که فرزندشان را تدفین کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به اهمیت تدبر در قرآن تأکید کرد: خداوند در ادامه آیههای سوره احزاب میفرماید که «انسان یک قلب بیشتر ندارد» و هدف از بیان این مطلب به تعبیر علامه طباطبایی، به دو آیه قبل برمیگردد که قلب انسان نمیتواند خانه خدا و مرکز وحی یا خانه شیطان باشد و یا از یک لحاظ از خداوند و از سوی دیگر از کفار و منافقان اطاعت کند.
حضرت آیت الله سبحانی، به تفسیر کشاف اشاره کرد و گفت: زمخشری در تفسیر این آیه به دو آیه بعد اشاره میکند که انسان نمیتواند فرزند خوانده را فرزند واقعی فرض کند یا با طلاق ظهار، همسرش را همانند مادر فرض کرده و او را همانند مادرش فرض کند./908/پ201/ش