۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۶۸۷۵۰
بخش پایانی/ پژوهشگر حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

ارائه الگوهای حکومت دینی به جهانیان وظیفه اصلی نهادهای حکومتی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذاهب و ادیان، به وظایف فردی، اجتماعی و نهادهای حکومتی اشاره کرد و گفت: گسترش فرهنگ مهدویت از طریق راهکارهای مناسب در میان مسلمانان و غیر مسلمانان جهان، تئوریزه کردن فرهنگ مهدویت، ارائه الگوهای مناسب از حکومت دینی به جهانیان از وظایف نهادهای حکومتی است، تا این که در پرتو آن، جامعه‌ جهانی به حکومت مهدوی علاقه‌مند شده و مهیای آن شوند.
کارگزاران حکومت اسلامي

حجت الاسلام سید علی محمد مهاجری، کارشناس مذاهب و ادیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) را از جلوه‌های محبت به ایشان خواند و افزود: امام رضا(ع) با شنیدن نام حضرت مهدی(عج) در قصیده دعبل خزائی از جای برخواستند، دست خود را به نشانه تواضع بر سر گذاشته و برای تعجیل در فرج حضرت دعا کردند.

 

حجت الاسلام مهاجری، دعا برای سلامتی و ظهور حضرت را از جلوه‌های محبت خواند و افزود: امام رضا(ع) با شنیدن نام حضرت مهدی(عج) در قصیده دعبل خزائی از جای برخاستند، دست خود را به نشانه تواضع بر سر گذاشته و برای تعجیل در فرج حضرت دعا کردند.

 

وی یادآور شد: صدقه دادن برای سلامتی حضرت، تلاش برای کسب رضایت امام عصر(ع)، شور و اشتیاق دیدار ایشان، پیروی کردن و الگو قرار دادن امام زمان(عج) در زندگی، پاکسازی درون از صفات پلید و تهذیب نفس از جلوه‌های محبت به امام زمان(عج) است.

 

کارشناس ادیان و مذاهب یادآور شد: یکی دیگر از صفات پسندیده که منتظران امام عصر(ع) باید به ایشان اقتدا کنند صبر و بردباری است؛ صبر بر طول غیبت، یعنی در مورد غیبت امام(عج) شتابزده عمل نکنند که باعث قساوت قلب است، صبر بر آزار، استهزاء و تکذیب مخالفان و در نهایت صبر بر اقسام بلاها و محنت‌هایی که بر آنها وارد می‌شود.

 

برقراری عدالت بارزترین ویژگی امام زمان(عج) است

وی برقراری عدالت را بارزترین ویژگی امام زمان(عج) خواند و خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) ملقب به صفت عدالت است و عدالت را در جهان برقرار خواهد کرد؛ چنان که در دعای افتتاح ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «اللهم و صل علی ولی امرک القائم المؤمل و العدل المنتظر»؛ پروردگارا درود بفرست بر ولی امرت که قیام کننده، امید مردم و عدل منتظر است.

 

وی به وظایف اجتماعی منتظران اشاره کرد و گفت: این وظایف در دو بخش مردمی و حاکمیتی قابل بررسی است که وظایف مردمی همانند انقلاب اسلامی، دفاع و حمایت از حرکت‌هایی است که در جهت اهداف حضرت ولی عصر(ع) باشد.

 

حجت الاسلام مهاجری، با اشاره به وظایف نهادهای حکومتی تصریح کرد: گسترش فرهنگ مهدویت از طریق راهکارهای مناسب در میان مسلمانان و غیر مسلمانان جهان، تئوریزه کردن فرهنگ مهدویت، ارائه الگوهای مناسب از حکومت دینی به جهانیان از وظایف نهادهای حکومتی است، تا این که در پرتو آن، جامعه‌ جهانی به حکومت مهدوی علاقه‌مند شده و مهیای آن شوند.

 

وی گفت: از آن جایی که امروزه تئوری‌های مختلفی در مورد پایان تاریخ مطرح است و تنور بحث «جهانی شدن» داغ است، بایستی حکومت جهانی امام زمان(عج) را با عنوان بهترین تئوری و کارآمدترین گزینه برای بیان تاریخ به جهانیان معرفی کرد.

 

کارشناس ادیان و مذاهب افزود: فراهم ساختن زمینه‌های مردمی برای ظهور حضرت، شناسایی اهداف حکومت جهانی و تلاش برای به دست آوردن راهکارهای مناسب برای نزدیک شدن به اهداف، کادر سازی و تربیت نیرو برای همراهی با امام زمان(عج) از وظایف نهادهای حکومتی است.

 

وی جامعه‌ای با پایه‌های قوی اقتصادی را مناسب حکومت امام مهدی(ع) خواند و تأکید کرد: کارگری منتظر واقعی است که به نیت تقویت پایه‌های اقتصادی حکومت امام زمان(عج) کار و تلاش می‌کند و معلم و استادی منتظر واقعی هستند که برای حکومت جهانی حضرت یاور و همراه تربیت کنند.

 

حجت الاسلام مهاجری گفت: دانش آموزی و دانشجویی منتظر حقیقی است که درس بخواند و با فراگرفتن تخصص در عصر غیبت و ظهور، بتواند مسئولیتی برعهده بگیرد و باری از دوش مردم بردارد و پدر و مادری منتظر واقعی هستند که فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کند که در خدمت اهداف حضرت باشند.

 

روحانی‌ای منتظر واقعی است که با گفتار و رفتارش، مردم را تشنه و مهیای برقراری حکومت جهانی امام زمان(عج) کند

وی تأکید کرد: روحانی‌ای منتظر واقعی است که با گفتار و رفتارش، مردم را تشنه و مهیای برقراری حکومت جهانی امام زمان(عج) کند؛ چنان که اگر مردم با حکومت جهانی حضرت آشنا می‌شدند، عصر ظلمت این گونه طولانی نمی‌شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهاجری به ضرورت و مبانی انتظار اشاره و خاطرنشان کرد: شیعه در اطاعت از دستورات مؤکد پیامبر اکرم(ص) مبنى بر پیروى از اهل بیت(ع)، دست از محمد و آل محمد(ص) برنداشته و همواره در خط امامت حرکت کرده است و بیش از یازده قرن، مهدى آل محمد(ص) را طلب مى کند؛ گرچه این طلب، درخواست و اشتیاق باید عمیقتر و شدیدتر باشد و با عمل کردن به وظایفش همراهی بیشتری با حضرت داشته باشد.

 

وی گفت: مکتب شیعه در طول قرون متمادى این پیام را به بشریت داده است که بشر کر و کور شده حب دنیا، و غوطه ور در منجلاب فساد نمى تواند گوهر انسانیت را به منزل مقصود برساند و این مهم با دست باکفایت یک منجى الهى که عصاره بندگان صالح خدا از آدم تا ابراهیم و از ابراهیم تا خاتم است ممکن خواهد بود و لازم است آن ذخیره الهى بیاید و عدالت را در کل عالم هستى مستقر کند.

 

حجت الاسلام مهاجری، به روایات متواتر درباره انتظار اشاره کرد و گفت: روایات متواتر درباره عقیده شیعه را به چند بخش تقسیم می‌شود؛ نخست روایات و امر به انتظار، چنان که حضرت على(ع) فرمودند «منتظر فرج باشید و از گشایش الهى مأیوس نشوید؛ به درستى که محبوب ترین اعمال نزد خداى عزوجل انتظار فرج است».

 

وی با اشاره به روایاتى که فضیلت انتظار را بیان می‌کنند ابراز داشت: امام رضا(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمودند «برترین اعمال امت من انتظار فرج از سوى خداوند بزرگ است».

 

حجت الاسلام مهاجری، به وظیفه منتظران در روایات اشاره کرد و گفت: امام محمد باقر(ع) فرمودند «تقوى پیشه کنید و بار سنگین انتظار را به کمک ورع، پارسایى و کوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل برسانید؛ زیرا هریک از شما دینداران، هنگامى شادمان مى‌شوید که دنیا را سپرى کنید و چشمانتان به نعمت‌های الهى،کرامت خدایى و بهشت جاودان روشن گردد؛ در آنجا همه غم و اندوه‌ها از میان مى‌رود و شما مى‌بینید راهى که پیمودید حق بوده است و راهى که مخالفان شما پیموده‌اند باطل است».

 

انتظار منجی نوعی تکلیف عقلی است

وی انتظار منجی را نوعی تکلیف عقلی خواند و یادآور شد: به طور کلی ماهیت زندگى انسان با انتظار عجین شده است به گونه‌اى که بدون آن زندگى مفهومى ندارد و شور و نشاط لازم براى تداوم آن در کار نیست.

 

کارشناس ادیان و مذاهب گفت: انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست؛ از این‌رو انتظار و امید به طور کلّى در حیات بشرى چنان بدیهى و روشن است که براى اثبات آن نیازى به اقامه دلیل و برهان نیست.

 

وی تأکید کرد: انتظار فرج یعنى امید به ایجاد عدالت همه جانبه فردى، اجتماعى و اخلاقى؛ بنابراین انتظار فرج خطی بطلان بر همه کفرها، نفاق‌ها، ظلم‌ها، تطاول‌ها و هوچى‌گرى ها است. انتظار فرج خونى است در رگ زندگى انسانى و قلبى است در تاریخ تکاملى بشریت. این عنصر حیاتى از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است.

 

حجت الاسلام مهاجری در پایان افزود: انتظار در دیدگاه عقلی، نوعی تکلیف است، زیرا انتظار واقعی مقدمه و راهگشاى حکومت عدل جهانی امام زمان(عج) است و عقل با حکم به حسن عدل، ضرورت و لزوم آن را تأکید می‌کند؛ بنابراین، راهگشایى، مقدمه چینی و فراهم نمودن زمینه عدالت، لازم و تکلیف و در این راستا انتظار فرج نیز تکلیف و ضرورى است./908/ت301/س

ارسال نظرات